تاریخچه ی مختصری از ال ای دی

تاریخچه ی مختصری از ال ای دی

فهرست محتوا

تاریخچه ی مختصری از ال ای دی

 تاریخچه ال ای دی

تاریخچه ال ای دی قدمت بسیار گسترده ای دارد و در سراسر جهان افراد بسیاری موفق به ساخت ال ای دی های متنوع و پر کاربرد شده اند. LED  یک قطعه الکترونیکی است که از کنار هم  قرار گرفتن سر واژه های عبارات Light-emitting diode  به دست می آید و به معنی دیود ساطع کننده یا بازتاب کننده نور است که با عبور جریان برق از خود نور را منعکس می کند. از مزایای این چشمه نور  کوچک میتوان به کم مصرف بودن و عمر طولانی آن اشاره کرد. به همین دلیل موجب کاربرد های بسیار گسترده گردیده است. از این دیودهای نورانی در نمایشگر های رنگی،نمایشگر سون سگمنت ها، ماشین حساب ها، ساعت ها، چراغ قوه ها و … بهره می برند.

» نگاهی به تاریخچه ال ای دی از گذشته تا امروز

در آزمایشگاهی واقع  در بریتانیا  سال ۱۹۰۷فردی بنام Henry Joseph Round برای نخستین بار متوجه این نکته شد که وقتی برق ۱۰ ولت به کریستال کربوراندوم  وصل شود، نور زرد رنگی منتشر خواهد شد. در همان سال هم Oleg Vladimirovich Losev  در روسیه متوجه این موضوع شد. او در سال۱۹۲۷ این موضوع را تحت عنوان اولین دیود نوری انتشار داد. پس از سپری شدن چندین دهه در سال ۱۹۵۵ ، Rubin Braunstein که در شرکتی رادیویی واقع در آمریکا اشتغال داشت گزارشی منتشر نمود. وی گزارش کرد که از چند دیود اشعه ی مادون قرمز تشکیل می شود .

در سال ۱۹۶۱ دو فرد به نام های Gary Pittman و Bob Biard از شرکت Texas Instruments دریافتند که با نشر جریان به دیود گالیم آرسنید نور مادون قرمز منعکس می گردد. آنها چراغ مادون قرمز خود را تحت عنوان اختراع خویش به ثبت رساندند .

بیشتر بخوانید
نحوه حل مشکل طراحی جریان ریسه LED و فرآیند تولید آن

در سال ۱۹۶۲ Nick Holonyak Jr از شرکت General Electric موفق به اختراع LED با نوری قابل مشاهده و دامنه ی کاملی از فرکانس ها شد. رنگ آن LED قرمز بود!

در سال ۱۹۷۲ George Craford که از دانشگاه Holonyak فارغ التحصیل شده بود موفق به ساخت یک  LED با رنگ زرد و یک LED با رنگ قرمز شد .

در سال ۱۹۷۶ Thomas P. Pearsall ال ای دی پر نوری را ساخت و سپس به کمک آن فناوری ارتباطی با فیبر نوری را پایه گذاری نمود.

در سال ۱۹۷۹ Shuji Nakamura از شرکت Nichia اولین LED آبی رنگ را ساخت.اما این LED به دلیل قیمت بالا برای مصارف تجاری مناسب نبود .این دانشمند بابت این اختراع ارزشمند خود موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

در حال حاضر LED ها در  رنگ بندی های گوناگون و متنوعی عرضه می شوند. نخستین LED ها قیمت هایی حدود ۲۰۰ دلار داشتند به همین دلیل تنها آزمایشگاه های حرفه ای و بسیار مجهز از آنها بهره می بردند و آن ال ای دی هارا مورد مطالعه قرار می دادند.

شرکت معروف Fairchild Semiconductors در زمینه ساخت قطعات الکترونیکی فعالیت گسترده ای دارد. این شرکت در سال ۱۹۷۰ موفق به تولید سطوح نیمه رسانای مخصوص شد، و توانست هزینه ی تولید هر ال ای دی را به ۵ سنت کاهش دهد.

LED های نور مرئی جایگزین لامپ های رشته ای و گازی شده اند و کاربرد های بسیار وسیعی ای در نمایشگر های رنگی، چراغ قوه ها دارند.  همچنین در هر وسیله الکترونیکی که نیاز به ایجاد تعامل بصری دارد از این ال ای دی ها می توان در آن ها استفاده نمود.

بیشتر بخوانید
چرا نورپردازی ممکن است بد به نظر رسد؟ 5 دلیل بالقوه

LED های نور نامرئی (مادون قرمز) در ریموت کنترل تلویزیون، دستگاه های پخش، کنترل های دستی و … نقش مهمی در ارتباط تبدیل انرژی الکتریکی به تصویر دارند.

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت
برچسب ها > > >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست