ریسه های ال ای دی نواری از نوآورترین و با انعطاف ترین ها در نورپردازی

ریسه های ال ای دی نواری از نوآورترین و با انعطاف ترین ها در نورپردازی

فهرست محتوا

ریسه های ال ای دی نواری از نوآورترین و با انعطاف ترین ها در نورپردازی

ریسه ال ای دی نواری

نورپردازی مدرن مجموعه ای از طرح ها _رنگ ها و ایده های نوین و بسیار زیبایی را شامل میشود که چشم انداز های زیبا و مجللی را در مکان های مورد نظر ایجاد می کنند . اگر به محیط پیرامون خود دقت کنید طیف وسیعی از این طرح ها را در محل کار، منزل، خیابان و… می بینید . در استفاده از این نوآوری و نورپردازی های جدید میتوان به لامپ های LED اشاره کرد که ریسه مانند هستند کاربردهای وسیعی به دلیل زیبایی و مضر نبودن برای چشم دارند؛ این لامپ ها با نام  ریسه ال ای دی نواری شناخته می شوند.

شکل این ریسه ها به گونه ای است که نوار چسبنده ای به صورت عمودی ایجاد شده و LED ها در فاصله ای منظم و با چینشی دقیق روی آن نوار در امتداد هم قرار گرفته و نوار زیبا و جدیدی را به شکل یک ریسمان نوری ایجاد کرده است. از مزایای این ریسه ها می توان به منعطف بودن آنها اشاره کرد؛ میتوان آنها را به شکل های متنوعی برش داد و طرح های زیبایی را ایجاد کرد. یکی از کاربرد های وسیع ریسه های نوری استفاده در نورپردازی و تزیین باغچه، راه پله ، تزیین گل ها، استفاده در نمای آلاچیق و … است. ریسه های نواری شامل ۴ بخش اصلی زیر می شوند :

۱:ال ای دی ها با تکنولوژی مونتاژ سطحی یا همان SMD

بیشتر بخوانید
نحوه اتصال چند ال ای دی به یکدیگر

۲:جیب های SMD بر روی صفحه PCBخطی

۳:درایورLED

۴: بدنه ریسه

ساختار ریسه ال ای دی نواری

ریسه ال ای دی نواری از تکنولوژی نوین SMD استفاده ی وسیعی دارد. این تکلنوژی شامل ویژگی هایی مانند : قابلیت انعطاف بالا، حجم کم، گوناگونی رنگ ها زاویه دید مناسب و صرفه جویی در مصرف برق و انرژی می باشد .SMD های استفاده شده در ریسه های نواری از نوع ۳۰۲۰، ۳۰۱۴، ۲۸۳۵، ۵۰۵۰می باشند.  در ادامه ساختار ال ای دی نواری را در معرفی بخش‌های مختلف آن توضیح می‌دهیم:

بورد ریسه ال ای دی نواری

 جنس بورد های ELD نواری آلومینیوم، پلاستیک فشرده و سرامیک است. تراشه های SMDپایه ندارند و در سطح بورد لحیم شده اند. تعداد SMDها در هر متر روی PCB مشخصاتی از قبیل شدت نور، لومن استریپ نواری را به ما می دهد و بر اساس کاربرد ریسه شلنگ انتخاب میشود. برای نمونه درنورپردازی زیر کابینت آشپزخانه در هر مترSMD 30 و برای نورپردازی نمای ساختمان ها و مراکز، سقف های چند متری و بلند، تزیین آلاچیق ها و کافی‌شاپ ها، مسیر راهرو ها و باغچه ها از ریسه ی های ۱۲۰عددی استفاده میشود .

بدنه ریسه نواری

نوار های چراغ LED نواری خطی در اندازه ی پنج متری در بازار ها عرضه میشوند.  این نوار ها که قابلیت انعطاف پذیری دارند بین هر سه SMDخطوطی برای برش وجود دارد که بتوان از آنه ریسه ها شکل های دلخواهی را به وجود آورد.  ازاین کاربرد میتوان برای  مشخص کردن متراژ و فاصله لامپ ها استفاده کرد.

درایور یا مدار یکسو کننده

درایور ریسه ی نواری LED قابلیت یکسوکننده ی تمام امواج جریان مستقیم و جریان متناوب (AC.DC) را دارد. این مبدل برق ۲۲۰ ولت برق شهری را در بازه ی ۴۰‌+ تا ۴۰- به برق مستقیم تبدیل می کند. این تبدیل انرژی با درنظر گرفتن نوع لامپ و توان ورودی تراشه های SMD امکان پذیر است. غالبا خرابی های ناشی از LED های نواری به این بخش مرتبط است‌. لامپ های پاور LED خطی یا متری، معمولا دارای درایور نمی باشند. این لامپ‌ها  به طور مستقیم به برق ۲۲۰ ولت AC متصل هستند. یکی از مشکلات این لامپ ها ( سوسو زدن) آنها می باشد. این لامپ ها مانند یک  دومینو عمل میکنند؛ به طوری که  اگر یک تراشه این لامپ‌ها بسوزد، لامپ‌های دیگر هم خواهند سوخت .

بیشتر بخوانید
با انواع ریسه های نواری بیشتر آشنا شویم

مدار یکسو کننده LED نواری دارای ترانس با ولتاژ ثابت است. این درایور معمولا برای تأمین قطعات نصب شده روی سطح، ۱۲ ولت خروجی جریان برق مستقیم دارد. با استفاده از یک درایور میتوان می‌توان چند ریسه LED را کنترل کرد یا برق آن‌ها را تأمین کرد، در صورتی که کمتر از ۹۰ درصد حداکثر توان خروجی درایور استفاده شود و بقیه ی آن ذخیره می شود. اگر این ظرفیت به طور کامل استفاده نشود، مدار یکسوکننده به خاطر اضافه بار، آسیب های بسیاری را محتمل میشود .

امیدواریم با مطالعه ی این مطلب و آشنایی مختصر و سطحی  با ریسه های نواری، انتخاب مناسبی برای نورپردازی محبوبتان داشته باشید. این نوع از ریسه های ال ای دی به خاطر قابلیت انعطاف ‌پذیری و شکل ‌پذیر بودن شان برای نورپردازی تکمیلی و تزئینی در بسیاری از مکان ها  قابل استفاده می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست