ثبات رنگ در محصولات نورپردازی

ثبات رنگ در محصولات نورپردازی

فهرست محتوا

ثبات رنگ در محصولات نورپردازی

یکی از عناصر کیفی حیاتی در ریسه های روشنایی، ثبات رنگ در ال ای دی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود و همین امر می‌تواند به شکست پروژه منتهی شود. این مقاله، به  چگونگی و چرایی تنوع رنگ در این ریسه‌ها پرداخته و همچنین به بررسی این مسئله می‌پردازد که چگونه می‌توان ریسه‌های ال ای دی نواری با کیفیت را از نظر یکپارچگی رنگ تشخیص و انتخاب نمود. بر همین اساس، خواندن این مطلب خالی از لطف نبوده و پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای مطلب همراهی بفرمایید.

قوام رنگ دقیقا چیست؟

به طور کلی، در نوار ال ای دی، تفاوت رنگ را می‌توان در دو محور آبی / زرد و  سبز / سرخابی مشاهده نمود. به عنوان  مثال، ممکن است متوجه شوید که یکی از نورها “آبی تر” از دیگری یا “سبز” تر از دیگری است. لازم به ذکر است که تفاوت رنگ آبی/زرد، به طور معمول، با استفاده از دمای رنگ (بر حسب درجه کلوین) مشخص می‌شود. در یک قاعده کلی، تفاوت رنگ قابل قبول، بستگی به کاربرد آن دارد، با این حال،  برای رنگ  سفید گرم، معمولا آستانه تفاوت رنگ قابل قبول برابر با k75+/-  و برای رنگ سفید معمولی یا سفید سرد، آستانه تفاوت رنگ قابل قبول،  برابر با  k150+/- می‌باشد.

تنوع سبز/ سرخابی، نیز  با استفاده از یک معیار کمتر شناخته شده به نام دیود،ارزیابی می‌شود. دیود طرح عدد صفر، نشان دهنده منبع نوری است که خنثی است. دیو منفی  نشان دهنده تغییر رنگ سرخابی است، در حالی که دیو مثبت نشان دهنده تغییر رنگ سبز می‌باشد. لازم به ذکر است که غالبا آن دسته از مقادیر دیود که بیانگر اختلافی بیش از ۰٫۰۰۲ می‌باشند، قابل توجه می‎‌باشند. بر همین اساس، پیشنهاد می‌کنیم، در صورتیکه  ثبات رنگ برای برنامه و پروژه شما، عاملی بسیار حیاتی می‌باشد، حتما از تامین کننده و مراکز خرید سیستم روشنایی خود، ریسه‌هایی را تهیه نمایید  که از معیار استاندارد دیود، برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید
آیا می توانیم در حمام از ریسه ال ای دی استفاده کنیم ؟

انحراف معیار استاندارد برای تطبیق رنگ(SDCM)  یا  مک آدام

لازم به ذکر است که برخی از تولیدکنندگان پیشرفته در حوزه ریسه‌های روشنایی ال ای دی ، قوام رنگ ال ای خود را با استفاده از معیاری به نام بیضی‌های SDCM یا مک آدام  توصیف می‌کنند که هر دو به یک مفهوم و متریک اشاره دارند. واحد اندازه گیری در این معیار، “گام” است و هر چه تعداد گام‌ها بیشتر باشد، بیانگر  تنوع رنگ بیشتر می‌باشد.

خوب است بدانید که SDCM  به دو دلیل در مقایسه با CCT و Duv، معیاری برتری می‌باشد. این معیار،  ابتدا، تغییرات را در جهت آبی/زرد و جهت سبز/ سرخابی ثبت نموده و آن را به یک عدد تبدیل می‌کند. این امر، با توجه به این مسئله که در برخی موارد،  ناهماهنگی رنگ می تواند در هر دو بعد رخ دهد، بسیار مفید می‌باشد.  البته، نقطه ضعف اصلی این معیار در این است که برای بسیاری از تولیدکنندگان ال ای دی، تفاوت رنگ مهم نبوده و  اغلب با این معیار ناآشنا می‌باشند.

نحوه آشکارسازی مشکلات مربوط به قوام رنگ ال ای دی

به طور معمول، دو نوع از مشکلات ثبات رنگ در ال ای دی عبارتند از:

  • عدم تطابق رنگ در یک حلقه ریسه ال ای دی
  • عدم تطابق رنگ بین قرقره ها یا بخش های ریسه ال ای دی.

اولین نوع ناهماهنگی هنگامی رخ می‌دهد که ال ای دی های جداگانه روی یک ریسه ال ای دی،  دارای تفاوت رنگی بیش از حد بوده و معمولا به دلیل عدم رعایت نکات فنی توسط سازنده ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید
5 چیزی که شما باید درباره ریسه های LED بدانید.

در انواع دیگر ریسه‌ها، عموماً نوع دوم عدم تطابق رنگ، رایج‌تر و آشکارتر می‌باشد. نوع دوم ناهماهنگی ، ناشی از تغییراتی است که ممکن است بین مشخصات فنی سازندگان ال ای دی رخ دهد. به عبارتی، این ناهماهنگی  ممکن است صرفا به دلیل تفاوت کالیبراسیون تجهیزات سنجش رنگ رخ دهد.  جهت جلوگیری از وقوع ناهماهنگی نوع دوم، نیاز است که در نصب دو ریسه ال ای دی از طبقه یا تولیدکنندگان مختلف در یک مکان (به عنوان مثال در یک اتاق) ، احتیاط نمایید. به بیانی دیگر، مهم است که اطلاعات مربوط به هر طبقه را پیگیری نموده تا از سازگاری آن اطمینان حاصل نمایید.

لازم به ذکر است که مسئله ثبات رنگ در ال ای دی ،  یک جنبه اجتناب ناپذیر از نگهداری ریسه‌های ال ای است که باید در نظر گرفته شود. ریسه‌های ال ای دی در طول زمان به دلیل تخریب فسفر یا مواد بسته بندی، تغییر رنگ می دهند و  باید نسبت به آن آگاه بود.

به طور کلی، ال ای دی های تولیدی یک طبقه و برند مشخص، با سرعت و جهت یکسان تغییر رنگ می دهند. بنابراین اگر در نصب ریسه‌های ال ای دی، از ریسه‌های تولیدی یک مجموعه واحد استفاده شود،  نباید هیچ مشکلی در زمینه ثبات رنگ در ال ای دی وجود داشته باشد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر تصمیم دارید پس از مدتی، یک ریسه ال ای دی جدید را به مجموعه ریسه‌های ال ای دی قبلی خود،  اضافه و یا جایگزین نمایید. حتی اگر این ال ای جدید، مربوط به برند و طبقه‌ تولیدی یکسان و مشابهی باشد، همچنان ممکن است شاهد تفاوت رنگ باشید!

بیشتر بخوانید
7 ایده برای روشنایی کابینت ها در آشپزخانه

به طور مشابه، حتی اگر بتوانید تایید کنید که دو ریسه ال ای دی، با هم تطابق بصری دارند، این امر تضمین نمی کند که این  رنگ در طول زمان به همان شکل ثابت مانده و تغییر نکند! به بیانی دیگر، بسیار محتمل است که پس از یک سال، با مشکلات مربوط به عدم تطابق و ثبات رنگ در ال ای دی مواجه شوید.

مرکز تولید و عرضه ریسه‌های ال ای دی دارای ثبات رنگ

در نهایت لازم به ذکر است که با توجه به مشکلات مربوط به ثبات رنگ در ریسه‌های ال ای دی نواری، پیشنهاد می‌کنیم در خرید این سیستم روشنایی، حتما خرید از مراکز معتبر تولیدی همچون مرکز تولید لوپ لایت را مدنظر داشته باشید. لوپ لایت با تولید ال ای دی‌های برخوردار از استانداردهای کیفی لازم، این اطمینان را به مشتریان خود می‌دهد که با خرید محصولات این مجموعه تا حد امکان با مشکلات مربوط به عدم تطابق و ثبات رنگ در ال ای دی مواجه نخواهند شد.

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست