اصول الکتریکی پشت محدودیت‌های‌ طول ریسه ال ای دی

محدودیت طول ریسه ال ای دی

فهرست محتوا

اصول الکتریکی پشت محدودیت‌های‌ طول ریسه ال ای دی

به طور کلی،  یکی از مهمترین علل طرفداری از  ریسه‌های روشنایی ال ای دی، ویژگی سازگاری و تطبیق پذیری آن می‌باشد. چرا که در این ریسه‌ها،  امکان  برش ریسه‌های ال ای دی به هر طول دلخواهی امکان پذیر بوده و این قابلیت را به طور حتم می‌توان یک نوآوری بزرگ در نورپردازی به شمار آورد  که اجرای آن نیز بسیار ساده می‌باشد.  مسئله‌ای که در اینجا مطرح می‌شود این است که در فواصل کوتاه، می‌توان ریسه‌ها را برش داد، اما در صورتی که فاصله‌‌های بیشتری همچون ده‌ها و یا صدها متر را پیش رو داشته باشیم، در این شرایط چگونه می‌توان ریسه‌های ال ای دی را در این فواصل طولی بلند نصب نمود؟  اینجاست که مسئله  محدودیت طول ریسه ال ای دی مطرح می‌شود و کار کمی چالش برانگیزتر شده و به برنامه ریزی و پیکربندی چیدمان نیاز می‌باشد.

لازم به توضیح است که به منظور برنامه‌ریزی و نصب ریسه‌های ال ای دی در فواصل طولانی، بایستی سه محدودیت طول ریسه ال ای دی مدنظر گرفته شود که در ادامه به آن پرداخته می‌شود:

  • حداکثر مقدار طول اجرا ریسه‌ ال ای دی
  • حداکثر مقدار ظرفیت منبع تغذیه
  • ملاحظات کد الکتریکی

بسته به نوع نصب ریسه،  یک یا چند مورد از این محدودیت ها ممکن است اعمال شود و به عنوان عاملی محدود کننده در نصب ریسه‌ها در فواصل طولانی به شمار آیند.  در ادامه  به تفصیل به هر یک از این محدودیت ها پرداخته می‌شود:

حداکثر مقدار طول اجرا ریسه‌ ال ای دی

به طور کلی، منظور از حداکثر مقدار طول ریسه‌های ال ای دی، حداکثر طول مجازی می‌باشد که یک ریسه‌ ال ای دی متصل به یک منبع تغذیه می‌تواند در آن نصب و اجرا شود. شایان ذکر است که این مقدار محدودیت طول ریسه ال ای دی ، معمولا از سوی سازنده در برگه مشخصات محصول ذکر می‌گردد. به عنوان مثال، در ریسه‌های ال ای دی برخی از تولیدکنندگان، حداکثر طول اجرا ریسه‌های ال ای دی، بر اساس ولتاژ تعیین می شود:

  • ۱۲ ولت DC: 4/16 فوت
  • ۲۴ ولت DC: 8/32 فوت

لازم به ذکر است که حداکثر مقدار  طول اجرا، به دلیل نحوه طراحی و پیکربندی ریسه‌های ال ای دی مطرح می‌شود. به بیانی دیگر، با توجه به ساختاربندی بلند و خطی ریسه‌های ال ای دی به عنوان یک مدار ، هر نقطه معینی در طول ریسه‌ ال ای دی ، باید بتواند جریان الکتریکی مورد نیاز برای تغذیه همه ال ای دی‌های پایین دست را حمل نموده و انتقال دهد.  این بدان معناست که آن دسته از ریسه‌های ‌ ال ای دی که از طول بلندتری برخوردار می‌باشند، باید بتوانند جریان الکتریکی بیشتری را انتقال دهند.

بیشتر بخوانید
نقش چراغ های ال ای دی ریسه ای

در نظر داشته باشید که در صورتی که طول هر ریسه ال ای دی،  بیشتر از محدودیت  حداکثر طول اجرا آن باشد، در این صورت، وقوع افت ولتاژ یا سایر مشکلات عملکرد و ایمنی در این ال ای دی‌ها دور از ذهن نخواهد بود. در ادامه به برخی از رایج ترین سوالات موجود در زمینه محدودیت طول ریسه ال ای دی پرداخته می‌شود:

آیا کانکتورهای بدون لحیم و سایر سیم‌ها در حداکثر طول اجرا، حساب می‌شوند؟

در پاسخ به این سوال، می‌توان اظهار داشت که طول سیم ها و کانکتورها در حداکثر طول اجرا، نیازی نیست که محسوب شوند! به عنوان مثال، دو بخش نوار ال ای دی ۸ فوتی که توسط یک سیم ۱۰ فوتی به هم گره می‌خورند، ۲۶ فوت طول دارند، اما بخش‌های ریسه ال ای دی  از ۱۶٫۴ فوت تجاوز نمی‌کنند، بنابراین این طول، بیش از حداکثر طول اجرا نخواهد بود.

در صورتی که طول کل ریسه ال ای دی از حداکثر طول اجرا بیشتر باشد،  آیا می توان چندین ریسه ال ای دی را به صورت موازی به هم وصل نمود؟

بله، این امر مجاز است، زیرا طول هیچ یک از بخش های ریسه‌ ال ای دی ، بالاتر از حداکثر مقدار طول اجرا، نمی‌باشند.

مشخصات حداکثر ظرفیت منبع تغذیه

به طور کلی، در سیستم های روشنایی ولتاژ پایین، منظور از منبع تغذیه، دستگاهی می‌باشد که می‌تواند مقادیر ولتاژ بالا، همچون ۱۲۰ ولت را به مقادیر ولتاژ پایین همچون ۱۲ ولت تبدیل نماید. در نظر داشته باشید که هر منبع تغذیه‌ای، از یک حداکثر مقدار ظرفیتی برخوردار می‌باشد که این عدد، بیانگر مقدار جریان الکتریکی‌ای می‌باشد که می‌تواند از ولتاژ خط AC به ولتاژ پایین DC تبدیل نماید. واحد این جریان، معمولا به فرمت آمپر (A) یا وات (W) بیان می شود.

نکته اصلی که در این نوع محدودیت، بایستی در نظر داشته باشید این است که ظرفیت منبع تغذیه بایستی از  توان مصرفی ریسه ال ای دی، بیشتر باشد. چرا که اگر توان مصرفی ریسه ال ای دی بیش از ظرفیت منبع تغذیه برای تامین برق باشد، در این صورت، به واحد منبع تغذیه آسیب رسانیده و مشکلات ایمنی متعددی را به همراه خواهد داشت.

خوب است بدانید که یکی از مهمترین اطلاعاتی که سازندگان منبع تغذیه، به درج آن در برگه اطلاعات محصول توجه می کنند، ظرفیت منبع تغذیه می‌باشد که بایستی به صورت کاملا ساده بیان شود. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد با استفاده از فرمول [قدرت (وات) = جریان (آمپر) x ولتاژ (ولت)] وات را به آمپر تبدیل نمود و بالعکس.

بیشتر بخوانید
انتخاب بهترین رنگ نور برای اتاق خواب

در مرحله بعد، باید میزان مصرف برق ریسه ال ای دی را تعیین نمود. به برگه مشخصات ریسه ال ای دی، که در آن، سازنده محصول ، مقادیری را به عنوان توان مصرفی، بر حسب وات بر فوت، ارائه داده است، بنگرید. به عنوان نمونه ، آن دسته از ریسه‌های ال ای دی که نور سفید ساطع می‌کنند، از  توان مصرفی ۵٫۵ وات در هر فوت برخوردار می‌باشند. پس از آن، می‌توانید توان مصرفی (بر حسب وات بر فوت) را در طول اجرا (فوت) ضرب نمایید. به عنوان مثال، طول ۳۲٫۸ فوت به بالا، به ۱۸۰٫۴ وات نیاز دارد (۵٫۵ وات در هر فوت x 8/32 فوت = ۱۸۰٫۴ وات).

این بدان معناست که در حداقل مقدار ممکن، منبع تغذیه بایستی از ظرفیت ۱۸۰٫۴ وات و در حالت ایده آل تا ۲۰ وات و بالاتر برخوردار باشد، به این معنا که حداقل ظرفیت توصیه شده برای یک اجرا ۳۲٫۸ فوتی ،۲۱۶٫۵ وات می‌باشد.

لازم به توضیح است که در صورتی که واحد منبع تغذیه‌ای که در نظر دارید، از توان کافی برای تغذیه ریسه ال دی مدنظر شما برخوردار نباشد، در این صورت، بایستی یا به تهیه یک منبع تغذیه با ظرفیت بالاتر اقدام نمایید و یا اینکه با برش ریسه، طول اجرا ریسه ال ای دی را کاهش داده و از چندین واحد منبع تغذیه استفاده کنید.

آیا می توان چندین منبع تغذیه را به یک سوئیچ دیواری و دیمر متصل کرد؟

پاسخ این سوال، به طور حتم مثبت می‌باشد.  از آنجایی که کلیدهای دیواری و دیمرهای سنتی در سمت ولتاژ خط AC نصب می شوند و این امکان را فراهم می‌سازند که  چندین ریسه به صورت موازی وصل شوند، منابع تغذیه را نیز می توان به صورت موازی به همان کلید دیواری یا دیمر متصل نمود. این قابلیت، یک ویژگی کارکردی مناسب است که موجب می‌شود جند ریسه ال ای دی از یک نقطه کنترل، کنترل شوند.

ملاحظات کد الکتریکی برای حداکثر طول اجرای نوار LED

دو محدودیت اولی که در بالا به آن اشاره شد،  به اصول اساسی برق، مربوط بودند. بسته به نوع نصب ریسه ال ای دی و همچنین زمان ماندگاری آن، ممکن است نیاز باشد که  از کد برق و سایر ملاحظات ایمنی مربوط به این ریسه‌ها نیز آگاهی یابید. معمولا، تاسیسات مسکونی و تجاری جدید، مشمول بازرسی های آتش نشانی می شوند و در این بازرسی‌ها، انطباق همه اجزای الکتریکی الزامی می‌باشد.

بیشتر بخوانید
تفاوت مدار موازی و متوالی (سری)

در برخی از کشورها، از جمله ایالات متحده، قوانین و مقررات اولیه برای استانداردهای الکتریکی، از قانون ملی برق سرچشمه می گیرد. ریسه‌های ال‌ای‌دی معمولا تحت رده «سیستم‌های روشنایی ولتاژ پایین» تحت ماده ۴۱۱ NEC قرار می‌گیرند. نکته کلیدی در اینجا این است که ماده ۴۱۱ به استفاده از مشخصات منبع تغذیه کلاس ۲ تاکید دارد.

منبع تغذیه کلاس ۲ ، معمولا باید دو شرط زیر را برآورده کند:

  • توان خروجی به ۶۰ ولت، ۴ آمپر و ۱۰۰ وات محدود شود.
  • منبع تغذیه از نظر ایمنی و الزامات عملکرد کلاس ۲ آزمایش شده و در یک آزمایشگاه دارای مجوز مانند UL ثبت گردد.

نکته کلیدی در اینجا ، محدودیت ۱۰۰ وات است که در آن، هیچ مداری در هیچ نقطه‌ای نمی تواند از ۱۰۰ وات تجاوز کند. به عنوان مثال،  در ریسه‌های ال ای دی  لوپلایت،  با ۵٫۵ وات بر فوت، حداکثر طول اجرا پیش از تجاوز از حد ۱۰۰ وات ، تقریبا برابر با مقدار ۲/۱۸ فوت می‌باشد.

بنابراین، توصیه عملی در این مجموعه،  استفاده از یک منبع تغذیه کلاس ۲ به ازای هر قرقره (۱۶٫۴ فوت) ریسه‌های ال ای دی می‌باشد، زیرا که به مشتریان، این تضمین و اطمینان را می‌دهد که مجموعه لوپلایت در چارچوب الزامات کلاس ۲ طبق ماده ۴۱۱ NEC عمل نموده  و نصب ریسه‌های ال ای دی از نظر بازرسی ایمنی برق و آتش‌سوزی نصب مورد تایید قرار می‌گیرند.

اهمیت توجه به هر سه محدودیت طول ریسه ال ای دی

در نظر داشته باشید که نصب ریسه ال ای دی،  با افزایش طول نصب، می تواند کمی مشکل‌ساز باشد و به همین دلیل تمام تاسیسات، بایستی به هر سه محدودیت طول ریسه ال ای دی ، که در این مقاله به آن اشاره شد،  پایبند بوده  و پیش از ساختاربندی نهایی  ریسه ال ای دی ، درک کاملی از  هر سه محدودیت طول ریسه ال ای دی داشته باشند.

بهترین مرکز تولید و عرضه ریسه ال ای دی

در نهایت لازم به یادآوری است که لوپلایت به عنوان مرکز معتبر تولید و عرضه ریسه‌های نواری ال ای دی، علاوه بر توجه به جدیدترین استانداردهای کیفی روز دنیا در تولید ریسه‌های خود، محدودیت طول ریسه ال ای دی را نیز مدنظر قرار داده و این اطمینان را به مشتریان خود می‌دهد، که ریسه‌های این مجموعه از حداکثر عملکرد و ایمنی لازم برخوردار می‌باشند.

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست