چگالی ال ای دی در ریسه ال ای دی به چه معناست؟

چگالی ال ای دی در نوار ال ای دی به چه معناست؟

فهرست محتوا

چگالی ال ای دی در ریسه ال ای دی به چه معناست؟

به طور حتم شما نیز هنگام خرید ریسه‌های ال ای دی نواری، با عددی به نام ” چگالی ال ای دی در ریسه نواری ” یا مشخصه‌ای  همچون ۳۰۰ ال ای دی مواجه شده‌اید.  به نظر شما منظور از این عدد و چگالی چیست؟ این ویژگی و مشخصه،  یکی از مهمترین جنبه های ریسه‌ ال ای دی نواری است و با توجه به اهمیت آن، در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست نداده و جهت آشنایی با مفهوم چگالی ال ای دی در ریسه نواری تا انتهای مطلب ما را همراهی بفرمایید!

کمیت ال ای دی در مقابل تراکم ال ای دی

به طور کلی، منظور از کمیت ال ای دی، تعداد کل ال ای دی های نصب شده بر روی یک ریسه ال ای دی نواری (معمولاً در هر حلقه ۵ متری) می‌باشد. علاوه بر این،  چگالی ال ای دی به عنوان یک مقدار ال ای دی در هر متر، نیز  تعریف می‌شود. هر دو این اعداد، مقادیر ساده ای هستند که بیانگر تعداد ال ای دی به کار رفته در یک واحد طول مشخص در ریسه نواری، می‌باشند.

خوب است بدانید که چگالی معمول ال ای دی،  ۳۰/۶۰/۱۲۰ ال ای دی در هر متر (۹/۱۸/۳۶ ال ای دی در هر فوت)است. به عبارتی، برای یک قرقره ۵ متری، این مقدار برابر با ۱۵۰/۳۰۰/۶۰۰ ال ای دی  می‌باشد.

نحوه اثرگذاری چگالی ال ای دی در ریسه نواری بر خروجی نور

در هر ریسه نواری، ال‌ای‌دی‌های نصب‌شده بر روی نوار، از جمله اجزای پایه و اساسی‌ای به شمار می‌آیند که نقش ساطع کردن نور را بر عهده دارند و طبیعی است که کیفیت کلی نور یک ریسه، به کمیت و تعداد ال ای دی‌های نصب شده بر روی نوار بستگی دارد. به عبارتی، مجموع نور خروجی یک ریسه‌ ال ای دی نواری، برابر با  مجموع نور خروجی از ال ای دی های جداگانه نصب شده بر روی ریسه‌ ال ای دی نواری  می‌باشد و بنابراین، می‌توان اظهار داشت که  چگالی ال ای دی، تاثیر مستقیمی بر مقدار کل نور خروجی ریسه نواری اعمال نماید. در واقع، هر چه تعداد ال ای دی نصب شده در هر متر بیشتر باشد، نور هر متر نیز بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید
آیا استفاده از لامپ LED ها برای سلامتی ایمن هستند یا میتوانند به سلامتی ضرر بزنند ؟

البته فرض بر این گذاشته می‌شود، که ال ای دی های نصب شده، مشابه بوده و از تنظیمات یکسانی برخوردار می‌باشند. در برخی موارد، تولیدکنندگان یک ریسه نواری، از ال ای دی هایی با روشنایی بالا در چگالی کم و یا ال ای دی‌هایی با روشنایی کم با چگالی بالا استفاده می‌کنند، که در هر دو حالت، می‌توان میزان خروجی نور مشابهی را انتظار داشت.

نحوه اثرگذاری چگالی ال ای دی در ریسه نواری بر مصرف برق ریسه‌ ال ای دی

به طورکلی، توان مصرفی و خروجی نور تقریبا متناسب می‌باشند، بنابراین همان منطق تاثیر چگالی ال ای دی در ریسه نواری بر خروجی نور،  در مورد مصرف برق و انرژی نیز صدق می کند. به عبارت ساده تر، ریسه‌های ال ای دی نواری با چگالی بالاتر، انرژی و برق بیشتری را جذب می کنند.

چگالی LED چگونه بر توزیع نور تاثیر اعمال می‌کند؟

توزیع نور را شاید بتوان مهم‌ترین مسئله و نگرانی مربوط به چگالی ال ای دی ناکافی دانست. از آنجایی که LEDها ، بسته به نحوه نصب آنها “منبع نقطه ای” جداگانه می‌باشند، LED های جداگانه نصب شده بر روی یک نوار LED ، ممکن است جلوه‌ای “نقطه دار” یا چیزی که گاهی اوقات “لکه بینی” نیز نامیده می شود، ایجاد کنند. به نظر شما چرا این حالت رخ می‌دهد؟ اجازه دهید از چراغ های جلوی اتومبیل به عنوان یک مثال استفاده کنیم.  تصور کنید شب با چراغ های جلو به داخل گاراژ خود می روید. در ابتدا، چراغ های جلوی شما به پشت گاراژ شما تابیده و آن را کامل روشن می کند، با این حال، با نزدیک‌تر شدن به دیوار پشتی، متوجه می‌شوید که قسمت جلوی هر چراغ جلو روشن‌تر می‌شود، در حالی که محیط اطراف تاریک‌تر می‌شود. البته دلیل این امر این است که شما دو چراغ جلو مجزا را در جهات موازی می تابانید.

نوارهای ال ای دی نیز به همین شکل عمل می‌کنند. همانطور که فاصله بین نوار ال ای دی و دیفیوزر یا دیوار کاهش می یابد، ال ای دی‌های جداگانه بیشتر نمایان می‌شود. هر چه فاصله بین ال ای دی های نصب شده بر روی ریسه بیشتر باشد، این اثر بارزتر است.

اما این مسئله در مورد چگالی ال ای دی در ریسه نواری به چه معنا می‌باشد؟ این بدان معنی است که در یک ریسه نواری با چگالی ال ای دی بالاتر، احتمال نمایش یک جلوه نقطه دار کاهش یافته و نور حاصل از ال ای دی‌ها به صورت مجزا و جداگانه دیده نخواهند شد.  از طرف دیگر، یک نواری که از چگالی ال ای دی کمتری برخوردار می‌باشد، یک جلوه نقطه دار را به نمایش گذاشته و بین نور حاصل از ال ای دی‌ها ، نقاط تاریک شکل خواهد گرفت. با این حال، بسته به برنامه کاربردی، ممکن است این مسئله چندان مهم نباشد.

بیشتر بخوانید
نحوه انتخاب مکان مناسب برای نورپردازی زیرکابینت

نحوه اثرگذاری چگالی ال ای دی بر طول عمر ریسه‌ ال ای دی نواری

خوب است بدانید که چگالی ال ای دی در ریسه نواری را نمی‌توان تنها عامل اثرگذار بر عملکرد ال ای دی به شمار آورد. بلکه جریان درایو و عملکرد حرارتی یک ال ای دی نیز از عوامل اساسی تعیین کننده طول عمر یک ریسه ال ای دی نوری محسوب می‌شوند.

یک ریسه‌ ال ای دی نواری با چگالی بالاتر به طور کلی انرژی و توان بیشتری را جذب می کند. با افزایش مصرف انرژی و برق، گرمای بیشتری در سراسر ریسه‌ ال ای دی نواری تولید می شود که منجر به دمای محیط بالاتر برای همه ال ای دی های نصب شده بر روی ریسه‌ ال ای دی نواری می شود. این فرایند، به خودی خود  می تواند به تخریب نور و کاهش طول عمر ریسه ال ای دی منجر شود.

همچنین ، یک ریسه‌ ال ای دی نواری با چگالی کمتر، ممکن است به منظور جبران تعداد کم ال ای دی‌ها، هر یک از ال ای دی‌های نصب شده بر روی نوار را به سختی تحت فشار قرار دهد. لازم به ذکر است که در صورتی که جریان درایو برای هر ال ای دی بسیار زیاد باشد، به طور حتم می تواند تاثیر مضری بر طول عمر ال ای دی اعمال کند.

در نهایت، شما باید پارامترهای حرارتی و جریان درایو را در سطح هر یک از ال ای دی‌ها، به صورت  جداگانه ارزیابی نموده و آن را با مشخصات ال ای دی مقایسه کنید تا به یک تعیین قطعی دست یابید. البته برخی از موارد را می‌توانید  بدون چنین تحلیل عمیقی و تنها با نگاه به یک نوار LED که به دلیل تعداد LED بالای آن، بسیار داغ می شود یا یک  نواری که ادعا می‌شود در هر متر، ۳۰ ال ای دی کار گذاشته شده است، متوجه آن شوید.

بیشتر بخوانید
هر آنچه که باید در مورد نورپردازی زیر کابینت بدانید

 چگالی ال ای دی چگونه بر قیمت ریسه‌ ال ای دی نواری تاثیر می گذارد؟

لازم به ذکر است که ال‌ای‌دی‌های روی ریسه‌ ال ای دی نواری ،از جمله اجزای گرانقیمت در حوزه تجهیزات روشنایی به شمار می‌روند و طبیعی است که تعداد ال ای دی به کار رفته در واحد طول ریسه، معیار مهمی در تعیین قیمت یک ریسه روشنایی ال ای دی به شمار آید. بنابراین، دانستن تعداد ال ای دی های به کار رفته در ریسه، از جمله موارد مهمی است که بایستی پیش از خرید و مقایسه قیمت از آن اطلاع یابید. امیدواریم تاثیر چگالی ال ای دی بر عملکرد را درک کرده و دریافته باشید که آیا از ریسه‌ ال ای دی نواری با چگالی بالاتر و پرداخت هزینه بیشتر برای آن، سود خواهید برد یا خیر.

لازم به ذکر است که تاثیر چگالی ال ای دی در ریسه نواری ، به سازنده و خرده‌فروش بستگی دارد، با این حال، بسته به مواد به کار رفته در آن، قیمت این ال ای دی‌ها در بازارهای جهانی می‌تواند بین ۱ تا ۸ سنت باشند، در حالی که قیمت نوار LED معمولا کمتر از ۱٫۰۰ دلار در هر متر است.

اگر ۵ سنت برای هر LED فرض نماییم، در این صورت برای تهیه یک ریسه نواری که ۳۰ ال ای دی در آن نصب شده باشد، تنها ۵۰/۲ دلار هزینه خواهیم کرد(یک دلار برای نوار ال ای دی و ۵۰/۱ دلار برای ال ای دی‌ها).

حالا بیایید چگالی ال ای دی در ریسه نواری را دو برابر کرده  و به ۶۰ ال ای دی در هر متر برسانیم، با در نظر گرفتن همان قیمت قبلی، اکنون به سه دلار برای ال ای دی ها و یک دلار برای نوار ال ای دی و در مجموعه ۴ دلار، نیاز خواهیم داشت. با این مثال، می‌توانید به خوبی دریابید که چگونه دو برابر شدن چگالی ال ای دی در ریسه نواری ، قیمت یک ریسه ال ای دی را از  از ۲٫۵۰ دلار به ۴ دلار افزایش می‌دهد.

بهترین تولید کننده ریسه نواری ال ای دی

در پایان لازم به یادآوری است که لوپلایت به عنوان بهترین تولیدکننده ریسه نواری ال ای دی، این اطمینان را به مشتریان خود داده است که با خرید محصولات این مجموعه، به باکیفت‌ترین و خوش قیمت‌ترین ریسه‌های نواری بازار دسترسی خواهند داشت.

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست