اتصال نوارهای LED در “سری” در مقابل “موازی”

اتصال نوارهای LED در "سری" در مقابل "موازی"

اگر شما تصمیم گرفته باشید از چراغ های LED برای پروژه بعدی خود استفاده کنید، یا حتی ممکن است در مرحله ای باشید که آماده سیم کشی  برای نور پردازی خود باشید.  آتگاه اگر بیش از یک نوار LED داشته باشید  اختمالا سعی می کنید آنها را به یک منبع تغذیه متصل کنید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا باید به صورت سری یا موازی وصل شوند؟

نوارهای LED دارای علامت‌هایی هستند که به شما نشان می‌دهند از کدام طرف باید سیم مثبت را وصل کنید، و از کدام طرف سیم منفی (زمین) را وصل کنید، بنابراین زمانی که فقط نیاز دارید یک بخش LED را به سیم‌های منبع تغذیه مربوطه وصل کنید کاملاً ساده است. رنگ اگر دو یا چند بخش نوار LED دارید و نمی‌دانید که چگونه باید آنها را به یکدیگر متصل کنید، برای آشنایی بیشتر با نحوه اتصال چراغ‌های نوار LED به صورت “سری” یا “موازی” به ادامه مطلب مراجعه کنید.

سلب مسئولیت: اصطلاحات “سری” و “موازی” از نظر الکترونیکی از نظر فنی نادرست هستند! ما از این اصطلاحات در این مقاله برای سادگی استفاده می کنیم، اما برای دقت آنها را در نقل قول قرار می دهیم. لطفا انتهای مقاله را برای توضیح جامع بخوانید.

فهرست محتوا

نحوه اتصال نوارهای LED به صورت ” سری “

ایده اتصال دو بخش نوار LED در “سری” احتمالا منطقی ترین و ساده ترین روش است. شما می توانید آن را به عنوان اتصال یک انتهای نوار LED به بخش نوار LED بعدی در نظر بگیرید. اگر فقط به فاصله کوتاهی نیاز دارید، ممکن است چند کانکتور بدون لحیم کاری مفید پیدا کنید، یا حتی می‌توانید با سیم‌های مسی که به طول دقیقی که نیاز دارید، مسافت بیشتری را طی کنید. برای دورهای طولانی تر، باید مراقب افت ولتاژ باشید، اما در غیر این صورت، تنها کاری که واقعاً باید انجام دهید این است که یک اتصال الکتریکی بین پدهای مسی مثبت/منفی از یک بخش نوار LED به بخش دیگر ایجاد کنید. به شکل زیر دقت کنید :

بیشتر بخوانید
نگاهی به توسعه صنعت ریسه های ال ای دی در جهان
نحوه اتصال نوارهای LED به صورت "سری"
نحوه اتصال نوارهای LED به صورت “سری”

این یک روش سریع و آسان است، زیرا نیازی به ایجاد اتصال سیم جداگانه دیگری به منبع تغذیه ندارد. شما به سادگی اجازه “پرش” بین دو بخش نوار LED را می دهید.

نقطه ضعف این است که این پتانسیل برای افت ولتاژ اضافی ایجاد می کند که منجر به کاهش خروجی نور در بین LED های دورتر از منبع تغذیه می شود. دلیل آن این است که اتصال نوارهای LED به صورت “سری” اجازه می دهد تا تنها یک مسیر برای جریان الکتریکی طی شود. تمام جریان الکتریکی برای نصب نوار LED باید از چند اینچ اول نوار LED عبور کند، که می تواند به عنوان یک بطری برای جریان جریان عمل کند و مقدار ولتاژ و جریانی را که به بخش های دورتر نوار LED می رسد کاهش دهد. .

نحوه اتصال نوارهای LED به صورت ” موازی “

جایگزینی برای اتصال چند بخش نوار LED به یکدیگر، سیم کشی آنها به صورت “موازی” است. این روش شامل ایجاد خطوط مستقل از بخش‌های نوار LED است که هر کدام مستقیماً به منبع برق متصل می‌شوند. به شکل زیر توجه نمایید:

نحوه اتصال نوارهای LED به صورت "موازی"
نحوه اتصال نوارهای LED به صورت “موازی”

همانطور که در نمودار می بینید، این مقدار جریانی را که باید از هر بخش نوار LED عبور کند کاهش می دهد، زیرا آنها مستقیماً به منبع برق متصل می شوند. این می تواند به طور قابل توجهی به کاهش پتانسیل افت ولتاژ کمک کند.

عیب اصلی این روش این است که به سیم کشی کمی بیشتری نیاز دارد. چالش اصلی این است که اکثر واحدهای منبع تغذیه تنها دارای یک سیم خروجی مثبت و منفی خواهند بود، بنابراین برای اتصال آن به بیش از یک بخش نوار LED، باید آن خروجی را به چندین سیم تقسیم کنید. بلوک های ترمینال اسپلیتر سیم تخصصی برای این منظور موجود است.

بیشتر بخوانید
تفاوت ریسه های نوری با ولتاژ بالا و ولتاژ پایین

مشکل دیگر این است که برخی از بخش های نوار LED ممکن است دور از منبع تغذیه قرار گیرند. در این موارد، ممکن است نه تنها هزینه‌های اضافی با سیم‌کشی طولانی داشته باشید، بلکه باید از اندازه کافی برخوردار باشند. در غیر این صورت، ممکن است حتی قبل از اینکه به بخش نوار LED برسید، با افت ولتاژ در سیم ها مواجه شوید.

چرا « سری » و « موازی » از نظر فنی نادرست هستند

بسیاری از مشتریان از کلمه “سری” برای توصیف اتصال چند بخش نوار LED به صورت انتها به انتها یا زنجیر دیزی استفاده می کنند. با این حال، برخی از خوانندگان آگاه تر ما ممکن است متوجه شده باشند که ما کلمه “سری” را در نقل قول قرار داده ایم. دلیل آن این است که از نظر فنی، اصطلاح “سری” هنگام اشاره به این پیکربندی نادرست است.

چرا نادرست است و چرا این مهم است؟ این به نحوه طراحی چراغ های نوار LED و اصول الکترونیکی مربوط به آنها مربوط می شود. نوارهای LED طولانی هستند و در یک سری هستند (در مفهوم غیر مهندسی، مانند “یکی پس از دیگری”)، اما در واقع آنها از شاخه های موازی زیادی تشکیل شده اند که هر کدام از ۳ LED برای نوارهای LED با ولتاژ ۱۲ ولت تشکیل شده اند. (یا ۶ LED هر کدام در یک نوار LED 24 ولت).

به عبارت دیگر، ۳ ال ای دی به صورت سری به هم متصل می شوند، اما گروه های ۳ ال ای دی به صورت موازی به یکدیگر متصل می شوند. این همان چیزی است که به ما امکان می دهد به سادگی چراغ های نوار LED را در فواصل ۳ LED برش دهیم. اگر یک نوار LED را برش دهید، به سادگی تعداد شاخه هایی که به صورت موازی به هم متصل هستند را کاهش می دهید. هنگامی که یک نوار LED را در یک پیکربندی سرتاسر (زنجیره دیزی) وصل می‌کنید، به سادگی شاخه‌های موازی اضافی را اضافه می‌کنید.

بیشتر بخوانید
خرید و نصب ریسه نواری سقفی

ما متوجه شدیم که روشن کردن آن مهم است، زیرا اتصالات سری الکتریکی واقعی ولتاژ ورودی مورد نیاز را تغییر می‌دهند. با این حال، وقتی مردم در مورد سیم کشی نوارهای LED به صورت “سری” صحبت می کنند، تقریباً همیشه بخش های نوار LED را از سر به انتها متصل می کنند. هنگام اتصال به این روش، ولتاژ ورودی نوار LED بدون تغییر باقی می ماند. به عبارت دیگر، می توانید از یک منبع تغذیه ۱۲ ولتی برای تغذیه یک بخش ۴ فوتی از چراغ های نواری LED 12 ولتی با یک بخش دیگر ۳ فوتی از چراغ های نواری LED 12 ولتی زنجیر شده استفاده کنید.

 

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست