تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی چیست؟

تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی چیست؟

هالوژن ها و ال ای دی ها دو مورد از رایج ترین منابع نور یا لامپ هایی هستند که هم برای محیط های تجاری و هم برای خانه استفاده می شوند. لامپ ها منابع نور قابل جدا شدن هستند که بخشی از وسایل نور هستند که انرژی الکتریکی را به ساطع نور تبدیل می کنند. هر نوع لامپ قادر به تولید نور با کیفیت های مختلف در رنگ ها و سایه های مختلف است. آنها همچنین از نظر کارایی متفاوت هستند.

هالوژن‌ها نوعی لامپ رشته‌ای هستند که رشته‌هایی در داخل یک پوشش شیشه‌ای فشرده که توسط گاز هالوژن احاطه شده است. از سوی دیگر، LED ها محبوب ترین نوع لامپ در سراسر جهان هستند. آنها در همه جا از انبارها تا خیابان ها و از خانه ها تا ادارات استفاده می شوند.

فهرست محتوا

جوانب مثبت لامپ هالوژن:

آنها شبیه نور خورشید معمولی هستند و می توانند در مه نفوذ کنند.

هالوژن ها هزینه اولیه کمی دارند.

آنها خیره کننده نیستند.

مناسب برای استفاده در فضای باز.

 جوانب منفی  هالوژن :

آنها مقدار قابل توجهی گرما از خود ساطع می کنند.

آنها مستعد خطرات آتش سوزی هستند.

هالوژن ها انرژی بیشتری مصرف می کنند.

رشته ها به راحتی می شکنند.

ال ای دی یا دیودهای ساطع کننده نور چیست؟

ال ای دی ها یا دیودهای ساطع نور به سادگی نیمه هادی هایی هستند که وقتی جریان الکتریکی از آنها عبور می کند نور یا جریان می یابند. آنها جایگزین خوبی برای لامپ های فلورسنت و رشته ای هستند زیرا برای مدت طولانی در استریو، ساعت و سایر نمایشگرهای الکترونیکی استاندارد بوده اند.

بیشتر بخوانید
آیا ریسه ال ای دی ۱۲ ولت، می‌تواند با ولتاژ کمتر از 12 ولت کار کند؟

جوانب مثبت ال ای دی

دوام بالایی دارند.

ال ای دی ها در اشکال و رنگ های مختلف موجود هستند.

قابل اعتماد هستند.

آنها برای مکان های سردتر مناسب هستند.

جوانب منفی  ال ای دی

هزینه اولیه بالایی دارند.

آنها ممکن است به دلیل ولتاژ بالا آسیب ببینند.

برای مناطق بزرگ مناسب نیست.

آنها بهترین اتلاف رو به عقب را ایجاد می کنند.

لامپ ال ای دی

تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی چیست؟

تفاوت هالوژن و LED

تفاوت های زیادی بین LED و هالوژن ها وجود دارد. در بخش بعدی، آنها را بر اساس برخی از ویژگی هایشان با هم مقایسه می کنیم.

مبانی LED و هالوژن

ال ای دی ها نیمه هادی هایی هستند که اجازه می دهند جریان الکتریکی از آنها عبور کند و در این فرآیند نور تولید کند. آنها در اندازه ها و اشکال مختلف موجود هستند. بنابراین، از نظر فنی، آنها دیودهایی هستند که با عبور جریان از آنها در یک جهت، نور ساطع می کنند. بر اساس مواد نیمه هادی، نور می تواند از مادون قرمز تا هر رنگی از طیف متفاوت باشد.

از سوی دیگر، چراغ‌های هالوژن برداشت متفاوتی از لامپ‌های رشته‌ای هستند که از فیلامنت احاطه شده توسط گاز در یک پوشش شیشه‌ای کوچک و فشرده استفاده می‌کنند. آنها از رشته تنگستن مانند لامپ رشته ای استفاده می کنند اما بسیار فشرده تر هستند.

کارایی LED و هالوژن

این ویژگی با واحد لومن بر وات بیان می شود. این نسبت بین نور تولید شده به مصرف انرژی است. در اصطلاح عامیانه، مقدار نور مرئی تولید شده توسط منبع نور یا لامپ ها است.

بیشتر بخوانید
راه پله های ساختمان را چطور نورپردازی کنم ؟

بنابراین، معمولا یک لامپ هالوژن ۱۰۰ وات، ۱۷۵۰ لومن نور مرئی تولید می کند، بنابراین بازدهی ۱۷٫۵ می دهد، در حالی که هر لامپ LED معمولی ۱۵ وات، ۱۴۰۰ لومن نور مرئی تولید می کند که کارایی آن را به ۹۳ بی عیب و نقص می رساند. نشان می دهد که نور بیشتری با همان مقدار انرژی تولید می شود.

طول عمر LED و هالوژن

طول عمر لامپ ها معمولاً بر اساس نوع لامپ از ۷۵۰ ساعت تا ۱۰۰۰۰۰ ساعت متغیر است. با این حال، عوامل دیگری مانند مارک ها و نوع استفاده وجود دارد که بر طول عمر این لامپ ها تأثیر می گذارد. دوام ال ای دی ها در کنار کارایی بالاتر آنها را به سرمایه گذاری بهتری برای درازمدت تبدیل می کند. طول عمر آنها حدود ۵۰۰۰۰ ساعت است. برعکس، لامپ های هالوژن انرژی بیشتری نسبت به لامپ های LED مصرف می کنند. آنها به مدت ۱ سال با دوام هستند که در مقایسه با دوام بیش از ۱۰ سال LED ها چیزی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست