نورپردازی یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش کیفیت تولید محتوا است؛ در واقع، تفاوت یک محتوای معمولی با یک محتوای حرفه‌ای تا حد زیادی به نورپردازی اصولی آن بستگی دارد. استفاده از تکنیک‌های مناسب نورپردازی می‌تواند جذابیت بصری محتوا را بهبود ببخشد و آن را برای پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای‌تر سازد.

چراغ‌های ال ای دی روی دوربین، مدل‌های چتری، رینگ لایت و حتی ریسه‌های نوری از جمله محصولات پرکاربرد برای نورپردازی تولید محتوا محسوب می‌شود. اگر شما هم قصد دارید در حوزه تولید محتوا به صورت حرفه‌ای عمل کنید، در ادامه نکات طلایی برای نورپردازی اتاق تولید محتوا، تجهیزات پرکاربرد و مزایای این کار ارائه خواهیم کرد.

نکات طلایی در نورپردازی اتاق تولید محتوا

اگر از نورپردازی تولید محتوا به صورت حرفه‌ای استفاده کنید، مطمئنا محتوای شما می‌تواند با سایز نمونه‌ها متفاوت باشد. در ادامه نکات کاربردی ساخت نور برای تولید محتوا را بررسی می‌کنیم:

نکات طلایی در نورپردازی اتاق تولید محتوا

  • یکی از نکاتی که برای نورپردازی در تولید محتوا پیشنهاد می‌شود، بهره‌گیری از نور طبیعی است. برای اینکه نور خورشید کمی ملایم‌تر باشد، می‌توان از پرده‌های نسبتا نازک به منظور نرم کردن آن و کاهش تولید سایه‌های تند استفاده کرد.
  • تنظیم دمای رنگ برای طراحی نور در تولید محتوا، بسیار مهم است. به طوری که می‌توان تا حد زیادی حال و هوای محتوای خود را با تنظیم دمای رنگ تغییر دهید. به عنوان مثال استفاده از دمای رنگ پایین‌تر ۳۲۰۰ کلوین، برای تولید محتوا با حس و حال گرم‌تر و صمیمانه‌تر مناسب است.
  • بهره‌گیری از قانون ۳ نقطه برای نورپردازی شامل نور اصلی، پس زمینه و پرکننده در تولید محتوا ضروری است. منبع نور اصلی معمولا با زاویه ۴۵ درجه نسبت به دوربین نصب می‌شود. برای نرم‌تر کردن سایه‌های تولیدی نور اصلی، باید از نور پرکننده نیز کمک بگیرید. به علاوه برای ایجاد عمق در تولید محتوا، باید به سراغ نور پس زمینه بروید.
  • نصب منبع نور به صورت مستقیم در برابر دوربین، کیفیت کار شما را بسیار پایین می‌آورد. به علاوه سعی کنید به منظور جلوگیری از ایجاد سایه‌های غیرطبیعی، از دیفیوزر استفاده کنید.
  • برای هدایت بهتر نور می‌توانید از انواع رفلکتور استفاده کنید. استفاده از رفلکتور به منظور نرم کردن سایه بسیار موثر است.
  • توصیه می‌شود برای نورپردازی حین تولید محتوا، به سراغ محصولاتی بروید که قابلیت تنظیم شدت نور و حتی دمای رنگ را داشته باشد.

مزایای نورپردازی برای تولید محتوا

مزایای نورپردازی برای تولید محتوا

تصویر مهم‌ترین عامل در تولید محتوای ویدیویی است. در این میان، نورپردازی شاید نقشی پررنگ‌تر در بهبود کیفیت تصویر و در نهایت محتوای ویدیویی ایفا کند. در ادامه، به بررسی مهم‌ترین مزایای طراحی نورپردازی تولید محتوا می‌پردازیم:

  • برخلاف تصور خیلی‌ها، فقط استفاده از دوربین باکیفیت نمی‌تواند محتوای شما را حرفه‌ای سازد. در حقیقت این نورپردازی حین ضبط ویدیو است که می‌تواند آن را جذاب و حرفه‌ای کند.
  • طراحی نور تولید محتوا صرفا برای تامین روشنایی آن نیست. در واقع می‌توان به نورپردازی به عنوان قدرتمندترین ابزار به منظور ایجاد حال و هوای متمایز و انتقال احساسات نگاه کرد. همچنین نورپردازی هوشمند، دست شما را برای تغییر حال و هوای هر محتوا باز می‌گذارد.
  • استفاده از نورپردازی درست و اصولی می‌تواند زمان و حتی هزینه شما را در ویرایش محتوا کاهش دهد. به طوری که دیگر نیازی به تغییر رنگ و حتی حذف سایه‌های ناخواسته از محتوا نخواهد بود.
  • در دنیای رقابتی کنونی، کیفیت محتواهای ویدیویی بسیار بالا رفته است. به همین دلیل می‌توان روی نورپردازی تولید محتوا برای جذب مخاطب بیشتر حساب باز کرد.
  • به منظور افزایش تمرکز مخاطب به سوژه، باید از تکنیک‌هایی برای جداسازی آن از پس زمینه کمک بگیرید. نورپردازی قادر است به خوبی این هدف را محقق سازد.
  • با طراحی نورپردازی حرفه‌ای در تولید محتوا، می‌توانید برندسازی بهتری در ذهن مخاطبان انجام دهید.
بیشتر بخوانید  چگونه فضاهای کوچک را با ریسه های LED روشن کنیم؟

فلیکر یا پرش نور تجهیزات نورپردازی تولید محتوا

یکی از مشکلات رایج نورپردازی حین تولید محتوا و ضبط ویدئو، فلیکر یا پرش نور است. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که از یک منبع نور در مقابل دوربین استفاده کنید و اثر فلیکر باعث می‌شود که محتوای ویدیویی شما کیفیت مناسبی نداشته باشد. در حقیقت پرش نور برای بسیاری از مخاطبان آزاردهنده است و می‌تواند جذابیت محتوا را کاهش دهد.

به علاوه وجود این اثر در محتوا، تمرکز بیننده را از سوژه دور می‌کند. از این رو باید در ساخت نور برای تولید محتوا از تکنیک‌هایی کمک گرفت که اثر فلیکر را کاهش می‌دهد. برای مثال می‌توانید از سوکت بدون فلیکر که محصول جدیدی از برند لوپ لایت است، استفاده کنید تا از پرش نور ریسه جلوگیری کند. همچنین بهره‌گیری از محصولات روشنایی با فرکانس بالا و تنظیم سرعت شاتر دوربین با فرکانس منبع روشنایی، می‌تواند تا حدودی این مشکل را برطرف کند.

بهترین لوازم نورپردازی تولید محتوا

انتخاب وسایل نورپردازی برای تولید محتوا در افزایش کیفیت آن نقش موثری دارد. به همین علت باید بهترین تجهیزات را در طراحی نور برای محتوا انتخاب کنید. در ادامه به معرفی محبوب‌ترین محصولات روشنایی می‌پردازیم:

ریسه نوری rgb برای تولید محتوا

ریسه rgb نورپردازی تولید محتوا

نور rgb برای تولید محتوا یکی از جذاب‌‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. به طوری که می‌توان پس زمینه ویدیو را با کمک ریسه‌های RGB و رنگ‌های متنوع تزیین کرد. نکته بسیار مهم این است که اکثر ریسه‌های RGB به صورت نور مخفی به کار می‌رود. به همین علت در حین تولید محتوا مشکلاتی نظیر فلیکر را به همراه نخواهد داشت. همچنین نور ملایم آن می‌تواند جلوه جذابی برای پس زمینه سوژه رقم بزند.

بهترین نور برای تولید محتوا با ریسه های sunset

از دیگر ریسه‌های نوری که ویژگی‌های خوبی برای نورپردازی تولید محتوا به همراه دارد، مدل sunset است. معمولا انعطاف‌ نورپردازی با کمک این مدل ریسه بسیار بالاتر از دیگر نمونه‌های موجود در بازار است. به طوری که علاوه‌بر امکان ایجاد اشکال مختلف با آن، می‌توان نور با دمای متفاوتی را در هر محتوا منتشر کرد.

بیشتر بخوانید  آموزش ساده ترین راه نصب ریسه نواری

ریسه نورپردازی تولید محتوا

در واقع قابلیت تنظیم دمای رنگ آن بسیار گسترده‌ است و همین ویژگی در تولید محتوا کاربردی خواهد بود. دمای رنگ ریسه‌های Sunset از سردترین رنگ مثل سفید تا گرم‌ترین دمای رنگ نظیر انبه‌ای قابل تنظیم است. بنابراین می‌تواند خلاقیت شما را برای تولید محتواهای جذاب افزایش دهد.

نور تولید محتوا با چراغ ال ای دی روی دوربین

یکی از تجهیزاتی که برای طراحی نورپردازی تولید محتوا به کار می‌رود، چراغ‌های ال ای دی روی دوربین است. به طوری که از این محصولات درست بالای لنز دوربین استفاده می‌کنند. معمولا نور ملایم و بسیار خوبی که چنین محصولاتی به همراه دارد، می‌تواند کیفیت فیلمبرداری را بالا ببرد. البته دقت کنید که در اکثر مواقع از ترکیب این چراغ با سایر محصولات کمک می‌گیرند.

چراغ های چتری برای نورپردازی تولید محتوا

چراغ های چتری برای نورپردازی تولید محتوا

از تجهیزات پرکاربرد در طراحی نور برای تولید محتوا، چترهای نورپردازی است. در اکثر مواقع این محصول برای استودیوهای نورپردازی و فضاهای داخلی به کار می‌رود. در حقیقت می‌توان نور را با کمک سطح آن، به نواحی وسیعی منتشر کرد. همین امر منجر به کاهش تشکیل سایه‌های تند و غیرطبیعی می‌شود.

همچنین در بسیاری از محتواهای ویدیویی، شاهد به کارگیری چترهای نورپردازی به منظور افزایش تمرکز نور روی سوژه هستیم. نکته جالب توجه این است که چترهای نورپردازی قیمت نسبتا به صرفه‌ای دارد. به همین علت برای تولید محتوای حرفه‌ای در فضای مجازی، گزینه اقتصادی خواهد بود.

نورپردازی اتاق تولید محتوا با رینگ لایت

یکی از تجهیزاتی که می‌توان با کمک آن، کیفیت تهیه تصاویر ویدیویی را حین تولید محتوا افزایش داد، رینگ لایت است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این محصول به شکل یک دایره ممتد نوری طراحی می‌شود. همچنین معمولا نور آن به صورت ملایم و یکدست به سوژه تابیده می‌شود.

از این رو برای عکس و ویدیو، جلوه فوق‌ العاده رقم می‌زند. همچنین تشکیل سایه با کمک انواع رینگ لایت به حداقل می‌رسد. امروزه شاهد به کارگیری انواع مدل‌های رینگ لایت در نورپردازی تولید محتوا توسط بلاگرهای سرشناس هستیم.

نورپردازی اتاق تولید محتوا با رینگ لایت

سافت باکس در نورپردازی تولید محتوا

در بحث تولید محتوای ویدیویی، نباید از نورهای خیره‌کننده و متمرکز برای روشنایی زمینه و سوژه استفاده کرد. در واقع به کارگیری نور ملایم و پراکنده در محیط استودیو و فضای محتوا، کیفیت ویدیو را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد. از این رو استفاده از محصولاتی مثل انواع سافت باکس گزینه مناسبی است.

بیشتر بخوانید  تفاوت های ال ای دی نواری نرم و سخت

این محصول با ساختار جعبه‌ مانند و سطح داخلی صاف، می‌تواند کار پخش نور را به خوبی انجام دهد. با این کار نه تنها از تشکیل سایه‌های غیرطبیعی جلوگیری می‌شود، بلکه انعکاس نور را از سطوح مختلف در فضای ویدیو کاهش می‌دهد. به همین علت یکی از گزینه‌های پیشنهادی در تولید محتوا محسوب می‌شود.

نور مناسب برای تولید محتوا چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین برند تجهیزات نورپردازی تولید محتوا

برای خلق تصاویر ویدیویی حرفه‌ای، نورپردازی تولید محتوا باید یکنواخت، ملایم و بدون تشکیل سایه‌های خشن باشد. همچنین به منظور کنترل دقیق شدت نور و دمای آن در هر محتوا، بهتر است این قابلیت را در محصولات روشنایی مختلف در نظر بگیرید. به علاوه برای کاهش اثر فلیکر حین تولید محتوا، بهتر است از محصولات با فرکانس بالاتر و سوکت ریسه بدون فلیکر کمک بگیرید.

نکته جالب توجه این است که نورپردازی حرفه‌ای برای تولید محتوا، می‌تواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. از کاهش هزینه و زمان ویرایش گرفته تا افزایش کیفیت محتوای شما، همه و همه از جمله موارد اهمیت نورپردازی در تولید محتوا محسوب می‌شود.

بهترین نور برای یوتیوب

برای ارائه بهترین نورپردازی ضبط ویدیو در یوتیوب یا هر شبکه اجتماعی، علاوه‌بر انتخاب تجهیزات مناسب، باید مواردی را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال نورپردازی تولید محتوا باید براساس سبک هر یک انجام شود. مسلما نورپردازی یک محتوای آرایشی با محتوای مربوط به سفر متفاوت است.

بهترین نور برای یوتیوب

همچنین در نظر بگیرید که نورپردازی برای ضبط ویدیو در یوتیوب با توجه به بودجه محدود اکثر بلاگرها، باید با تجهیزات اقتصادی انجام شود. نکته دیگر آن است که برای محتوای یوتیوب باید خلاقیت بیشتری برای طراحی نورپردازی پس زمینه به کار بگیرید. یکی از گزینه‌های کاربردی برای این هدف، استفاده از ریسه‌های نوری به صورت نور مخفی است.

بهترین برند تجهیزات نورپردازی تولید محتوا

برای انتخاب تجهیزات نورپردازی در تولید محتوا، باید محصولات باکیفیتی را انتخاب کنید. از این رو توصیه می‌شود بهترین برندهای هر یک از تجهیزات را بشناسید. علی‌ رغم بالا بودن قیمت برخی از محصولات، انتخاب گزینه‌های باکیفیت و با دوام می‌تواند در طولانی مدت هزینه شما را کاهش دهد.

لوپ لایت اولین و بزرگ‌ترین تولید کننده انواع ریسه نوری و مقاطع ال ای دی در خاورمیانه می‌باشد که محصولات خود را با ۳ سال گارانتی بی قید و شرط عرضه می‌کند. شما می‌توانید محصولات این برند را به صورت اینترنتی و یا حضوری از نمایندگی‌های لوپ لایت خریداری کنید.

دسته بندی ها: مقالات لوپ لایت

مطالب مرتبط

نورپردازی استودیو خانگی موسیقی🎶

آخرین مطالب لوپ لایت

نظرتان را در رابطه با این مقاله بنویسید

نورپردازی تولید محتوا

آموزش نورپردازی برای تولید محتوا

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ممنونم
    فقط اینکه میشه از دیگر انواع ریسه نوری برای این نورپردازی استفاده کرد؟

    پاسخ
    • سلام و درود. بله شما می‌تونید از ریسه‌های گروه BaseLine و LowLine برای ایجاد نور مخفی در سقف استفاده کنید. همچنین می‌تونید از ریسه‌های گروه NeonLine برای ساخت تابلوهای نئون و اشکال نوری مختلف روی دیوار که این روزها خیلی ترند شدن بهره بگیرید. حتما صفحه اینستاگرام لوپ لایت به آدرس https://instagram.com/looplight.ir رو فالو داشته باشید تا ایده های جذاب و کاربردی با ریسه ها رو ببینید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید