نرم افزار دیالوکس چیست و چه کاربردی دارد؟

نرم افزار دیالوکس چیست

نرم افزار دیالوکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟ استفاده از این برنامه برای مهندسین و کاربران مختلف چه مزایایی به همراه دارد؟ برای دانلود نرم افزار دیالوکس کدام نسخه از آن را انتخاب کنیم؟ همه این سوالات از جمله پرسش‌های رایجی است که در بین کاربران و به ویژه افراد تازه وارد به این حوزه مطرح می‌شود.

به جرات می‌توان گفت نرم افزار روشنایی دیالوکس یکی از بهترین برنامه‌هایی است که در حوزه نورپردازی عرضه شده است. نرم افزار دیالوکس اوو (DIAlux evo) جدیدترین نسخه‌ای است که کمپانی DIAL GmbH در سال‌های اخیر به توسعه آن پرداخته است. از این برنامه می‌توان برای طراحی نورپردازی داخلی و خارجی بهره گرفت. امکانات بسیار زیادی در نرم افزار dialux وجود دارد که کاربران مبتدی تا حرفه‌ای می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

نرم افزار دیالوکس چیست؟

دیالوکس یکی از نرم افزارهای بسیار کاربردی در حوزه روشنایی محسوب می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی، نرم افزارهای طراحی نورپردازی بسیاری روز به روز به این حوزه ارائه می‌شود؛ با این حال هیچ کدام امکانات و محبوبیت‌ دیالوکس را ندارد. به همین علت، خیلی از افراد زمانی که بخواهند وارد این حوزه شوند، ابتدا سراغ دیالوکس می‌روند.

با معرفی نرم افزار دیالوکس، مهندسین و کاربرانی که قصد شروع پروژه‌های طراحی روشنایی را دارند، خیلی راحت‌تر از قبل قادر خواهند بود که آن‌ها را کلید بزنند زیرا بدون چنین برنامه‌ای مدیریت پروژه‌های طراحی و نورپردازی آسان نیست. با این حال با امکانات و قابلیت‌هایی که در دیالوکس موجود است، به راحتی می‌توان پروژه‌ها را در یک محیط مجازی تجسم کرد.

نرم افزار دیالوکس

با توجه به اینکه توسعه این برنامه براساس استانداردهای DIN است، می‌توان نتایج قابل اعتماد و دقیقی از آن انتظار داشت. در واقع شما به عنوان کاربر قادر خواهید بود با کمک قابلیت‌های این نرم افزار، پروژه‌های خود را در یک فضای سه‌بعدی طراحی کنید. همچنین با ورود داده‌ و اطلاعات محصولات روشنایی در نرم افزار، یک پروژه واقعی در محیط برنامه طراحی خواهد شد.

بیشتر بخوانید  تفاوت ریسه های نوری با ولتاژ بالا و ولتاژ پایین

کاربرد نرم افزار دیالوکس چیست؟

نرم افزار dialux (محاسبه روشنایی) قابلیت‌های گسترده‌‌ای دارد که همین امر سبب می‌شود تا بتوان کاربردهای بسیاری را برای آن در نظر گرفت. در این بخش به بررسی برخی از مهم‌ترین کاربردهای دیالوکس می‌پردازیم:

  • به منظور اینکه مشتریان شما بتوانند راحت‌تر و بهتر تصویر نهایی پروژه‌‌ها را مشاهده کنند، نرم افزار دیالوکس یک گزینه مناسب است. در حقیقت شما قادر خواهید بود با ارائه خروجی نرم افزار دیالوکس به مشتری، تصویرسازی خوبی از پروژه در ذهن او ایجاد کنید. با این کار اعتماد وی به شما و پروژه افزایش خواهد یافت.
  • با واردکردن کمیت های اساسی روشنایی محصولات مختلف در دیالوکس، می‌توان به راحتی محل مناسب قرارگیری هر یک را در هر فضا تعیین کرد. در واقع شما با کمک محاسبات روشنایی این برنامه، خیلی راحت‌تر می‌توانید ارتفاع هر لامپ را با توجه به سایر پارامترها تعیین کنید.
  • طراحی دکوراسیون داخلی و نورپردازی آن با کمک این نرم افزار قابل انجام است. شما می‌توانید با کمک امکانات نرم افزار، به خوبی رنگ نور مناسب با دکوراسیون خود را نیز انتخاب کنید.
  • برای طراحی نورپردازی نمای ساختمان، نرم افزار دیالوکس یکی از بهترین گزینه‌ها است. امکان قراردهی انواع محصولات روشنایی برای طراحی نماهای شیک در این برنامه وجود دارد.
  • فضای باز از دیگر مواردی است که نورپردازی آن‌ کار پیچیده‌ای است. در این فضاها شما باید بتوانید تاثیر نور طبیعی روز را محاسبه کنید. این در حالی است که کاربر قادر است در هنگام کار با نرم افزار دیالوکس، چنین فضاهایی را به خوبی شبیه‌سازی کند.

شما می‌توانید این نرم افزار را از سایت رسمی دیالوکس دانلود کنید و از امکانات آن بهره‌مند شوید.

نسخه‌ های در دسترس برای دانلود نرم افزار دیالوکس

نسخه‌ های در دسترس برای دانلود دیالوکس

پیش‌تر با این موضوع که کاربرد نرم افزار دیالوکس چیست آشنا شدید. اما برای اینکه بتوانید از چنین برنامه فوق‌العاده‌ای برای اهداف مختلف استفاده کنید، باید بدانید کدام نسخه از آن امکانات مورد نیاز شما را دارد. در اوایل عرضه این نرم افزار، DIALux 4.13 مورد توجه کاربران قرار داشت. با این حال پس از چندین سال این نسخه با باگ‌ها و مشکلاتی همراه است.

بیشتر بخوانید  به ریسه های ال ای دی در دکوراسیون توجه نمایید

به همین علت شرکت توسعه‌دهنده دیالوکس، نسخه جدیدتری از آن را به بازار عرضه کرد. پس از آن کاربران می‌توانستند با دانلود dialux evo، از امکانات بسیار بیشتری برخوردار شوند. در ادامه به بررسی تفاوت این ۲ نسخه می‌پردازیم:

تفاوت دیالوکس با دیالوکس اوو

نرم افزار دیالوکس evo پس از چندین سال برنامه نویسی شد و تغییرات بسیاری در آن اعمال کردند. این نسخه تفاوت‌های بسیاری با ورژن اولیه خود داشت:

  • پس از اینکه شرکت متوجه شد باگ‌ها و مشکلات نرم افزار دیالوکس چیست، در نسخه جدید تقریبا همه آن‌ها را برطرف کرد. به همین علت شاهد افزایش سرعت نرم افزار حین کار و حتی دریافت خروجی هستیم.
  • اگر به دنبال این هستید که پروژه‌هایی با شبیه‌سازی واقعی‌تر طراحی کنید، در دیالوکس اوو این امر میسرتر است. در نسخه جدید المان‌هایی برای طراحی قرار دارد که این امر را برای تک تک کاربران فراهم می‌کند.
  • فرمت‌های خروجی نرم افزار دیالوکس اوو نسبت به نسخه قبلی بسیار گسترده‌تر است. همچنین این خروجی‌ها از گرافیک بسیار بهتری برخوردار خواهند بود.
  • به منظور اینکه کاربران بتوانند مدل‌های بهتری طراحی کنند، کیفیت تصاویر در نسخه اوو با افزایش چشم‌گیری همراه است.

تفاوت دیالوکس با دیالوکس اوو

مزایای یادگیری نرم افزار دیالوکس چیست؟

تعداد فیلم‌‌های آموزش نرم افزار دیالوکس در فضای مجازی نسبت به برنامه‌های دیگر بیشتر است. به همین منظور برای آشنایی با نرم افزار دیالوکس به راحتی می‌توانید از هر یک استفاده کنید. یادگیری این برنامه با توجه به امکانات گسترده آن، با مزایای زیادی همراه است:

  • کار با نرم افزار دیالوکس به دلیل رابط کاربری و محیط بسیار ساده‌ای که دارد، برای افراد مبتدی و حرفه‌ای آسان خواهد بود.
  • شرکت توسعه‌دهنده دیالوکس، برای آن فناوری‌های جدید به کار برده است. BIM یکی از این موارد است که به عنوان فناوری مدل سازی اطلاعات ساختمان تعریف می‌شود. این مورد در طراحی‌های حرفه‌ای کاربرد دارد.
  • قابلیت‌های نرم افزار به کاربر امکان انجام محاسبات روشنایی راحت‌تر را می‌دهد. همچنین امکان بهینه‌سازی این محاسبات به خوبی فراهم است. به علاوه، سیستم CIE در دیالوکس به منظور راحت‌کردن محسبات در روشنایی روز توسعه یافته است.
  • امکان ورود اطلاعات هر لامپ با برندهای معتبر در نرم افزار وجود دارد به همین سبب امکان بهره‌مندی از نور واقعی‌تری در پروژه وجود دارد. در حقیقت شما می‌توانید از قبل برند محصولات روشنایی را انتخاب و در نرم افزار به کار بگیرید.
  • با توجه به امکان استفاده از نور طبیعی در محیط برنامه، طراحی نورپردازی محیط‌های خارجی راحت‌تر می‌شود.
  • دیالوکس قابلیت‌هایی دارد تا کاربر بتواند از آن‌ها برای طراحی نورپردازی محیط‌های صنعتی بسیار بزرگ کمک بگیرد. از این رو امکانات آن صرفا مختص به پروژه‌های کوچک نمی‌شود.
بیشتر بخوانید  یکسو کننده

مزایای یادگیری dialux

طراحی روشنایی با نرم افزار دیالوکس، رایگان یا پولی؟

در قسمت پیشین مقاله این موضوع که مزایای استفاده از نرم افزار دیالوکس چیست بررسی شد. اما باید بدانید مهم‌ترین مزیت بهره‌گیری از این برنامه، رایگان‌بودن آن است. به همین دلیل دیگر نیازی به صرف هزینه برای نصب آن نخواهید داشت. همچنین با توجه تعداد بالای آموزش‌های نرم افزار دیالوکس، حتی شاید نیازی به صرف هزینه برای یادگیری آن نباشد.

شرکت توسعه دهنده دیالوکس غالبا بخشی از بودجه خود را از اشتراک‌ برندهای مختلف تولیدکننده محصولات روشنایی به دست می‌آورد. این برندها به منظور اینکه بتوانند اطلاعات محصولات خود را در نرم افزار وارد کنند، باید هر چند وقت یکبار هزینه‌ای را پرداخت نمایند. اما هیچ پولی از کاربران و طراحان نورپردازی دریافت نمی‌شود.

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • دیالوکس واقعا امکانات بی نظیری داره
    ولی یادگرفتنش یکم سخته
    چون المان های زیادی داره که هر کدوم یادگیریشون کار داره

    پاسخ
    • سلام ممنون از اینکه نظرتون رو با بقیه به اشتراک گذاشتین. می‌تونید از ویدیوهای آموزشی آپارات، یوتیوب و… برای یادگیری دیالوکس استفاده کنید و قطعا با تمرین و تکرار به این نرم افزار مسلط میشید.

      پاسخ
  • دیالوکس واقعا عالیه!!
    من ۳ ساله باهاش کار می کنم و امکانات بی نظیری داره
    یادگیریش هم نسبت به بقیه خیلی ساده تره

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید