اشتباهات رایج در نورپردازی داخلی

اشتباهات رایج در نورپردازی داخلی مقاله لوپ لایت

امروزه اجرای نورپردازی از اهمیت بسیاری برخوردار است و می‌‎‌تواند در زیبایی دکوراسیون شما اثرگذار باشد. با این حال یک‌سری از اشتباهات رایج در نورپردازی داخلی وجود دارد که در نتیجه نهایی کار تاثیرگذار است. خیلی از این اشتباهات با دانستن و رعایت نکات ساده به راحتی قابل پیشگیری است.

به عنوان مثال خیلی‌ها به دنبال این هستند که در فضای مدنظر خود صرفا از یک منبع نور استفاده کنند. برخی از افراد به رنگ نور به عنوان یک عنصر کلیدی در روشنایی و دکوراسیون اهمیت نمی‌دهند. گروهی از طراحان ممکن است به ابعاد اتاق و اندازه منبع نور توجهی نکنند. همه این‌ها در نهایت روی خروجی کار تاثیر بسیاری دارد و زیبایی آن را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. از این رو در ادامه مقاله با هدف جلوگیری از ارتکاب چنین مواردی، رایج‌ترین اشتباهات را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

اشتباهات رایج در نورپردازی داخلی

خیلی از اوقات علی‌رغم صرف هزینه بالا، نتیجه کار ممکن است باب میل شما نباشد. اما واقعا چرا نورپردازی بد به نظر می‌رسد؟ در این بخش از مقاله چندین مورد از رایج‌ترین اشتباهات در نورپردازی داخلی را بررسی می‌کنیم:

عدم توجه به روشنایی استاندارد در هر محیط

یکی از مواردی که خیلی از اوقات به آن توجهی نمی‌شود، روشنایی استاندارد در هر محیط است. برای اینکه نورپردازی استانداردی در هر محیط ارائه دهید، باید با مفاهیم اولیه لوکس و لومن آشنایی داشته باشید و به ابعاد فضا نیز دقت کنید. در غیر این صورت، ممکن است شدت روشنایی شما کمتر و یا حتی بیشتر از مقدار نرمال آن باشد.

اشتباهات رایج در نورپردازی داخلی

در چنین شرایطی، یا نور محیط برای روشنایی فضا کافی نیست و یا اینکه مقدار آن به قدری زیاد خواهد بود که چشم را خسته می‌کند. شما باید با توجه به جدول استاندارد روشنایی هر محیط، تعداد و اندازه منبع نوری خود را تعیین کنید. همچنین باید با تفاوت شدت نور و روشنایی آشنا باشید.

انتخاب رنگ نامناسب برای نورپردازی

از دیگر فاکتورهایی که باید در نورپردازی مدنظر قرار بگیرد، انتخاب رنگ مناسب برای منبع روشنایی است. انتخاب رنگ نور مناسب نه تنها در زیبایی دکوراسیون، بلکه در کاهش خستگی چشم و جسم شما اثرگذار است. به همین علت باید در نورپردازی داخلی، با توجه به فضای مدنظر خود رنگ مناسبی را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید  مزایا و معایب ریسه های LED 12 ولتی

همچنین بهتر است دمای رنگ را با توجه به نوع دکوراسیون و حتی رنگ‌ تجهیزات تعیین کنید. به عنوان مثال، دمای رنگ نور در یک محیط اداری با منزل کاملا متفاوت است. همچنین اگر برای کسب‌وکار خود به دنبال انتخاب رنگ نور هستید، باید روحیه مخاطبان خود را مدنظر قرار دهید.

استفاده از یک نوع منبع روشنایی

استفاده تنها از یک نوع محصول روشنایی از دیگر اشتباهات رایج در نورپردازی داخلی محسوب می‌شود. به عنوان مثال خیلی از اوقات شاهد این هستیم که صرفا از لامپ‌های معمولی برای روشنایی استفاده می‌شود. این در حالی است که محصولات بسیار متنوعی برای این کار در بازار موجود است.

استفاده از انواع منبع نور برای روشنایی داخلی

از چراغ‌های خطی گرفته تا انواع ریسه‌های نوری مثل ریسه Base Line، ریسه Corner Line و… همه و همه از جمله محصولاتی است که امکان استفاده از هر یک در نورپردازی داخلی وجود دارد. شما می‌توانید با کمک این محصولات در کنار روشنایی کافی، زیبایی و جذابیت بسیار بهتری به ارمغان آورید. همچنین محصولات بسیار متنوعی وجود دارد که هر یک برای نورپردازی داخلی گزینه فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

عدم توجه به سایه‌ها، دیگر اشتباهات رایج در نورپردازی داخلی

یکی از موضوعات بسیار مهمی که در نورپردازی حرفه‌ای باید به آن توجه شود، نصب درست منابع روشنایی است. در حقیقت شما باید پیش از تهیه هر محصول، محل مناسبی برای نصب هر یک انتخاب کنید. نکته بسیار مهم آن است که انتخاب محل نامناسب برای تعبیه هر منبع، می‌تواند در روشنایی اثرگذار باشد.

به عنوان مثال گاهی یک نصب نادرست در خیرگی و خستگی چشم اثرگذار است. همچنین برای کاهش تشکیل سایه باید یک مکان دقیق و درست برای هر منبع روشنایی در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید  هنگام خرید ریسه های LED به چه مواردی باید دقت کرد؟

عدم نصب دیمر روی لامپ ال ای دی و انواع ریسه

از جمله اشتباهات رایج در نورپردازی داخلی که خیلی‌ها بعدا به آن پی می‌برند، عدم نصب دیمر برای منابع روشنایی است. دیمر قطعه‌ای است که در کنترل مقدار نور هر منبع می‌تواند کمک‌کننده باشد. در حقیقت مدیریت نور هر لامپ در دست شما خواهد بود.

استفاده از دیمر برای کاهش اشتباهات رایج در نورپردازی داخلی

با این قطعه به راحتی می‌توانید با توجه به نیاز و سلیقه خود، مقدار روشنایی را در هر فضا تنظیم کنید. این موضوع نه تنها در کاهش هزینه‌ها اثرگذار است، بلکه می‌تواند در برخی محیط جلوه‌های خاصی ایجاد کند. شما می‌توانید با کاهش مقدار روشنایی هر منبع، طول عمر آن را افزایش دهید.

بی‌ توجهی به نور طبیعی برای نورپردازی داخلی

نکته دیگر برای جلوگیری از اشتباه در اجرای نورپردازی این است که قبل از اینکه محصولات مختلف را انتخاب کنید، باید مقدار روشنایی طبیعی روز را در نظر بگیرید.

در صورتی که به این موضوع توجه نکنید، مسلما روشنایی ایده‌آلی به دست نخواهد آمد. مثلا ممکن است چراغ شما در کنار نور طبیعی روز روشنایی زیادی ایجاد کند که اصلا نیازی به آن نیست. البته گاهی اوقات عکس این اتفاق مشاهده می‌شود. از این رو حتما پیش از نورپردازی، روشنایی طبیعی را مدنظر قرار دهید.

خرید محصولات بی کیفیت، از اشتباهات رایج در نورپردازی داخلی

خیلی از افراد زمانی که به سراغ تهیه محصولات روشنایی می‌روند، با قیمت‌ها و کیفیت‌های متنوعی مواجه می‌شوند. حتی اکثر آن‌ها ممکن است فریب قیمت کمتر یک محصول را بخورند و برای تهیه آن‌ اقدام کنند. اما پس از مدت کمی متوجه اشتباه خود خواهند شد.

خرید محصولات بی کیفیت، از اشتباهات رایج در نورپردازی داخلی

محصولات بی‌کیفیت موجود در بازار نه تنها نمی‌تواند روشنایی دلخواه شما را تامین کند، بلکه در زیبایی نیز تاثیرگذار است. به همین علت ممکن است علی‌رغم رعایت تمامی اصول نورپردازی، نتیجه نهایی کار مورد انتظار شما نباشد. همچنین توجه کنید که محصولات بی‌کیفیت به طور معمول از طول عمر پایین‌تری هم برخوردارند. از این رو در دراز مدت هزینه‌های شما را افزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانید  چگونه آشپزخانه (یا خانه) خود را با نوارهای LED چندین لول ارتقا دهید

چگونه مرتکب اشتباهات رایج در نورپردازی داخلی نشویم؟

برای پیشگیری از چنین مشکلاتی در نورپردازی، راهکارهای بسیاری وجود دارد. اولین نکته‌ای که برای این منظور باید به خاطر بسپارید آن است که از طراحان حرفه‌ای برای انجام نورپردازی محل مورد نظر خود کمک بگیرید. حتما رزومه طراح را به طور کامل بررسی و نمونه‌های کار او را مشاهده کنید.

اگر خودتان به عنوان طراح نورپردازی قصد انجام پروژه‌ای را دارید، حتما از قبل اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورید. دانش تئوری و آکادمیک می‌تواند در نتیجه کار شما اثر بسیاری بگذارد. از این رو در کنار تجربه و کار عملی، حتما دانش اکادمیک خود را از طریق مقاله‌های مختلف افزایش دهید.

یکی دیگر از راهکارهای بسیار موثر در کاهش چنین اشتباهاتی، استفاده از نرم‌ افزارهای طراحی نورپردازی است. چنین برنامه‌هایی امکانات بسیار گسترده‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید با کمک هر یک، پروژه‌ها را با کیفیت بهتر به پایان رسانید. به عنوان مثال امکان شبیه‌سازی پروژه در یک محیط کاملا آفلاین وجود دارد.

نرم‌افزارهای بسیار متنوعی در حال حاضر وجود دارد که هر یک برای شما می‌تواند کمک‌کننده باشد. نرم افزار دیالوکس شاید بهترین گزینه‌ای باشد که امکانات بهتر و گسترده‌تری نسبت به سایر در اختیارتان قرار می‌دهد. با کمک این نرم افزار و شبیه‌سازی محیط پروژه، به خیلی اشتباهات در طراحی خود پی خواهید برد.

اهمیت طراحی نورپردازی اصولی و درست

در این مقاله اشتباهات رایج در نورپردازی داخلی را به طور کامل و مفصل بررسی کردیم. استفاده از محصولات بی‌کیفیت، نصب غیر اصولی، عدم بهره‌گیری از دیمر و حتی در نظرنگرفتن رنگ نور از جمله این اشتباهات محسوب می‌شود. دقت کنید که هر یک از این موارد می‌تواند در روشنایی مورد نظر شما اختلال ایجاد کند.

از این رو طراحی یک نورپردازی اصولی از اهمیت بسیاری برخوردار است. شما با انجام یک طراحی درست در نورپردازی در کنار روشنایی، می‌توانید زیبایی فوق‌العاده‌ای را رقم بزنید.

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید