چه دمای ریسه ال ای دی باید انتخاب شود

چه دمای ریسه ال ای دی باید انتخاب شود

فهرست محتوا

چه دمای ریسه ال ای دی باید انتخاب شود؟

به طور حتم ، شما نیز در طی بررسی ریسه های ال ای دی نواری، با مسئله دمای ریسه ال ای دی مواجه شده‌اید. آیا با این مفهوم آشنا می‌باشید؟ ما اطمینان داریم که خواندن این مقاله می‌تواند در درک این مفهوم، کمک شایانی به شما نماید.

تعریف دمای رنگ نوار ال ای دی

دمای رنگ، معیاری جهت توصیف رنگ نور ساطع شده از منبع نور می‌باشد. این معیار بر اساس  درجه کلوین، مورد سنجش و  اندازه گیری قرار می‌گیرد. بر اساس این معیار، در دمای رنگ پایین تر، رنگ گرم، قرمز متمایل به زرد، و دمای رنگ بالاتر، رنگ مایل به آبی از منبع نور ساطع می‌شود.

در ادامه به برخی از رایج‌ترین انواع دمای رنگ با نقاط مرجع مربوط به آن پرداخته می‌شود:

نور شمع : ۱۹۰۰ k

لامپ رشته‌ای(سفید گرم): ۲۷۷۰ k

لامپ هالوژن: ۳۰۰۰ k

لامپ فلورسنت”سفید خنثی” : ۴۰۰۰ k

لامپ فلورسنت”سفید روز” : نور طبیعی روز(سفید سرد)

به نظر شما، در انتخاب ریسه‌های ال ای دی نواری، چه دمای رنگی را مدنظر قرار دهیم؟

در هنگام انتخاب ریسه‌های ال ای دی نواری،  چیزی به نام “بهترین” دمای رنگ وجود ندارد. چرا که برای هر نوع کاربردی، یک دمای رنگ ویژه مورد نظر می‌باشد. در ادامه به متداول ترین دمای ریسه ال ای دی و کاربردهای بالقوه آن‌ها پرداخته می‌شود:

۲۷۰۰ k : مناسب برای اتاق خواب و سایر کاربردهای داخلی که در آن فضایی گرم و دلپذیر، مدنظر می‌باشد.

۳۰۰۰ k : در فضاهایی که محیطی پرانرژی‌تر مدنظر می‌باشد، می‌توان از ریسه‌های ال ای دی نواری با دمای رنگ ۳۰۰۰ k بهره‌مند شد. به نمونه‌ای از این فضاها می‌توان به موزه‌ها، گالری‌های هنری، رستوران‌ها، هتل‌ها و .. اشاره داشت.

بیشتر بخوانید
ریسه LED چیست؟

۴۰۰۰ k : اکثر فضاهای  خرده فروشی و فضای داخلی فروشگاه‌ها، مکان های خوبی برای نصب ال ای دی‌های دارای دمای رنگ ۴۰۰۰ k به شمار می‌روند. در این فضاها، معمولا یک نقطه میانی بین سفید گرم و سفید سرد ترجیح داده می‌شود، در صورتی که رنگ سفید سرد مطابق میل شما نبوده و با این حال، از رنگ زرد بیش از حد در فضای سفید گرم نیز اجتناب می‌کنید، انتخاب ال ای دی‌هایی با این دمای رنگ، می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما به شمار آید.

۶۵۰۰ K: در فضاهایی که نیاز به شبیه سازی نور طبیعی می‌باشد، بهتر است که از ال ای دی‌هایی با دمای رنگ ۶۵۰۰ k استفاده شود. به نمونه ای از کاربرد این ال ای دی‌ها می‌توان به کاربردهای فیلم، عکاسی و صنعتی اشاره داشت.

آیا شما نیز تعجب می‌کنید که چرا رنگ سفید گرم، دمای رنگ کمتری دارد!؟

لازم به ذکر است که مقیاس دمای ریسه ال ای دی  و یا به عبارتی، دمای رنگ در ابتدا غیر شهودی به نظر می رسد. ممکن است این سوال برای شما پیش آید که  چگونه ممکن است که رنگ سفید گرم نسبت به رنگ سفید سرد، از دمای کمتری برخوردار باشد؟

لازم به توضیح است که دمای رنگ بر اساس مفهوم تشعشع اجسام سیاه می‌باشد. اجسام سیاه، موجودات نظری می‌باشند که بسته به دمای خود رنگ های متفاوتی از خود ساطع می کنند.

به عنوان نمونه، یک بلوک داغ از زغال سنگ را در نظر گیرید. ذغال داغ، در دماهای پایین تر، درخشش مات و قرمز از خود ساطع می کند. با افزایش دمای آن، رنگ سفید درخشان تری از ذغال ساطع می‌شود. اگر به گرم کردن ذغال  ادامه دهیم، رنگ آن به تدریج به رنگ آبی تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید
هر ریسه LED را در کجا باید استفاده کرد؟

بنابراین دمای رنگ، همان رنگی است که یک رادیاتور بدنه سیاه رنگ در آن دمای خاص داشته و  بر حسب کلوین اندازه گیری می شود. ۲۷۰۰K  ، تقریبا دمایی می‌باشد که در آن دما، رشته در یک لامپ رشته ای می سوزد.

از عدم تطابق دمای رنگ آگاه باشید

در نظر داشته باشید که حتی هنگامی که دو ال ای دی ادعا می کنند که از دمای ریسه ال ای دی یکسانی برخوردار می‌باشند، با این حال، ممکن است یکسان به نظر نیایند. لازم به ذکر است که دلایل متعددی برای این احتمال وجود دارد و  پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید هر گونه ال ای دی، موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  1. بین تولیدکنندگان مختلف ال ای دی، ممکن است استانداردهای سنجش و اندازه گیری مختلفی حاکم باشد. سنجش و اندازه گیری رنگ متکی به حسگرهای پیچیده ای می‌باشد که نیازمند کالیبراسیون مکرر با استفاده از یک روش استاندارد و بر اساس استاندارد اندازه گیری می‌باشند. گاهی اوقات، این موارد توسط سازندگان دستگاه اندازه گیری و سنجش رنگ و یا اپراتورهای مسئول، در نظر گرفته نمی شود. در نتیجه، ممکن است بین دو برند مختلف نوار ال ای دی که ادعا می‌کنند از دمای رنگ یکسانی برخوردار می‌باشند، تفاوت جزئی مشاهده شود.
  2. تولید کنندگان معمولا یک توازن و تعادل را حفظ می کنند. هنگامی که یک سازنده نوار ال ای دی، دمای رنگ ۳۰۰۰K را به عنوان دمای رنگ ال ای دی تولیدی خود معرفی می‌کند، این کار بدین معناست که تولید کنندگان، بسیار اطمینان دارند که نوار ال ای دی، معمولا رنگی نزدیک به  ۳۰۰۰K  را از خود منتشر  می کند. با این حال چقدر نزدیک؟ این ام، به سازنده و سطح توانایی کنترل کیفیت آنها بستگی دارد. لازم به ذکر است که  یک سازنده خوب باید بتواند سطح تحمل k100 +/-  را در دمای رنگ سفید گرم، و سطح k300+/-  را در دمای رنگ سفید سرد تضمین نماید. در صورتی که  تطبیق رنگ برای شما خیلی حیاتی می‌باشد، پیشنهاد می‌کنیم که حتما این مسئله را با تامین کننده خود مطرح نمایید.
بیشتر بخوانید
نورپردازی محیط های آبی با ریسه های ال ای دی

۳)  لازم به ذکر است که دمای رنگ و یا به عبارتی، دمای ریسه ال ای دی ، شامل اطلاعاتی در مورد ته رنگ های سبز یا صورتی نمی باشد. دمای رنگ معمولا در نموداری از زرد نارنجی تا سفید و سپس آبی نشان داده می‌شود. با این حال، در هر دمای رنگ، طیفی از تفاوت رنگ سبز و صورتی نیز وجود دارد. این طیف، معمولا متریک Duv نامیده می شود و در مشخصات نوار ال ای دی،  نادیده گرفته می شود. در صورتی که پروژه‌ شما حساس به رنگ می‌باشد، اگر یک نوار ال ای دی،  سبزتر یا صورتی تر از دیگری به نظر آید، این امر می تواند برای شما مشکل ساز باشد.

بهترین تولیدکنندگان ریسه‌های نواری ال ای دی

لازم به یادآوری است که لوپلایت به عنوان مرکز تولیدی پیشرو در تولید انواع ریسه‌های ال ای دی برخوردار از استانداردهای کیفی لازم، این اطمینان را به مشتریان می‌دهد که با خرید محصولات این مجموعه، به باکیفیت‌ترین و خوش قیمت‌ترین ریسه‌های ال ای دی نواری بازار دسترسی خواهند داشت.

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست