ریسه‌های ال ای دی نواری – هر آنچه که باید قبل از خرید بدانید

ریسه‌های ال ای دی نواری - هر آنچه که باید قبل از خرید بدانید

فهرست محتوا

ریسه‌های ال ای دی نواری-  هر آنچه که باید قبل از خرید بدانید

به طور کلی، ریسه‌های ال ای دی نواری ، فرم و اشکال جدید و همه کاره نورپردازی می‌باشند، که محدود به یک نوع خاصی نبوده و در انواع مختلفی وجود دارند.  برخی از مهمترین ویژگی‌های مشترک انواع مختلف ریسه‌های ال ای دی نواری را می‌توان به صورت زیر طبقه بندی نمود:

  • این ریسه‌ها، متشکل از تعداد زیادی از ساطع کننده‌های ال ای دی جداگانه‌ می‌باشند که روی یک مدار باریک و انعطاف پذیر قرار گرفته و نصب شده اند.
  • با برق DC ولتاژ پایین کار می‌کنند.
  • از نظر رنگ و روشنایی، در طیف گسترده ای از رنگ ثابت و متغیر موجود می‌باشند.
  • از قابلیت برش برخوردار بوده و در یک قرقره بلند (معمولا ۱۶ فوت / ۵ متر)، می‌توان این ریسه‌ها را به طول‌های دلخواه برش داد و همچنین جهت سهولت در نصب، یک چسب دو طرفه در این ریسه‌ها تعبیه شده است.

ساختار یک ریسه ال ای دی

در بررسی ساختار ریسه‌های ال ای دی نواری ، لازم به توضیح است که یک ریسه ال ای دی ، معمولا دارای  نیم اینچ (۱۰-۱۲ میلی متر) عرض و حداکثر ۱۶ فوت (۵ متر) طول می‌باشد. در این نوارها، با استفاده از خطوط برشی که در  هر ۱-۲ اینچ قرار گرفته‌اند، می‌توان با استفاده از یک قیچی، ریسه را به طول‌های مختلفی برش داد.

همچنین از نظر تراکم الی ای دی در این ریسه‌ها، معمولا در هر ۶۰ الی ۱۲۰ فوت، ۱۸ تا ۳۶ ال ای دی در امتداد نوار نصب می‌شود و علاوه براین،  رنگ نور و کیفیت هر یک از  ال ای دی‌ها، تعیین کننده رنگ نور کلی و کیفیت نوار ال ای دی می‌باشد.

لازم به ذکر است که در قسمت پشتی ریسه‌های ال ای دی نواری ، یک چسب دو طرفه اعمال شده است و می‌توان به سادگی آستر را جدا نموده و ریسه مورد نظر را نصب نمود. خوب است بدانید که ریسه ال ای دی  را تقریبا می‌توان روی هر سطحی نصب نمود. به عنوان مثال، در ریسه‌های ال ای دی، از آنجایی که مدار به گونه ای انعطاف پذیر طراحی شده است، امکان نصب بر روی سطوح منحنی و ناهموار نیز فراهم می‌باشد.

تعیین روشنایی ریسه‌های ال ای دی نواری

روشنایی ریسه‌های ال ای دی نواری با استفاده از لومن های متریک تعیین می شود. در نظر داشته باشید که  ریسه‌های ال ای دی نواری برخلاف لامپ‌های رشته‌ای، از نظر کارایی در سطوح مختلفی قرار دارند و بنابراین رتبه‌بندی وات، همواره در تعیین بازده نور واقعی معنادار نمی‌باشد.

روشنایی نوار LED معمولا بر حسب لومن در هر فوت (یا متر) توصیف می شود. یک نوار LED با کیفیت خوب باید حداقل ۴۵۰ لومن در هر فوت (۱۵۰۰ لومن در هر متر) را فراهم نماید، که تقریبا برابر با  همان مقدار نور خروجی در  یک لامپ فلورسنت سنتی T8 می‌باشد (به عنوان مثال،  ۴ فوت فلورسنت T8  =  ۴ فوت نوار ال ای دی = ۱۸۰۰ لومن).

به طور کلی، سه عامل تعیین کننده روشنایی ریسه‌های ال ای دی را می‌توان به شرح زیر ارائه داد:

  • خروجی نور و کارایی در هر ساطع کننده ال ای دی
  • تعداد ال ای دی در هر فوت
  • توان مصرفی ریسه ال ای دی در هر فوت

لازم به ذکر است که همواره باید مراقب ریسه‌های ال ای دی نواری کم‌هزینه‌ای که ادعا می‌کنند روشنایی بالایی دارند، باشید. چرا که این ال ای دی ها ممکن است از طول عمر بسیار کوتاهی برخوردار بوده و زودتر از بازه زمانی مورد انتظار شما، کارایی خود را از دست دهند.

چگالی LED و کشش قدرت

در بررسی ریسه‌های ال ای دی نواری ، به طور حتم با نام‌های مختلف امیتر ال‌ای‌دی مانند ۲۸۳۵، ۳۵۲۸، ۵۰۵۰ یا ۵۷۳۰ برخورد داشته‌اید، با این حال، در صورتی که با مفهوم این اعداد آشنا نمی‌باشید، نیازی به نگرانی نیست، زیرا آنچه در نوار ال‌ای‌دی مهم‌تر است، تعداد ال ای دی‌های نصب شده در هر فوت و میزان مصرف برق در هر فوت می‌باشد.

بیشتر بخوانید
چرا نورپردازی ممکن است بد به نظر رسد؟ 5 دلیل بالقوه

خوب است بدانید که در تعیین فاصله بین LED ها (پیچ) و همچنین  وجود یا عدم وجود نقاط حساس و نقاط تاریک بین ساطع کننده های LED ، فاکتور چگالی ال ای دی، عامل بسیار مهمی می‌باشد. به طور کلی، در تراکم بالاتر از ۳۶ ال ای دی در هر فوت (۱۲۰ LED در هر متر)، می‌توان  بهترین و یکنواخت ترین اثر نوری را انتظار داشت. لازم به ذکر است که ساطع کننده های LED را بایستی گران ترین جزء نوار LED به شمار آورد و  بنابراین هنگام مقایسه قیمت نوار LED، حتما نوار را از نظر میزان تراکم  LED مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

عامل مهم دیگری که بایستی به هنگام انتخاب یک نوار ال ای دی مورد بررسی قرار دهید، فاکتور  توان مصرفی  نوار LED در هر فوت می‌باشد، زیرا عامل مهمی در تعیین هزینه های برق و نیازهای منبع تغذیه شما به شمار می‌آید. به طور کلی، یک نوار ال ای دی دارای کیفیت خوب، باید بتواند در هر فوت یا بیشتر (۱۵ وات بر متر) به میزان ۴ وات، نور ارائه دهد.

در نهایت می‌توانید از طریق تقسیم وات در هر فوت بر چگالی LED در هر فوت، یک ارزیابی مناسب از نوار  ال ای دی انتخابی به عمل آورید. در صورتی که مقدار به دست آمده برای هر ال ای دی، بیش از ۰٫۲ وات حاصل نگردد، معمولاً نشانه خوبی است.

انواع رنگ ریسه‌های ال ای دی نواری: رنگ سفید

خوب است بدانید که ریسه‌های ال ای دی نواری محدود به یک رنگ خاص نبوده و در رنگ های مختلف سفید یا رنگی  موجود می‌باشند. با این حال، در این ریسه‌ها، نور سفید، بهترین و محبوب ترین گزینه برای کاربردهای نورپردازی داخلی به شمار می‌رود.

در توصیف رنگ‌ها و کیفیت‌های مختلف رنگ سفید، دمای رنگ (CCT) و شاخص رندر رنگ (CRI) دو معیاری می‌باشند که باید در نظر گرفته شوند. دمای رنگ، معیاری است برای اینکه چگونه رنگ نور “گرم” یا “سرد” به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، رنگ و درخشش ملایم یک لامپ رشته ای سنتی، دارای دمای رنگ پایین (۲۷۰۰K) است، در حالی که رنگ سفید روشن و نور روشن طبیعی روز،  دارای دمای رنگ بالا (۶۵۰۰K) می‌باشد.

رندر رنگ نیز  معیاری است که نشان می‌دهد رنگ ها چگونه زیر منبع نور ظاهر می شوند. به عبارتی، در زیر یک ریسه ال ای دی با  CRI کم، رنگ‌ها ممکن است مخدوش و  غیر قابل تشخیص به نظر برسند. در حالی که ریسه‌های دارای رندر رنگ بالا، این امکان را فراهم می‌سازند که عناصر موجود در محیط به صورت کاملا مشخص، ظاهر و نمایان شوند.

انواع رنگ ریسه‌های ال ای دی نواری: رنگ ثابت و متغیر

گاهی اوقات، ممکن است به یک افکت رنگی تند و اشباع نیاز داشته باشید. برای این موقعیت‌ها، ریسه‌های ال ای دی نواری دارای قابلیت تغییر رنگ، می‌توانند جلوه‌های نورپردازی برجسته و نمایشی را به محیط ارائه دهند. رنگ نور در این ریسه‌ها در طیفی مرئی از رنگ‌های بنفش، آبی، سبز، کهربایی، قرمز – و حتی ماوراء بنفش یا مادون قرمز نمایان می‌شوند.

دو نوع اصلی ریسه ال ای دی رنگ

به طور کلی، ریسه‌های ال ای دی نواری تک رنگ ثابت و ریسه ال ای دی تغییر رنگ را می‌توان دو نوع اصلی ریسه ال ای دی رنگی به شمار آورد. یک ریسه ال ای رنگ ثابت، تنها یک رنگ را ساطع می کند، و از نظر عملکرد مشابه با ریسه‌های ال ای دی سفید است که در بالا به آن پرداخته شد.

بیشتر بخوانید
ثبات رنگ در محصولات نورپردازی

یک ریسه ال ای دی دارای قابلیت تغییر رنگ نیز، ریسه‌ای می‌باشد که از چندین کانال رنگی در یک ریسه ال ای دی تشکیل شده است. ابتدایی‌ترین نوع این ریسه،  شامل کانال‌های قرمز، سبز و آبی (RGB) بوده که به کاربر این  امکان را  می‌دهد که به صورتی پویا، اجزای رنگی مختلف را با هم ترکیب نموده و بدین ترتیب به طیف‌های مختلفی از انواع رنگ‌ها دسترسی یابد.

ولتاژ ورودی و منبع تغذیه

خوب است بدانید که بیشتر  ریسه‌های ال ای دی نواری ، برای کار در ولتاژ ۱۲ ولت یا ۲۴ ولت DC ساختاربندی شده‌اند. هنگامی که منبع تغذیه استاندارد برق (مانند پریز برق خانگی) با ولتاژ ۱۲۰/۲۴۰ ولت AC تغذیه می‌شود، برق باید به سیگنال DC ولتاژ پایین مناسب تبدیل شود. این کار اغلب و به سادگی با استفاده از منبع تغذیه DC انجام می شود.

لازم به توضیح است که در استفاده از ال ای دی‌ها، بایستی اطمینان حاصل نمایید که منبع تغذیه شما از ظرفیت کافی برای تغذیه نوارهای LED برخوردار می‌باشد.  در هر منبع تغذیه DC ،حداکثر جریان اسمی (بر حسب آمپر) یا توان (بر حسب وات) ، شرح داده می‌شود. کل مصرف برق نوار ال ای دی را می‌توان با استفاده از فرمول زیر تعیین نمود:

توان = توان LED (در هر فوت) x طول نوار LED (بر حسب فوت)

به عنوان مثال، برای اتصال ۵ فوت نوار LED که مصرف برق نوار ال ای دی، ۴ وات در هر فوت است:

توان = ۴ وات در هر فوت x  ۵ فوت توان = ۲۰ وات

لازم به ذکر است که مصرف برق در هر فوت (یا متر) همواره در برگه اطلاعات نوار ال ای دی،  ذکر می‌گردد.

نحوه اتصال نوارهای LED

هر بخش نوار LED باید به یک منبع تغذیه DC یا بخش دیگری از نوار LED که به منبع تغذیه DC (زنجیره دیزی) متصل است وصل شود. روش اتصال،  به نوع سیم یا دوشاخه همراه نوار LED و همچنین اینکه منبع تغذیه DC دارای دوشاخه است یا خیر،  بستگی دارد. در صورتی که  با لحیم کاری آشنا می‌باشید، این کار می تواند مقرون به صرفه ترین و انعطاف پذیرترین راهکار جهت اتصال نوارهای ال ای دی به شمار آید.

با این حال، در صورتی که تمایل به استفاده از لحیم کاری ندارید، می توانید از لوازم جانبی اتصال دهنده جهت اتصال بخش های نوار ال ای دی  به منابع تغذیه و سایر بخش های نوار LED استفاده نمایید.

کانال های آلومینیومی و هیت سینک

کانال های آلومینیومی معمولاً قطعات بلند آلومینیوم اکسترود شده به شکل U یا V می‌باشند. نصب نوارهای LED در داخل یک کانال آلومینیومی، همراه با پوشش دیفیوزر، می تواند به میزان قابل توجهی، زیبایی روشنایی را افزایش دهد.  در این کانال‌ها،  نوار LED در قسمت پایین کانال قرار گرفته و با استفاده از یک نوار دو طرفه، محکم می شود. سپس یک تکه پلاستیکی بلند پلی کربنات مات (معمولاً با کانال آلومینیومی ارائه می شود) به بالای کانال آلومینیومی می‌چسبد.

لازم به توضیح است که ممکن است، پیش از این شنیده باشید که ال ای دی‌ها، به منظور ارائه یک عملکرد قابل اطمینان،  به یک مدیریت حرارتی موثر نیاز دارند. به طور کلی، برخی از ریسه‌های نواری LED که از روشنایی بسیار بالایی برخوردار می‌باشند، به گونه ای طراحی شده‌اند که می‌توانند ده ها هزار ساعت بدون هیچ گونه هیت سینک (تجهیزات انتقال حرارت) دوام آورند و همین امر در نهایت می‌تواند به گرم شدن بیش از حد ال ای دی و تضعیف آن منجر شود. در همین راستا، کانال های آلومینیومی می‌توانند در دفع گرما از نوارهای ال ای دی اثربخش ظاهر شوند، هرچند این کانال‌های آلومینیومی، در بیشتر موارد، برای مدیریت حرارتی ضروری نبوده و در درجه اول برای اهداف نصب و انتشار روشنایی دارای کاربرد می‌باشند.

بیشتر بخوانید
تفاوت لامپ های LED با SMD و COB

خوب است بدانید که در محصولات لوپلایت، افزایش دما بسیار کمتر از حد حرارتی ال ای دی ها و اجزای مدار می‌باشد. به عبارتی، محصولات این مجموعه، معمولا افزایش دما تا ۵۵ درجه فارنهایت یا ۳۰ درجه سانتیگراد را نسبت به دمای محیط نشان می دهند(بدون هیچ گونه هیت سینک).

کاهش نور و کنترل رنگ

لازم به ذکر است که تمام ریسه‌های ال ای دی نواری در صورتی که با تجهیزات صحیحی همراه شوند، می‌توانند بر خلاف لامپ های ال ای دی، از نظر سطح نور و رنگ، قابلیت تنظیم داشته باشند. دو روش رایج به منظور کاهش نور نوارهای ال ای دی عبارتند از:

  • دیمر دیواری با قطع فاز سنتی
  • یا دیمر ولتاژ پایین DC.

روش دیمر قطع فاز AC ، معمولا برای کاربردهای روشنایی مسکونی و تجاری بسیار ایده آل می‌باشد. در این نوع تنظیم؛ به منبع تغذیه قابل تنظیم TRIAC نیاز می‌باشد.

یک دیمر ولتاژ پایین DC یا کنترلر (RGB) معمولا به شکل یک ماژول دیمر دستی یا دیجیتال می‌باشد که بین منبع تغذیه DC و نوار LED قرار می گیرد. این رویکرد برای کاربردهای تغییر رنگ یا نصب نورهای کمتر دائمی مناسب می‌باشد.

تعیین کیفیت نوار LED

همانطور که می‌دانید در بسیاری از مواقع، تمایز ریسه‌های ال ای دی نواری دارای کارایی و طول عمر بالا از سایر ریسه‌ها مشکل می‌باشد. جهت تسهیل در انتخاب این ریسه‌ها، رهنمودهای زیر می‌تواند مثمرثمر واقع شود:

ترکیب و کیفیت تخته مدار –  به طور کلی، در نوارهای ال ای دی دارای قدرت بالاتر، کیفیت و مشخصات تخته مدار زیرین، عامل بسیار مهمی می‌باشد. از آنجا که سطوح بالای جریان الکتریکی باید از هر بخش عبور کند، به مواد مس کافی نیاز می‌باشد، به همین منظور در انتخاب یک ریسه ال ای دی با کیفیت، بایستی انتخاب آن دسته از  نوارهای ال ای دی که از حداقل مس با وزن ۲ اونس و در حالت ایده آل، ۴ اونس، برخوردار می‌باشند را مدنظر قرار دهید. چرا که تنها در این حالت است که مدار می تواند توان بالاتر را تحمل نماید، در غیر این صورت، ممکن است دچار افت ولتاژ شوید.

کمیت و کیفیت LED – کارایی، کیفیت و پایداری نور خروجی، سه عامل مهمی می‌باشند که  به طور مستقیم به ساطع کننده های LED بستگی دارند. به همین منظور، بایستی آن دسته از ریسه‌های نواری ال ای دی که کنترل‌های کیفی و مشخصات دقیقی را بر روی  ساطع‌کننده‌های ال ای دی، اعمال می‌کنند، مدنظر قرار دهید. علاوه بر این، پیشنهاد می‌کنیم از انتخاب آن دسته از ریسه‌هایی که علیرغم برخورداری از تعداد ال ای دی کم، روشنایی بالایی را ارائه می‌دهند، خودداری نمایید، چرا که این امر می‌تواند در نهایت به خرابی زودرس ال ای دی منجر شود.

سطح نوار LED – به طور معمول، نوارهای LED با کیفیت، به منظور کمک به افزایش بازتاب نور و افزایش خروجی نور کلی، از یک پوشش اضافی از رنگ سفید استفاده می‌کنند. در واقع، انواع نوارهای ال ای دی کم هزینه‌تر از این روش استفاده کرده و رنگ مس را در معرض دید قرار می‌دهند. این کار می تواند بر روشنایی و رنگ نور تأثیر بگذارد.

بهترین مرکز تولید و عرضه انواع ریسه‌های نواری ال ای دی

در نهایت پیشنهاد می‌کنیم جهت انتخاب با کیفیت‌ترین ریسه‌های ال ای دی نواری بازار، حتما خرید از مجموعه لوپلایت را مدنظر داشته باشید. این مجموعه با تولید ریسه‌های ال ای دی نواری برخوردار از استانداردهای کیفی لازم، از جمله مراکز تولیدی پیشرو در تامین نیاز حیاتی بازار به انواع ریسه‌های ال ای دی می‌باشد.

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست