چرا افت ولتاژ نوار ال ای دی اتفاق می‌افتد؟

چرا افت ولتاژ نوار ال ای دی اتفاق می‌افتد؟

فهرست محتوا

چرا افت ولتاژ نوار ال ای دی اتفاق می‌افتد؟

به طور حتم شما نیز هنگام کار با پروژه‌های نوار ال ای دی پرقدرت، هشدارهایی را در مورد افت ولتاژ نوار ال ای دی، مشاهده کرده‌اید. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که  افت ولتاژ نوار ال ای دی چیست؟ جهت فهمیدن پاسخ این سوال، تا انتهای مطلب همراه ما باشید، آنچه که در این مقاله مدنظر قرار گرفته است، بررسی علت وقوع افت ولتاژ در نوارهای ال ای دی و همچنین نحوه جلوگیری از وقوع آن می‌باشد:

علت وقوع افت ولتاژ در  نوار ال ای دی چیست؟

به طور کلی، ساختار رایج یک نوار ال ای دی ، متشکل از ۳ ال ای دی(به عنوان مثال ۱۲ ولت را مدنظر قرار دهید) می‌باشد،  که به صورت موازی به یکدیگر متصل شده‌اند و در بسیار از موارد، در یک نوار ال ای دی،  آن دسته از ال ای دی‌های ۱۲ ولتی که دورتر از منبع تغذیه قرار دارند، کمتر تغذیه شده و همین امر موجب می‌شود که  خروجی نور آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد.  چرا این اتفاق می افتد؟ به منظور پاسخ به این سوال، دو مورد زیر را می‌توان اظهار داشت:

دلیل نخست این است که به منظور رسیدن برق به ال ای دی هایی که دورتر از منبع تغذیه قرار دارند، بایستی جریان و انرژی، فاصله طولانی تری را طی نمایند. این در حالیست که با افزایش طول فاصله،  مقاومت داخلی سیم مسی افزایش یافته و این امر به نوبه خود میزان ولتاژی را که می‌تواند به  ال ای دی‌هایی  که دورتر از منبع تغذیه قرار دارند برسد، کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید
ریسه های ال ای دی نواری از نوآورترین و با انعطاف ترین ها در نورپردازی

همچنین، سیم مس نزدیکتر به منبع تغذیه، باید جریان بیشتری را تحمل نماید،  زیرا بایستی تمام جریانی که توسط ال ای دی‌های نزدیک منبع تغذیه دریافت می‌شود، را انتقال دهد.

به عنوان مثال، در یک نوار ال ای دی  که دارای ۵ آمپر در هر قرقره (۵ متر) می‌باشد، تقریبا تمام ۵ آمپر در  اولین بخش نوار ال ای دی (حدود یک متر)  تغذیه می شود. ۴ آمپر همچنان از این نقطه عبور کرده و در فاصله ۳ متری، تنها ۲ آمپر عبور می‌کند.

دلیل آن این است که با افزایش چگالی جریان در مس، مقاومت آن افزایش می‌یابد. بنابراین در همان ابتدای نوار ال ای دی، ۵ آمپر اعمال شده می تواند برای سیم مسی بیش از حد بوده و سطح مقاومت الکتریکی سیم مس را افزایش دهد. با افزایش مقاومت سیم، ولتاژ واقعی اعمال شده به تمام ال ای دی های دورتر از منبع تغذیه کاهش می‌یابد.

توجه داشته باشید که این امر در مورد کانکتورها و تمام سیم کشی های بین منبع تغذیه و نوار ال ای دی  نیز صدق می‌کند. بنابراین، گیج سیم های اتصال باید کافی باشد، چرا که در غیر این صورت، ممکن است حتی پیش رسیدن سیگنال به نوار ال ای دی ،  مقداری ولتاژ را از دست داده باشد!

خوب است بدانید که تجزیه و تحلیل ولتاژ نوارهای ال ای دی، نشان می‌دهد که حتی یک کاهش کوچک در ولتاژ می تواند به کاهش قابل توجهی از روشنایی، منجر شود.

عوامل تشدید کننده افت ولتاژ نوار ال ای دی

شدت جریان و ضخامت مس، از جمله عوامل اولیه‌ در افت ولتاژ نوار ال ای دی به شمار می‌روند. با این حال، کشش نوار ال ای دی، مهمترین عامل تعیین کننده افت ولتاژ نوار ال ای دی است که می‌تواند تحت تاثیر طراحی اولیه نوار ال ای دی  (به عنوان مثال وات بر متر) یا طول نوار ال ای دی قرار گیرد. حتی در یک نوار ال ای دی  با قدرت بالا که از کشش مناسبی برخوردار نمی‌باشد، اگر تنها، یک قطعه ۱ متری استفاده شود، جریان شما به ۲ آمپر یا بیشتر محدود می‌شود.

بیشتر بخوانید
ریسه LED چیست؟

ضخامت مس نیز به طور معمول، بر حسب اونس درجه بندی می‌شود ( مقدار مس مورد نیاز برای غرقابی سطحی ۱ فوت مربعی). هرچه مس ضخیم تر باشد، جریان بیشتری می تواند از مدار عبور کند. متخصصان این حوزه، معمولا ضخامت ۲ اونس و در  حالت ایده آل،  ضخامت ۳٫۰ اونس را  برای نوارهای ال ای دی  با قدرت بالاتر توصیه می‌کنند.

آیا افت ولتاژ نوار LED مضر است؟

در پاسخ به این سوال، لازم به توضیح است که افت ولتاژ نوار ال ای دی، بر عملکرد خود ال ای دی ها ضرری ندارد، چرا که در این حالت، ولتاژ کمتری نسبت به آنچه در ابتدا مورد نظر بود، به ال ای دی ها می رسد.  با این حال، افت ولتاژ نوار ال ای دی به طور معمول نشان دهنده کاهش قدرت دربرابر مقاومت الکتریکی بوده و این امر می‌تواند به تولید گرمای زیاد در مدار منجر شود. در نظر داشته باشید که در صورتی که نوارهای ال ای دی مدنظر، در داخل و یا حتی نزدیک مواد حساس به حرارت نصب شده باشند، این امر می‌تواند مشکل ساز شود. ال ای دی ها نیز تا حدودی به حرارت حساس می‌باشند و بنابراین افت ولتاژ بیش از حد می تواند مشکل ساز گردد.

چگونه می توان از افت ولتاژ نوار ال ای دی جلوگیری نمود.

خوب است بدانید که بهترین راه برای جلوگیری از افت ولتاژ نوار ال ای دی ، درک علت اصلی افت ولتاژ می‌باشد. همواره بایستی در نظر داشت که جریان بیش از حد نمی‌تواند از مس عبور نماید و لازم است مقدار جریان را با موارد زیر کاهش داد:

  • کاهش طول نوار ال ای دی مورد استفاده در هر منبع تغذیه، یا اتصال چندین منبع تغذیه به یک نوار ال ای دی در نقاط مختلف
  • انتخاب نوار ال ای دی ۲۴ ولت به جای ۱۲ ولت (چرا که با نصف جریان ، همان خروجی نور را ارائه می‌دهد)
  • انتخاب درجه توان کمتر
  • افزایش گیج سیم برای اتصال سیم ها
بیشتر بخوانید
مزایای استفاده از ریسه های نئون فلکس چیست ؟

در نهایت لازم به ذکر است که بدون خرید ریسه‌های ال ای دی نواری جدید، اضافه نمودن مس به نوار دشوار می‌باشد، با این حال، اگر افت ولتاژ نوار ال ای دی به یکی از مشکلات و دغدغه‌های شما تبدیل شده است! حتما وزن مس مورد استفاده را مدنظر قرار دهید.

معتبرترین مرکز تولید ریسه‌های ال ای دی نواری

پیشنهاد می‌کنیم، شما نیز در صورت تمایل به خرید انواع ریسه‌های ال ای دی نواری، حتما از محصولات ریسه مجموعه ما دیدن بفرمایید.

 

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست