مشخصات CRI در ریسه های ال ای دی چیست؟

مشخصات CRI در نوارهای ال ای دی چیست؟

فهرست محتوا

مشخصات CRI در ریسه های ال ای دی چیست؟

به طور حتم شما نیز در بررسی مشخصات یک ریسه روشنایی ، با معیاری به نام CRI در ریسه های ال ای دی  برخورد داشته‌اید. لازم به ذکر است که این معیار، مربوط به رنگ بوده و درک آن کمی دشوار می‌باشد. با توجه به اهمیت درک این معیار، در این مقاله به بررسی آن پرداخته می‌شود:

CRI روی نوارهای ال ای چیست؟

به طور کلی، CRI در نوارهای ال ای دی ، مخفف عبارت Color Rendering Index بوده و به عنوان معیاری برای سنجش دقت منبع نور در بازتولید رنگ‌ها به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که در محیط‌هایی همچون خرده فروشی، نورپردازی زیر کابینت، عکاسی و نورپردازی معماری پیشرفته، که درخشش محیط و ظاهر اجسام در آن‌ها، بسیار مهم می‌باشد، CRI معیار مهمی برای نوارهای ال ای دی محسوب می‌شود.

چرا معیار CRI  در نوارهای ال ای دی در کاربردهای خاص مهم می‌باشد؟

اجازه دهید سوالی را در این بخش مطرح کنیم؟ آیا تا به حال برای شما نیز پیش آمده است که در تشخیص تفاوت ظریف و جزئی سایه یا رنگ یک جسم با مشکل مواجه شده و برای دیدن بهتر آن مجبور شده باشید، جسم را به نزدیک پنجره برده تا در زیر نور طبیعی، رنگ آن را تشخیص دهید؟

منبع نور، دقیقا منبعی است که اشیا را به همان شکلی که در نور طبیعی به نظر می‌رسند، نمایش می‌دهد.  یک منبع نور دقیق به شما این امکان را می‌دهد که تفاوت‌های رنگی ظریف اجسام را درست در همان حالتی که در نور طبیعی روز مشاهده می‌کنید، تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید
هر ریسه LED را در کجا باید استفاده کرد؟

در مثال بالا، در صورتی که یک نوار ال ای دی دقیق، با معیار  CRI بالا را تهیه کرده باشید، می‌توانید رنگ‌ اجسام را بدون نیاز به نزدیک کردن آن به سمت پنجره تشخیص دهید.

بسته به هدف و کاربرد ریسه‌های نواری ال ای دی کم ولتاژ / ولتاژ بالا ، درک رنگ می‌تواند بسیار مهم باشد.  به عنوان مثال، جهت ایجاد روشنایی در زیر کابینت، آن دسته از نوارهای ال ای دی که از معیار  CRI بالایی برخوردار می‎‌باشند، می‌توانند در تعیین دقیق رنگ مواد مختلف غذایی، مانند رسیده بودن گوجه فرنگی، بسیار مثمرثمر باشند.  علاوه بر این، در یک محیط تولیدی نیز، دقت رنگ می‌تواند جهت تعیین رنگ دقیق منسوجات بسیار حائز اهمیت باشد.

چه مقداری از CRI در نوارهای ال ای دی قابل قبول می‌باشد؟

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، CRI در نوارهای ال ای دی ، یک معیار مناسب برای تعیین دقت منبع نور می‌باشد.  با این حال، ممکن است تنها برای کاربردهای خاصی، از این معیار استفاده شود.

به طور کلی، در نوارهای ال ای دی مورد استفاده در خرده فروشی، تالارها و نورپردازی معماری پیشرفته،۹۰ CRI یا بالاتر از ۹۰ توصیه می شود. و یا در کاربردهای حرفه ای همچون عکاسی، بهتر است از نوارهایی با  مقادایر  ۹۵ CRI یا بالاتر استفاده به عمل آید. در این مکان‌ها که منبع نور باید نزدیک به تقلید از نور طبیعی روز باشد، توجه به این معیار،  بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

با این حال، برای بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر از جمله پروژه‌هایی که در آن صرفه جویی در هزینه بسیار حائز اهمیت می‌باشد، مقدار  ۸۵ CRI یک سطح قابل قبول می‌باشد. البته در نظر داشته باشید که هر چقدر که مقدار CRI کمتر از ۸۵ باشد، نوری خسته کننده را در کل محیط نصب پخش خواهد کرد.

بیشتر بخوانید
ریسه‌های ال ای دی نواری - هر آنچه که باید قبل از خرید بدانید

در نوارهای ال ای دی، به چیزی بیش از مقدار CRI دقت کنید

اگر کمی عمیق‌تر، نحوه محاسبه CRI در نوارهای ال ای دی و آنچه نشان می‌دهد را مورد ارزیابی قرار دهیم، اولین چیزی که متوجه می‌شویم این است که این محاسبه ، بسته به اینکه می‌خواهیم CRI (Ra)  و یا  CRI Extended را محاسبه کنیم، از طریق میانگین گرفتن امتیاز  ۸ یا ۱۴  نمونه رنگی مختلف، انجام می‌شود.

لازم به توضیح است که امتیاز هر نمونه رنگ ، نشان دهنده توانایی منبع نور در ارائه آن رنگ خاص می‌باشد. بنابراین، با نگاهی دقیق تر به هر یک از این نمونه های رنگی، می توانیم در مورد آن دسته از  رنگ هایی که در  نوار ال ای دی  به خوبی ارائه می شوند و همچنین آن گروه از رنگ‌هایی که به خوبی رندر نمی شوند، اطلاعات بیشتری کسب نماییم.

R9 ، یک رنگ خاص در محاسبات CRI در ریسه های ال ای دی ، است که اطلاعات بسیاری را  در مورد چگونگی نمایش رنگ های قرمز عمیق و اشباع شده ارائه می دهد. این رنگ،  به ویژه برای رندر رنگ پوست مهم می‌باشد.

بنابراین، به شما پیشنهاد می‌کنیم، در انتخاب نوارهای ال ای دی ، نه تنها نوارهای برخوردار از مقدار  CRI بالا را مدنظر قرار دهید، بلکه نوارهای دارای مقادیر بالای R9 را نیز به عنوان یک معیار ارزیابی مهم، در نظر گیرید.

بهترین مرکز تولید ریسه‌های نواری ال ای دی

در نهایت لازم به ذکر است که لوپلایت به عنوان بهترین مرکز تولید ریسه‌های نواری ال ای دی، این اطمینان را به مشتریان خود داده است که محصولات این مجموعه با دارا بودن مقادیر  CRI بالا ، بهترین روشنایی را برای کاربردهای مدنظر مشتریان فراهم می‌سازد.

بیشتر بخوانید
همه چیز درباره عمر ریسه ال ای دی

 

 

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست