یکسو کننده

قطعات جانبی ریسه نوری

در الکترونیک، مدار یکسوکننده (رکتیفایر) پرمصرف ترین مدار است. زیرا تقریباً همه دستگاه های الکترونیکی با جریان مستقیم کار می کنند. اما منابع DC در دسترس محدود هستند. مانند پریزهای برق در خانه های ما، اکثرا از جریان متناوب (AC) تأمین می شوند. کار یکسو کننده در واقع تبدیل این جریان برق به DC است. حتی شارژرهای تلفن همراه ما از یکسو کننده ها برای تبدیل AC از پریزهای خانه به DC استفاده می کنند. انواع مختلف یکسو کننده ها برای کاربردهای خاص استفاده می شود.

ما عمدتا دو نوع ولتاژ موجود داریم که این روزها به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها انواع ولتاژ متناوب و مستقیم هستند. این نوع ولتاژ را می توان با استفاده از مدارهای ویژه ای که برای آن تبدیل خاص طراحی شده اند، از یک نوع به نوع دیگر تبدیل کرد. این تبدیل ها در همه جا اتفاق می افتد. منبع اصلی ما که از شبکه های برق دریافت می کنیم از نوع متناوب است و لوازم خانگی که در خانه های خود استفاده می کنیم معمولاً به ولتاژ DC کمی نیاز دارند. به این فرآیند تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم، یکسوکردن نام داده می شود. قبل از تبدیل AC به DC فرآیند دیگری انجام می شود که می تواند شامل فیلتر کردن، تبدیل DC-DC و غیره باشد. یکی از رایج ترین قسمت های منبع تغذیه الکترونیکی، یکسو کننده پل است.

یکسو کننده لوپ لایت

فهرست محتوا

در زیر انواع پر کاربردتر یکسوکننده ها آورده شده است:

معمولاً انواع یکسوساز ها بر اساس خروجی آن ها طبقه بندی می شوند:

  • یکسو کننده های تک فاز
  • یکسو کننده های سه فاز
  • یکسو کننده های کنترل شده
  • یکسو کننده های کنترل نشده
  • یکسو کننده های نیمه موج
  • یکسو کننده های کامل موج
  • یکسو کننده های پل
  • یکسو کننده های مرکزی
بیشتر بخوانید
معرفی ریسه های نئون فلکسی

چگونه یک ریسه نوری LED را از منبع تغذیه AC تغذیه کنیم؟

فرض کنید یک ریسه نوری اس ام دی ۵۰۵۰ و یک منبع تغذیه AC موج سینوسی با توان کافی و ولتاژ تنظیم شده در مقیاس کافی داریم. طراحی خوب برای تغذیه این ریسه LED از این منبع چه می تواند باشد؟ انجام درست این کار، سه مرحله دارد:

  • ولتاژ منبع تغذیه را به سطح مورد نیاز درخشندگی خروجی ریسه تنظیم کنید.
  • یک یکسو کننده برای کوتاه کردن زمان خاموشی در نظر بگیرید.
  • یک خازن را به موازات ریسه LED متصل کنید تا از سوسو زدن جلوگیری کند و عمر ریسه نوری LED کوتاه نشود. باید ظرفیت خازن را بر اساس مصرف برق ریسه LED محاسبه کنید. این خازن باید در برابر حداکثر ولتاژ مقاومت کند. ولتاژی که به آن متصل می شود.

با انجام مراحل بالا، این کابل به ما امکان می دهد بدون نیاز به ترانسفورماتور یا هر وسیله اضافی دیگر، یک ریسه LED تک رنگ ولتاژ بالا را به یک شبکه ۲۲۰ ولت (شبکه اصلی) متصل کنید. هر کابل یکسو کننده می تواند حداکثر ۲۰ متر از یک نوار LED 220 ولت با تراشه SMD5050 را تحمل کند.

دامنه کاربرد یکسوکننده

همانطور که می دانید، از نظر ولتاژ، دو نوع ریسه کم ولتاژ و با ولتاژ بالا وجود دارد. از طرفی، از نظر نوع ریسه های ال ای دی، لوپ لایت انواع ریسه های اس ام دی، نئون فلکس و سی او بی را عرضه می کند. یکسوکننده تولیدی لوپ لایت مناسب و سازگار با تمامی ریسه های موجود در بازار است و از طرفی برای هر دو نوع ریسه های کم ولتاژ و با ولتاژ بالا مناسب است. به علاوه، کاربرد دیگر این وسیله کاهش نوسانات ناخواسته در مدار است. در نتیجه، با تهیه رکتیفایر، از ریسه خود محافظت می کنید و عمر آن را طولانی تر می کنید. به همین دلیل است که این محصول از پرمصرف ترین قطعات جانبی ریسه های نوری است.

بیشتر بخوانید
7 ایده برای روشنایی کابینت ها در آشپزخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست