چه رنگ نوری برای ریسه خود انتخاب کنم؟

چه رنگ نوری برای ریسه خود انتخاب کنم؟

نورپردازی در تمامی فضاهای معماری نقش اساسی دارد. امروزه استفاده از ریسه بر زیبایی و جذابیت فضاها می افزاید. به همین دلیل است که انتخاب رنگ نور ریسه نورپردازی شما یک نکته مهم است. دوست دارید فضای شما چه نوع محیطی داشته باشد؟ آیا می خواهید خانه گرم و دلپذیر به نظر برسد یا سرد و رسمی؟ همچنین، چه نوع رنگ نوری (CCT) برای محیط شما مناسب است؟ این مقاله به شما کمک می کند تا رنگ نور مناسب برای ریسه ال ای دی خود انتخاب کنید.

دمای رنگ نور چیست؟

دمای رنگ واحد اندازه گیری است که جزء رنگ موجود در نور را نشان می دهد. از نظر تئوری، دمای جسم سیاه پس از گرم شدن آن از صفر مطلق (۲۷۳- درجه سانتیگراد) اشاره دارد. با گرم شدن، جسم سیاه به تدریج از سیاه به قرمز تغییر می کند، زرد می شود، سفید می درخشد و در نهایت نور آبی ساطع می کند. وقتی تا دمای خاصی گرم می شود، ترکیب طیفی نور ساطع شده از جسم سیاه را دمای رنگ می نامند. در این دما، واحد اندازه گیری “K” (کلوین) است. هر چه مقدار دمای رنگ کمتر باشد، رنگ روشن گرمتر است. هر چه مقدار دمای رنگ بیشتر باشد، رنگ روشن سردتر است.

چه عواملی باید در انتخاب رنگ نور در نظر گرفت؟

دمای رنگ نور (CCT) می تواند بر عواطف و احساسات افراد تأثیر بگذارد، بنابراین انتخاب صحیح CCT ضروری است. در اینجا برخی از عواملی که باید در هنگام انتخاب CCT در نظر گرفته شوند آورده شده است.

بیشتر بخوانید
ریسه LED برای رشد گیاهان

نوع فضا و کاربری:

نوع فضا و کاربری آن یکی از مهمترین عوامل در انتخاب رنگ نور است. برای هر نوع فضا، نیازهای مختلفی از نور و رنگ آن وجود دارد. برای مثال، در یک اتاق نشیمن، ممکن است به نور گرم و دلپذیر نیاز باشد، در حالی که در یک دفتر کار به نور سردتر و برای تمرکز بیشتر احتیاج دارید.

دکوراسیون و طراحی داخلی:

رنگ نور باید با دکوراسیون و طراحی داخلی فضا هماهنگ باشد. انتخاب رنگ نوری که با رنگ‌های دیگر موجود در فضا سازگاری داشته باشد، به ایجاد هماهنگی و زیبایی کمک می‌کند.

میزان روشنایی مورد نیاز:

مقدار مورد نیاز از نور در فضا نیز نقش مهمی در انتخاب رنگ نور دارد. فضاهایی با نیاز به روشنایی بالا به عنوان مثال، ممکن است نیاز به رنگ نور سفید و روشن‌تر داشته باشند.

رنگ و جلوه‌های مورد نظر:

برخی از فضاها ممکن است نیاز به رنگ نوری خاص داشته باشند تا جلوه‌های خاصی را ایجاد کنند. برای مثال، در یک نمایشگاه هنری، نیاز به نور با رنگ و ویژگی‌های خاص برای ابراز آثار هنری وجود دارد.

تأثیر روانی:

رنگ نور می‌تواند تأثیرات روانی داشته باشد. برای مثال، نور گرم ممکن است حس گرمایی و دلپذیری ایجاد کند، در حالی که نور سردتر ممکن است حس تازگی و بیداری ایجاد کند. این تأثیرات روانی باید با هدف نورپردازی فضا هماهنگ باشند.

CCT رنگ منبع نور را توصیف می کند. هرچه CCT کمتر باشد، منبع نور زردتر به نظر می رسد. هرچه CCT بالاتر باشد، منبع نور آبی تر به نظر می رسد. هیچ رابطه مستقیمی بین CCT و درخشندگی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید
ریسه LED برای رشد گیاهان

ریسه های قابل اتصال به دیمر

آیا شما هم به این فکر می کنید که آیا نوعی ریسه LED وجود دارد که بتوان رنگ نور آن را مطابق با نیازتان کم یا زیاد کرد؟ بله، ریسه LED قابل تنظیم (قابل اتصال به دیمر) می تواند نیازهای شما را برآورده کند. می توانید ریسه را به دیمر متصل کنید و سپس از طریق کنترلر، رنگ نور مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

بهترین انتخاب رنگ نور ریسه کدام است؟

بیشترین استفاده از دمای رنگ ۳۰۰۰K، ۴۰۰۰K و ۶۵۰۰K است. اینکه چه دمای رنگی را انتخاب کنیم بستگی به این دارد که در کجا می خواهیم از آنها استفاده کنیم و چه نوع فضایی را می خواهیم ایجاد کنیم؟

چه زمانی رنگ نور آفتابی انتخاب کنیم؟

چراغ های نواری ۳۰۰۰ درجه کلوین دارای نور صمیمی و گرم هستند که ما آن را در اتاق نشیمن و اتاق خواب و در فضای بیرونی مثلا نمای ساختمان ها توصیه می کنیم. نور آفتابی نیز برای آرامش در نظر گرفته می شود. ممکن است برای آماده شدن برای خواب به نور گرم تری نیاز داشته باشید، زیرا نور آبی می تواند هورمون ملاتونین را که بدن به طور طبیعی برای به خواب رفتن تولید می کند سرکوب کند. برای رستوران ها، هتل ها، فروشگاه ها و نمای ساختمان مناسب است.

چه زمانی رنگ نور نچرال را انتخاب کنیم؟

در مقایسه با نور گرم، سفید خنثی شما را آرام می کند و به شما امکان می دهد توجه خود را متمرکز کنید. برای کاربردهای تجاری، برای دفاتر، فروشگاه‌های مواد غذایی، بیمارستان‌ها، کلاس‌های درس، و بوتیک‌های جواهرات، به ویژه آنهایی که الماس یا نقره می‌فروشند، ایده‌آل است.

بیشتر بخوانید
ریسه LED برای رشد گیاهان

چه زمانی رنگ سفید را انتخاب کنیم؟

سفید ۶۵۰۰K برای مکان های کاری که نیاز به توجه و عملکرد بهتری دارند توصیه می شود. این مکان ها می توانند آزمایشگاه ها، کارخانه ها و بیمارستان ها باشند.

برای یک پروژه روشنایی سطح بالا، انتخاب رنگ نور مناسب بسیار مهم است. هنگامی که پروژه نورپردازی از چندین مارک چراغ LED استفاده می کند، تطبیق مارک های مختلف چراغ های LED با یک رنگ می تواند مشکل باشد، حتی اگر مارک های مختلف چراغ های LED دارای علامت CCT یکسان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید