راهنمای خرید ریسه نواری ضد آب

راهنمای خرید ریسه نواری ضد آب

راهنمای خرید ریسه نواری ضد آب به دلیل تنوع زیاد ریسه های موجود در بازار می تواند به ما کمک کند. ریسه یک انتخاب محبوب برای نورپردازی مخفی است. ریسه ها در رنگ های مختلف موجود هستند و به روش های مختلفی قابل نصب هستند. یکی از مواردی که در هنگام خرید ریسه های نواری LED باید در نظر گرفت این است که آیا آنها ضد آب هستند یا خیر. بسیاری از انواع ریسه های ضد آب در بازار موجود است، بنابراین مهم است که بدانید کدام نوع ریسه برای نیاز شما مناسب تر است.

فهرست محتوا

درجه حفاظت IP چیست؟

رتبه IP یا رتبه‌بندی حفاظت از نفوذ، عددی است تا سطح حفاظتی را که در برابر اجسام و مایعات خارجی جامد ارائه می‌دهد، نشان دهد. درجه بندی معمولاً با دو عدد نشان داده می شود که اولی محافظت در برابر اجسام جامد و دومی در برابر مایعات را نشان می دهد. به عنوان مثال، استاندارد IP68 به این معنی است که تجهیزات کاملاً در برابر نفوذ گرد و غبار محافظت می شوند و می توانند در آب تا عمق ۱٫۵ متری غوطه ور شوند. برای مطالعه بیشتر درباره درجه حفاظت به این مقاله رجوع کنید: درجه حفاظت یا استاندارد IP چیست

چه زمانی به ریسه ضد آب نیاز داریم؟

ما همیشه به نوارهای LED ضد آب نیاز نداریم. اکثر پروژه ها را می توان با ریسه های ال ای دی غیر ضدآب تکمیل کرد. با این حال، اگر در یک محیط مرطوب کار می کنید یا قصد دارید از ریسه خود در فضای باز یا زیر آب استفاده کنید، ریسه های ضد آب ضروری هستند. چیپ های ریسه LED دارای درجه های مختلف ضد آب هستند. پنج نوع ریسه که جزو ریسه های ضد آب دسته بندی می شود شامل درجه: IP44، IP65، IP67 و IP68.

بیشتر بخوانید
چگونگی استفاده از درایور قدرت ال ای دی در ریسه های ال ای دی

درجه مورد نیاز شما بستگی به نحوه استفاده از ریسه دارد. اگر از آنها برای دکوراسیون داخلی استفاده کنید، درجه IP20 خوب خواهد بود. IP20 پایین ترین درجه است و به هیچ وجه در برابر آب مقاوم نیست.

راهنمای خرید ریسه نواری ضد آب

ریسه با درجه حفاظت IP20 چیپ LED مستقیماً روی FPC لحیم می شود. این نشان دهنده ضد آب نبودن ریسه است. به طور ایده آل برای پروژه های داخلی استفاده می شود، اما نمی توان از آن در محیط های کاری در فضای باز و رطوبت استفاده کرد.

ریسه نواری IP65

این ریسه شامل یک برد مدار انعطاف پذیر FPC است که LED ها روی سطح برد مدار انعطاف پذیر FPC نصب شده است. این ریسه از یک لوله سیلیکونی محافظت شده در برابر رطوبت و آب استفاده می کند. داخل توخالی است اگر برای فضای باز استفاده می شود، درپوش انتهایی نوارها باید به خوبی ضد آب باشد.

ریسه نواری IP67

ریسه ضد آب IP67 دارای لوله سیلیکونی و پرکننده چسب سیلیکونی هستند. معمولاً برای نورپردازی در فضای باز مانند طرح کلی ساختمان ها، پل ها، پارک های شهر، مراکز خرید، دکوراسیون فضای باز و غیره استفاده می شود.

ریسه نواری IP68

اکستروژن جامد سیلیکونی یکپارچه مناسب برای دستیابی به اثر ضدآب است. برای پوشش خارجی ریسه، از موادی مانند لایه‌های پلیمری یا رزین‌های ضدآب استفاده می شود تا مانع نفوذ آب شود. این درجه IP بالاترین درجه حفاظت را دارد. محصولات درجه حفاظت ip68 باید حتما در داخل آب استفاده شود. این محصول می‌تواند در نورپردازی محیط‌های آبی مانند استخرها، تأسیسات منظره‌سازی آبی، و سایر مکان‌های مشابه استفاده شود.

مواد رایج برای ساخت نوارهای LED ضد آب

چندین ماده متداول برای ساخت ریسه نواری ضدآب استفاده می شود، از جمله:

  • رزین اپوکسی
  • پلی اورتان
  • چسب PU
  • پی وی سی
  • سیلیکون
بیشتر بخوانید
دسته بندی کلی انواع ال ای دی نواری و تفاوت های آن ها

پلی اورتان

پلی اورتان یک پلیمر مصنوعی است که معمولاً از دو مؤلفه اصلی تشکیل شده است: پلی‌اول و ایزوسیانات. این ترکیب به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی مناسبش، به عنوان یک ماده مناسب برای پوشش نوارهای LED ضد آب استفاده می شود. مقاومت عالی در برابر آب و همچنین مقاومت در برابر سایش و انعطاف پذیری خوبی نیز دارد.

سیلیکون

سیلیکون به دلیل مقاومت بالا در برابر آب و سایر مایعات، یک ماده محبوب برای نوارهای LED ضد آب است. انعطاف پذیر است و به راحتی می تواند با اشکال و اندازه های مختلف مطابقت داشته باشد و برای استفاده در طیف گسترده ای از ریسه ها ایده آل است.

PVC (پلی وینیل کلراید)

یکی دیگر از مواد محبوب مورد استفاده برای ریسه ضد آب است. این ماده انعطاف پذیر است و به راحتی شکل می گیرد و برای استفاده در سطوح منحنی یا ناهموار ایده آل است. پی وی سی همچنین در برابر آب و سایر مایعات مقاوم است و آن را به یک انتخاب محبوب برای استفاده در فضای باز تبدیل می کند.

رزین اپوکسی

این ماده دارای مزایای هزینه کم، کارایی خوب است. بنابراین، یک ماده ضد آب محبوب برای اکثر نوارهای LED موجود در بازار است. این ماده سیستم دو بخشی است که با هم مخلوط شده و سپس روی نوار LED اعمال می شود. پس از پخت، اپوکسی مقاومت و دوام عالی در برابر آب ایجاد می کند. این ماده مشکلاتی نیز دارد:

  • اولا، هدایت حرارتی ضعیفی دارد که باعث کاهش عمر نور می شود.
  • دوم اینکه رزین اپوکسی بعد از یک سال به سرعت زرد می شود و این زردی روی دمای رنگ نوار تاثیر می گذارد.
بیشتر بخوانید
نحوه استفاده از ریسه های روشنایی LED در اتاق های مختلف خانه

علاوه بر این، رزین اپوکسی نمی تواند دماهای بالا و پایین را تحمل کند. زمانی که دمای محیط زیر ۰ درجه سانتیگراد باشد سخت شدن و ترک خوردن آن آسان است

چسب PU

هزینه چسب PU بیشتر از رزین اپوکسی است. این ماده مقاومت در برابر زرد شدن، مقاومت در برابر دمای پایین و هدایت حرارتی بهتری دارد. با این حال، کمی سمی است. همچنین در برابر دمای بالا مقاوم نیست. از نوار چسب با چسب PU در مکان هایی با دمای محیط بالاتر از ۸۰ ℃ استفاده نکنید.

هنگام استفاده از ریسه ضد آب، رعایت نکات زیر ضروری است:

همیشه از یک قیچی تیز یا یک کاتر برای برش ریسه استفاده کنید تا از آسیب رساندن به ریسه جلوگیری کنید. هنگام اتصال نوارها، از یک آی پی باکس طراحی شده برای ریسه استفاده کنید تا از اتصال ایمن و ضد آب اطمینان حاصل کنید. هنگام لحیم کاری، حتما از یک آهن لحیم کاری با نوک کنترل شده دما برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد نوار استفاده کنید.

همیشه قبل از نصب ریسه از تمیز و خشک بودن سطحی که نوار نصب می شود اطمینان حاصل کنید. برای اطمینان از نصب ایمن، از گیره های نصب یا نوار چسب طراحی شده برای نوارهای ضد آب استفاده کنید. در نتیجه، درک رتبه بندی IP و انتخاب ریسه ضد آب مناسب برای اطمینان از ایمنی و طول عمر روشنایی شما بسیار مهم است. با رعایت نکات ذکر شده در بالا و انتخاب یک نوار LED با کیفیت بالا و ضد آب با رتبه IP مناسب، می توانید از مزایای آن بهره مند شوید. راهنمای ریسه نواری ضد آب امیدوارم مفید واقع شود

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • شربت پور
    30 دی 1402 9:46 ق.ظ

    سلام در منطقه رطوبتی باید چه کار کنیم تا ریسه و کانکتور ان نسوزد
    زمانی که روشن میشود و تا زمان خاموش بودن که داخل ریسه گرم هست شبنم زده و میسوزد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست