چراغ رشد گیاه چیست و چگونه کار می کند؟

لامپ رشد گیاه چیست و چگونه کار می کند؟

اگر در حال راه اندازی باغ یا یک گلخانه داخلی هستید، مهمترین چیزی که در حال حاضر به آن نیاز دارید چراغ های رشد گیاه LED است! گیاهان برای فتوسنتز به نور نیاز دارند. اما آیا همه نورها برای رشد گیاهان موثر هستند؟ پاسخ یک نه بزرگ است.

چراغ های رشد LED به گیاهان تقلیدی از نور خورشید را در داخل خانه ارائه می دهند. این نورها طیف های نوری خاصی (به ویژه قرمز و آبی) را ساطع می کنند که بر رشد گیاه تأثیر می گذارد. چراغ های رشد LED بر اساس طراحی، طیف نور و پیکربندی می توانند انواع مختلفی داشته باشند. علاوه بر ال ای دی، اشکال دیگری از چراغ‌های رشد نیز وجود دارد، مانند فلورسنت، HID، و غیره. اما LED بهترین گزینه است زیرا بادوام است، گرمای کمتری منتشر می‌کند و بسیار از لحاظ انرژی کارآمد است.

ما در این مقاله یک راهنمای کامل برای چراغ های رشد LED برای شما گرد آوری کردیم. در اینجا نحوه عملکرد چراغ های رشد LED، انواع، کاربرد و موارد دیگر را خواهید آموخت. بنابراین، بدون تاخیر بیشتر، بحث را شروع می کنیم.

فهرست محتوا

چراغ رشد گیاه چیست؟

چراغ های رشد گیاه برای تقلید نور خورشید طراحی شده اند که بر فرآیند فتوسنتز گیاهان تأثیر می گذارد. از آنها برای کاشت در فضای داخلی استفاده می شود تا روشنایی مناسب برای کشت فراهم کند. از آنجایی که این نورها مستقیماً بر رشد گیاهان تأثیر می گذارند، به آنها چراغ رشد می گویند.

از این چراغ ها معمولاً برای کشت در سطح صنعتی استفاده می شود. شما همچنین می توانید از آنها برای باغبانی، تکثیر گیاهان، تولید مواد غذایی و مصارف خانگی استفاده کنید. با این حال، گزینه های دیگری مانند لامپ های رشته ای، لامپ های تخلیه با شدت بالا (HID) و چراغ های فلورسنت نیز در کنار LED استفاده می شوند. دیودهای ساطع نور با فناوری LED محبوب تر هستند زیرا بالاترین تابش فعال فتوسنتزی (PAR) را در بین نورها تولید می کنند. دماهای رنگی متفاوت، طیف نور، شدت و غیره را ارائه می دهد که نور ایده آل را برای انواع مختلف رشد گیاهان تسهیل می کند. علاوه بر این، تطبیق پذیری و بهره وری انرژی LED ها در مقایسه با فناوری هایی مانند HID یا Metal Halide (MH) باعث رشد نور می شود.

بیشتر بخوانید
مطالبی در مورد ریسه های ال ای دی بیرونی (خانه)

انواع چراغ رشد گیاه کدامند؟

چراغ های رشد گیاه بر پارامترهای مختلفی دسته بندی می شوند. مانند طیف نوری، تکنولوژی ساخت و فناوری بکار رفته در آن و نوع لامپ و  طراحی چراغ. بطور کلی چراغ های پرکاربرد در رشد گل و گیاه عبارتند از:

  • چراغ رشد LED COB (تراشه روی برد)
  • چراغ های رشد LED T5
  • ریسه نواری (Grow Light)
  • وال واشر رشدگیاه
  • لامپ رشد گل و گیاه

چراغ رشد گیاه چگونه کار می کند؟

برای اینکه بدانید نور رشد چگونه کار می کند، ابتدا باید مکانیسم فتوسنتز در گیاهان را بدانید. غذا برای رشد هر موجود زنده ای ضروری است. همین امر در مورد گیاهان نیز صدق می کند، زیرا آنها نیز زنده هستند. چراغ های LED نقش طبیعی نور خورشید در فتوسنتز را تقلید می کنند تا کربوهیدرات هایی به شکل گلوکز تولید کنند که رشد گیاهان را تضمین می کند. اکنون بیایید به مکانیسم کار نور رشد LED بپردازیم تا بدانیم چگونه اثر نور مصنوعی خورشید را ایجاد می کند.

نقش نور خورشید در فتوسنتز

نور خورشید یکی از عناصر حیاتی در سیستم تولید غذا یا فرآیند فتوسنتز گیاهان است. کلروپلاست موجود در گیاه طیف نور خاصی را از نور خورشید جذب می کند تا الکترون های پر انرژی تولید کند. سپس از این الکترون ها برای تشکیل انرژی پایدارتر استفاده می شود که دی اکسید کربن را به کربوهیدرات ها ترکیب می کند. این کربوهیدرات غذا یا منبع انرژی است که به رشد گیاهان کمک می کند. بنابراین با تبدیل انرژی نور به انرژی شیمیایی، گیاهان انرژی (غذا) ضروری برای رشد خود تولید می کنند. همین مکانیسم در چراغ های رشد LED نیز دنبال می شود.

بیشتر بخوانید
هر ریسه LED را در کجا باید استفاده کرد؟

چراغ Grow Light تقلید کننده نور خورشید

ال ای دی ها از فلزات نیمه رسانا برای تقلید اثر روشنایی نور خورشید استفاده می کنند. این نیمه هادی ها دو نوع هستند. یکی دارای بار مثبت، در حالی که دیگری دارای بار منفی است (معروف به الکترون). این دو با هم برخورد می کنند تا ولتاژ مناسب از آنها عبور کند. در نتیجه این برخورد، طی فرآیندی به نام نوترکیبی، انرژی را از طریق فوتون ها آزاد می کند. نور تولید شده توسط کلروفیل گیاهان جذب می شود تا انرژی نور را به کربوهیدرات تبدیل کند.

با این حال، گیاهان مختلف برای فعال کردن فرآیند فتوسنتز خود به طیف نوری متفاوتی نیاز دارند. هر یک از این طیف های نوری تأثیر جداگانه خود را بر رشد گیاه می گذارد. بیشتر گیاهان برای رشد معمول خود در معرض نورهای قرمز و آبی هستند. اما استفاده از رنگ‌های دیگر مانند سبز، آبی تیره و قرمز بسیار زیاد می‌تواند نتایج برجسته‌ای در رشد گیاه نیز به همراه داشته باشد. و برای برآورده کردن این خواسته‌ها، چراغ رشد LED در گزینه‌های قابل تنظیم برای برآورده کردن تمام دسته‌بندی‌های نیاز گیاه ارائه می‌شود.

چگونه بفهمم که چراغ رشد گیاه من طیف کامل (Full spectrum) است؟

چراغ های LED می توانند طیف قرمز، طیف آبی یا طیف کامل باشند. در بین همه اینها، طیف کامل فول اسپکتروم بهترین گزینه است. در اینجا چند نکته وجود دارد که به دنبال آنها می توانید نورهای طیف کامل را شناسایی کنید:

  • توضیحات و مشخصات محصول را بررسی کنید: به دنبال عباراتی مانند “طیف کامل” یا “طیف گسترده” در توضیحات محصول بسته بندی چراغ های رشد LED باشید. اگر این اصطلاحات را پیدا کردید، آنها را به عنوان چراغ های رشد LED با طیف کامل شناسایی کنید.
  • نمودار طیف نور: تقریباً تمام چراغ های رشد LED دارای نمودار یا نمودار طیف هستند. یک نور LED با طیف کامل تمام نورهای مرئی (۳۸۰ تا ۷۶۰ نانومتر) از جمله قرمز، آبی، سبز، زرد و نارنجی را نشان می دهد. این محدوده همچنین شامل UV و قرمز دور نیز می شود.
  • پاسخ و رشد گیاه: مشاهده رشد و نمو گیاهان شما در زیر نور رشد LED نیز می تواند بینشی در مورد طیف آن ارائه دهد. به عنوان مثال، می توانید رشد سالم و قوی گیاهان، تولید شاخ و برگ سرسبز و گلدهی مناسب را در نظر بگیرید. در این صورت، نشان می‌دهد که چراغ رشد LED نور طیف کامل مناسبی را فراهم می‌کند.
بیشتر بخوانید
نورپردازی داخلی، نگرانی ها و راه کارها

چه مدت چراغ رشد گیاه باید روشن بماند؟

مدت زمانی که باید چراغ های رشد را روی گیاه نگه دارید به دوره نوری گیاه بستگی دارد. حالا دوره نوری چیست؟ دوره نوری طول روز یا مدت هر روزی را که گیاهان نور را جذب می کنند را نشان می دهد. همه گیاهان دوره نوری یکسانی ندارند. به عنوان مثال، گیاهان روز کوتاه به نور روز زیادی در روز نیاز ندارند. در این گیاهان، شب طولانی تر است. اکثر گیاهان زمستانی گیاهان روز کوتاه هستند. باز هم برای گیاهان با روز طولانی، مدت زمان روشنایی بیشتری مورد نیاز است. یعنی باید چراغ های LED رشد را برای مدت بیشتری روشن نگه دارید.باز هم، دوره روشنایی نیز با مرحله رشد گیاه متفاوت است. معمولاً مرحله رشد گیاه به سه گروه بذری، رویشی و گلدهی/باردهی تقسیم می شود.

تولید ریسه نواری رشد گیاه لوپ لایت

ریسه های فول اسپکتروم لوپ لایت با نام تجاری GreenLine به بازار عرضه می شوند. این ریسه ها طیف کامل نور را فراهم میکند که شامل امواج مختلف نوری می شود. نور این ریسه ها به گیاهان کمک می کند تا فرایند های فتوسنتز خود را بهتر انجام دهند و درنتیجه رشد، گلدهی و عملکرد گیاهان بهبود یابد.

مشخصات ریسه رشد گیاه لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست