مزایای استفاده از چراغ های رشد گیاه ال ای دی چیست؟

مزایای استفاده از چراغ های رشد گیاه ال ای دی چیست؟

چراغ‌های رشد گیاه، ابزاری حیاتی در حوزه کشاورزی و پرورش گیاهان آپارتمانی به شمار می‌آیند. این ابزارها با بهره‌گیری از پیشرفت‌های تکنولوژی مهندسی کشاورزی، برای تأمین نیازهای نوری گیاهان در محیط‌های داخلی به کار می‌روند. چراغ‌های رشد گیاه با قابلیت تولید کامل طیف نوری مخصوص فتوسنتز، رشد کافی و بهینه گیاهان را فراهم می‌کنند. در این مقاله مزایای استفاده از چراغ های رشد گیاه ال ای دی توضیح داده شده است.

فهرست محتوا

مزایای استفاده از چراغ های رشد گیاه

لامپ رشد گیاه فول اسپکتروم که قادر است همه طیف های نوری را تولید کند بهترین کیفیت را دارد. مزایای استفاده از چراغ های رشد گیاه عبارتند از:

مصرف برق اقتصادی

چراغ‌های رشد گیاه بسیار کم مصرف هستند. آنها حدود ۸۰٪ انرژی کمتری نسبت به چراغ های رشد فلورسنت مصرف می کنند. در نتیجه، استفاده از چراغ های رشد گیاه LED باعث صرفه جویی در قبض برق شما و به حداقل رساندن هزینه های کلی باغبانی می شود.

طول عمر بیشتر

دوام و استحکام لامپ های رشد گیاه ال ای دی آنها را به بهترین گزینه برای باغبانی داخلی تبدیل می کند. در جایی که لامپ های فلورسنت یا تخلیه با شدت بالا (HID) حدود ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ ساعت دوام می آورند، LED ها می توانند ۵۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ ساعت بدرخشند. یعنی اگر ال ای دی روزی ۱۲ ساعت از آن استفاده شود حدود ۱۱ تا ۲۲ سال عمر می کند! علاوه بر این، آنها نیازی به تعمیر و تعویض مکرر ندارند.

استفاده در فضای کوچک

چراغ‌های رشد گیاه ال ای دی در طرح‌ها و الگوهای مختلفی وجود دارند که متناسب با محیط‌های باغبانی تولید شده است. بطور مثال ریسه های نواری گزینه‌ای عالی برای تامین روشنایی هستند. می توانید آنها را در هر گوشه ای از باغ نصب کنید تا مطمئن شوید که نور حتی به قسمت های پایینی گیاه می رسد.

بیشتر بخوانید
چه دمای ریسه ال ای دی باید انتخاب شود

حداقل گرما را تولید می کند

چراغ‌های رشد LED دارای یک هیت سینک کارآمد هستند که در حین کار دستگاه را خنک نگه می‌دارد. همچنین یک محیط مطلوب را در باغ داخلی بدون گرم کردن آن حفظ می کند. برخی دیگر مانند نور فلورسنت به سرعت بیش از حد گرم می شوند و خطر آتش سوزی ایجاد می کنند.

قابلیت کم و زیاد کردن نور

بسیاری از چراغ های رشد گل و گیاه LED دیمرپذیر هستند. آنها به شما امکان می دهند شدت نور را بر اساس نیازهای گیاه تنظیم کنید. بنابراین، می توانید طیف وسیعی از گیاهان را با نور یکسان پرورش دهید. ریسه نواری مخصوص رشد گیاه لوپ لایت قابلیت دیمرپذیری دارد.

کیفیت و عملکرد بهتر محصول

گیاهان مختلف نیازهای طیف نور متفاوتی دارند. برخی ممکن است به نور آبی بیشتر نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر قرمز هستند. فتوسنتز، تولید کلروفیل و سلامت کلی گیاه را ارتقا می دهد. این در نهایت منجر به کیفیت بهتر محصول، افزایش عملکرد و نرخ رشد سریعتر می شود.

ایمنی محیط زیست بیشتر

چراغ های رشد LED در مقایسه با سایر گزینه های روشنایی سازگار با محیط زیست هستند. آنها حاوی مواد مضر مانند جیوه نیستند که معمولاً در لامپ های فلورسنت یافت می شوند. علاوه بر این، این چراغ ها عاری از تشعشعات مضر فرابنفش (UV) و مادون قرمز (IR) هستند. بنابراین، LED ها محیط امن تری را برای گیاهان و پرورش دهندگان تضمین می کنند.

آیا چراغ های ال ای دی برای رشد گیاهان خوب هستند؟

انواع چراغ های رشد گیاه LED می توانند طول موج های خاصی را برای رشد گیاه ارائه دهند. می توان سفارش ساخت طیف نور و شدت نور را برای برآوردن نیازهای گیاه انجام داد. علاوه بر این، طراحی باریک این وسایل آنها را برای باغبانی متراکم یا کشاورزی عمودی ایده آل می کند. جدا از همه اینها، آنها انرژی و مقرون به صرفه هستند. با این حال، برای در نظر گرفتن چراغ های LED بهترین گزینه برای رشد گیاهان، بیایید آنها را با نورهای فلورسنت مقایسه کنیم:

بیشتر بخوانید
علت سوختن ریسه های LED چیست ؟ مزیت نسوز بودن ریسه های لوپ لایت چیست ؟

چراغ‌های رشد LED طیف نوری خاصی را برای رشد بهینه گیاه، گیاهان سالم‌تر، رشد سریع‌تر و عملکرد بالاتر فراهم می‌کنند. آنها همچنین بادوام هستند، طول عمر بیشتری دارند، طیف نوری قابل تنظیم دارند و بسیار کارآمد هستند. در این مورد، سایر اشکال نورپردازی که فاقد این ویژگی ها هستند عبارتند از:

  • لامپ های رشته ای ناکارآمد هستند و گرمای بیش از حد ساطع می کنند.
  • نورهای فلورسنت شدت نور محدودی دارند.
  • چراغ های HID انرژی بیشتری مصرف می کنند و گرمای قابل توجهی تولید می کنند پعلاوه بر این، آنها به اندازه LED ها بادوام نیستند و نیاز به تعمیر / تعویض مکرر دارند

عوامل موثر در انتخاب چراغ رشد گیاه

در انتخاب LED برای رشد نور، نوع گیاه، طول موج مورد نیاز، وات، سطح پوشش و غیره را در نظر بگیرید. گیاهان مختلف نیازمند روشنایی متفاوتی هستند. بنابراین، قبل از انتخاب هر چراغ رشد LED، باید کمی تحقیق کنید. در این حالت بهترین گزینه انتخاب یک سیستم نور قابل تنظیم متناسب با انواع یا مراحل رشد گیاه است.

فاصله بین چراغ و گیاه را تنظیم کنید

فاصله بین دستگاه نور و گیاه بسیار مهم است زیرا بر رشد گیاه تأثیر می گذارد.

دمای چراغ های خود را کنترل کنید

اگرچه چراغ‌های LED حداقل گرما را ساطع می‌کنند، اما اتاق ممکن است به دلیل عدم تهویه گرم شود. در نهایت رشد گیاهان را مختل می کند. بنابراین، همیشه چراغ های LED با سیستم پراکندگی گرما خوب خریداری کنید. علاوه بر این، یک سیستم خنک کننده در اتاق اجرا کنید. تهویه را روی نقطه نگه دارید و از سیستم های بادکش مناسب نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید
کمیت های اساسی در روشنایی

یک تایمر/تنظیم دوره نوری نصب کنید

گیاه به روشنایی ۲۴ ساعته نیاز ندارد. مراحل مختلف رشد گیاه، نوع گیاه نیازهای نوری خاص خود را دارد. با در نظر گرفتن این فاکتور، تایمر را روی چراغ برای روشن/خاموش خودکار تنظیم کنید. بنابراین، هنگامی که نور روشن می شود، نور روز را تقلید می کند و گیاهان فتوسنتز را فعال می کنند. به همین ترتیب، هنگامی که چراغ ها خاموش هستند، آن را شب در نظر می گیرند و فتوسنتز را متوقف می کنند. به این ترتیب گیاهان به رشد خود ادامه می دهند و رشد طبیعی خود را حفظ می کنند.

تعمیر و نگهداری منظم

چراغ های رشد را به طور منظم تمیز کنید. اگر گرد و غبار و زباله بیش از حد در دستگاه وجود داشته باشد، نفوذ نور را مختل می کند. علاوه بر این، بررسی طیف های نور، حفظ سیستم تهویه، و نظارت بر خروجی نور برخی از روال های تعمیر و نگهداری دیگر هستند که باید دنبال شوند.

چراغ با رشد گیاهان سازگار شوید

طیف نور یا طول موج مورد نیاز با رشد گیاهان تغییر می کند. به عنوان مثال، مرحله رویشی به نور آبی بیشتری نیاز دارد و مرحله گلدهی به طیف قرمز بیشتری نیاز دارد. بنابراین، شما باید طول موج های نور را بر اساس این عامل تنظیم کنید. علاوه بر این، با رشد گیاه، باید فاصله بین نور و گیاه را تنظیم کنید.

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت
برچسب ها > > >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست