معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی و روشنایی

معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی و روشنایی

در این مقاله قرار است با معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی در انتخاب یک برنامه مناسب، برای اجرای پروژه‌های روشنایی و نورپردازی اطلاعات کافی را ارائه کنیم. داشتن یک روشنایی مطلوب در مکان های مختلف تجاری، مسکونی و … از اهمیت ویژ ای بروردار است. توجه به پارامترهای منبع روشنایی، نوع رنگ نور، شدت نور در مشخص کردن روشنایی مطلوب تعیین کننده است. هریک از این نرم افزارها ابزارهایی در اختیار شما قرار خواهد داد تا بتوانید با کمک آن‌ها، پروژه‌های مختلفی را به بهترین نحو ممکن کلید بزنید

یکی از بهترین نرم‌افزارهایی که در این زمینه می‌توانید از آن کمک بگیرید، دیالوکس است. با این حال، نرم افزارهای دیگری هم در این حوزه برنامه نویسی شده که هر کدام می‌تواند آپشن‌های مختلفی در اختیار شما قرار دهد. در ادامه همراه شما هستیم تا به معرفی کامل این برنامه ها بپردازیم.

فهرست محتوا

محاسبه روشنایی چیست؟

برای اینکه بتوان متوجه شد چه مقدار نور برای هر محیط لازم است، باید از فرمول محاسبه روشنایی استفاده شود. با این حال، قرار دادن اعداد و ارقام داخل این فرمول و محاسبه آن خیلی از اوقات دشوار بوده و با خطاهای زیادی همراه است. از این رو، امروزه به جای محاسبه دستی آن، از نرم‌ افزارهایی کمک می‌گیرند که چنین فرایندی را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

محاسبه روشنایی چیست؟

با محاسبه روشنایی می‌توان به این موضوع دست یافت که دقیقا چه تعداد لامپ برای هر فضا باید استفاده شود. همچنین، مقدار روشنایی قابل تامین توسط هر یک مشخص خواهد بود. نکته قابل توجه این است که ارتفاع و محل قرارگیری منابع نوری مختلف، با کمک محاسبه روشنایی به دست می‌آید.

برای محاسبه این مقدار باید به موارد زیادی توجه شود. مثلا لومن و حتی وات هر لامپ در نور محیط تاثیرگذار بوده و مقدار روشنایی به دست آمده متفاوت است. به‌علاوه، از دیگر عوامل تاثیرگذار در محاسبه روشنایی می‌توان به پخش نور و بهره‌وری آن لامپ اشاره کرد.

نرم افزار محاسبه روشنایی چیست؟

در این سال‌ها و با ورود و معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی به چنین حوزه‌ای، خیلی از متخصصین و افرادی که سر و کارشان با حوزه روشنایی است، از برنامه‌های طراحی‌شده کمک می‌گیرند. در حقیقت دیگر کم‌تر کسی قبل از آغاز پروژه‌های روشنایی، به صورت دستی به محاسبه روشنایی هر محیط می‌پردازد.

بیشتر بخوانید
کمیت های اساسی در روشنایی

علاوه‌بر این موضوع، چنین نرم افزارهایی قابلیت‌های دیگری هم در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید برای نورپردازی قسمت‌های مختلف، از آن‌ها کمک بگیرید. به عنوان مثال، قابلیت شبیه‌سازی محیط مورد نظر شما با همان شکل و ابعاد در نرم‌افزارهای طراحی‌شده وجود دارد.

نرم افزار محاسبه روشنایی چیست؟

اهمیت استفاده از نرم افزارهای طراحی نورپردازی

بسیاری از افراد ممکن است به خوبی ندانند که هر اتاق در خانه خود را چگونه نورپردازی کنند. به عنوان مثال، اینکه چه تعداد لامپ و در کدام قسمت از هر اتاق به کار بگیرید، در روشنایی آن تاثیر متفاوتی دارد. از این رو، باید به صورت اصولی چنین کاری را انجام دهید تا بتوانید با کم‌ترین و بهترین محصولات روشنایی، نور کافی را بسته به شرایطی هر اتاق تامین کنید. این موضوع، اهمیت معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی را می‌رساند.

اهمیت استفاده از نرم افزارهای طراحی نورپردازی

  • استفاده از نرم افزارهای طراحی روشنایی به کاربر کمک می‌کند به راحتی بتوانند فضای اتاق را شبیه‌سازی کنند. این شبیه‌سازی به طراحی دقیق‌تر نورپردازی در هر اتاق کمک می‌کند. از این رو، استفاده از چنین برنامه‌هایی می‌تواند دقت کار را تا حد زیادی بالا ببرد.
  • استفاده از ابزارهای مختلفی که در هر نرم افزار تعبیه شده، به کاربر کمک می‌کند تا مقدار روشنایی هر لامپ را پیش‌بینی کند. در حقیقت با این ابزارها کاربر قادر است تعداد لامپ مورد نیاز برای هر اتاق را به خوبی پیش بینی کند.
  • اکثر برنامه‌های این‌چنینی، امکان وارد کردن اطلاعات مربوط به هریک از محصولات روشنایی را فراهم کرده است. به همین دلیل، در صورتی که بخواهید محصولات روشنایی یک برند خاص را تهیه کنید، امکان نورپردازی با جزئیات عالی وجود دارد.
  • زمانی که با کمک این نرم افزارها بتوانید تعداد و نوع لامپ مورد نیاز برای نورپردازی هر فضا را پیش‌بینی کنید، در هزینه‌های بعدی نیز صرفه‌‌جویی خواهد شد. در حقیقت، از خرید تعداد لامپ اضافه جلوگیری به عمل می‌آید.

معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی

معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی

روز به روز شاهد معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی هستیم که هر کدام به نوبه خود امکانات خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ما در ادامه برخی از مهم‌‌ترین و مشهورترین گزینه‌هایی که در سراسر دنیا مورد استفاده می‌گیرد را معرفی خواهیم کرد:

بیشتر بخوانید
ریسه LED چیست؟

دیالوکس، پرکاربردترین نرم افزار در حوزه روشنایی

دیالوکس، پرکاربردترین نرم افزار در حوزه روشنایی

خیلی از شما ممکن است نام نرم افزار دیالوکس را شنیده باشید. این نرم افزار به دلیل امکانات فراوان و گسترده‌ای که کمپانی توسعه‌دهنده آن برایش تعبیه کرده‌، شاید بهترین گزینه‌ای باشد که بتوان برای طراحی نورپردازی فضاهای مختلف مورد استفاده قرار داد. یکی از نکات بسیار مهمی که سبب می‌شود محبوبیت و تعداد کاربران آن روز به روز درحال افزایش باشد، رایگان‌بودن دیالوکس است. dialux و dialux evo 2 نسخه مختلف از این نرم افزار است که هرکدام با توجه به قابلیت‌هایی که دارد، برای طراحی نورپردازی فضاهای مختلف مناسب خواهد بود.

معمولا نسخه dialux بیشتر برای کاربران مبتدی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما نسخه dialux evo که در سال‌های اخیر منتشر شده، از قابلیت‌های بسیار بیشتری برخوردار است. به همین علت، بیشتر توسط افراد حرفه‌ای و مهندیسن کاربرد دارد. به کمک این نرم‌افزار، قبل از پیاده‌سازی نورپردازی داخلی و خارجی به صورت عملی، نتیجه را به مشتری نشان دهند و بدون صرف هزینه‌های اضافی، تغییرات احتمالی را اعمال و نسبت به رفع عیوب اقدام کنند.

RELUX، نرم افزاری با امکانات عالی

دیگر برنامه‌ای که در لیست معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی قرار می‌گیرد، ریلوکس است. خیلی از اوقات زمانی که نیاز است برای روشنایی یک محیط علاوه‌بر لامپ، نور طبیعی روز را در نظر گرفت، چنین نرم افزاری بسیار کاربردی خواهد بود. به عنوان مثال، پارکینگ‌های رو باز یکی از مواردی است که برای طراحی سیستم روشنایی آن، باید به نور طبیعی روز توجه شود.

RELUX، نرم افزاری با امکانات عالی

CAD و BIM 2 سیستم بین‌المللی است که پارامترهای مختلفی را شامل می‌شود. ریلوکس این امکان را به کاربران می‌دهد تا تمامی پارامتر‌های مربوط به چنین سیستم‌هایی را در نرم افزار وارد کنند و از آن‌ها برای محاسبه روشنایی کمک بگیرند. از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد، بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای محاسبه مقادیر مختلف روشنایی است.

همین امر سبب شده تا کاربران حرفه‌ای بتوانند به کمک ابزارهای موجود در آن، در کم‌ترین زمان ممکن برای طراحی نورپردازی فضاهای بزرگ صنعتی کمک بگیرند. از این رو، اگر شما هم به دنبال برنامه‌ای هستید که بتواند در این امر کمک خوبی به شما بکند، می‌توانید نرم افزار ریلوکس را نصب کنید.

بیشتر بخوانید
مزایای استفاده از ال ای دی 24 ولت در مقابل 12 ولت

محاسبه کامل‌ فتومتریک با AGi32

محاسبه کامل‌ فتومتریک با AGi32

برخی از برنامه‌ها علی‌رغم اینکه گمنام است اما قابلیت‌هایی دارد که کار را برای فرد به منظور محاسبه روشنایی آسان می‌کند. اگر به دنبال نرم افزاری هستید که بتوانید به کمک آن به خوبی نحوه قرارگیری منابع روشنایی مختلف را در هر فضا پیش‌بینی کنید، AGi32 یکی از بهترین گزینه‌های در دسترس است.

برای اینکه بتوانید زاویه نورپردازی هر یک از لامپ‌ها را تعیین کنید، این نرم افزار قابلیت‌هایی به کاربران ارائه کرده که چنین امری را میسر می‌کند. همچنین برای استفاده همزمان از نور طبیعی و مصنوعی، این نرم افزار یک گزینه فوق‌العاده است.

نرم افزار شبیه ساز تری دی مکس

نرم افزار شبیه ساز تری دی مکس

تری دی مکس نرم افزاری است که بیشتر در حوزه شبیه‌سازی و طراحی سه‌بعدی کاربرد دارد. با این حال، خیلی از افراد به منظور طراحی نورپردازی و حتی محاسبه روشنایی از امکانات آن بهره می‌گیرند. با توجه به امکانات فوق‌العاده تری دی مکس به منظور طراحی سه‌بعدی، یکی از برنامه‌های پیشنهادی است که در لیست معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی برای دکوراسیون داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

کدام یک را انتخاب کنیم؟

در قسمت‌های قبلی مقاله به طور مفصل به معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی برای فضاهای مختلف پرداختیم. اما سوال اصلی این است که کدام یک از آن‌ها برای شما گزینه مناسب‌تری است؟ پاسخ به این سوال بسته به دانشی که در حوزه روشنایی و همچنین آشنایی با نحوه استفاده از هریک داشته باشید، متفاوت است.

به طور کلی، نرم افزارهایی نظیر دیالوکس و تری دی مکس از شهرت بیشتری برخوردار بوده و از این رو می‌توان راحت‌تر آموزش‌های لازم برای کار با هریک را در فضای مجازی پیدا کرد. به همین دلیل، استفاده از آن‌ها را باید در اولویت خود قرار دهید. با این حال، اگر با رابط کاربری و امکانات سایر نرم‌ افزارهای پیشنهادی راحت بودید، می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست