نور مخفی چیست + ایده نصب نور مخفی

نور مخفی چیست + ایده نصب نور مخفی

شاید تا به حال بارها با واژه نور مخفی برخورد کرده باشید. در طراحی خانه‌های جدید، برای ایجاد یک فضای زیبا و جذاب از تکنیک‌های مختلف نورپردازی مانند نورمخفی استفاده می‌شود. این روش نورپردازی بدون نیاز به هزینه‌های سنگین، می‌تواند تغییرات چشمگیری در خانه‌ها ایجاد کند و فضا را به کلی دگرگون سازد. به همین دلیل امروزه از ایده‌های خلاقانه نور مخفی در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود. علی‌‌رغم اینکه استفاده از نور مخفی در ساختمان مسکونی و تجاری بسیار مورد توجه قرار گرفته، اما برای دست‌یافتن به بهترین نتیجه باید با ایده نصب نور مخفی آشنا باشید.

برای اینکه ایده شما بتواند جذابیت و زیبایی دلخواه را داشته باشد، باید عوامل گوناگونی را در نظر بگیرید. انتخاب رنگ و محصول روشنایی مناسب، از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی است در موفقیت ایده شما موثر خواهد بود. در ادامه مقاله قصد داریم به طور مفصل تمامی نکات مربوط به نور مخفی و بهترین ایده‌هایی که می‌توانید از آن‌ها الگو بگیرید را بررسی می‌کنیم.

نور مخفی چیست؟

مزایای استفاده از نور مخفی

قبل از آنکه ایده نصب نور مخفی را با یکدیگر بررسی کنیم، بهتر است بدانید اصلا نور مخفی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. نور مخفی در حقیقت تکنیکی از نورپردازی است که در آن، طراح با کمک روش‌ها و محصولات مختلف سعی می‌کند منبع روشنایی را از چشم مخاطب دور نگه دارد. به همین دلیل، در ساختمان‌هایی که از نور مخفی استفاده می‌شود، شما هرگز نمی‌تواند لامپی را روی سقف یا دیوار مشاهده کنید. طراحان نورپردازی برای این کار از ریسه و نئون  فلکس کمک می‌گیرند که بتوانند انعکاسی از نور آن‌ها را روی دیوار یا سقف به نمایش بگذارند. به عنوان مثال، در سقف‌های کاذب چنین ایده‌های قابل اجرا است.

مزایای استفاده از نور مخفی

بهره‌گیری از ایده نصب نور مخفی در ساختمان‌های تجاری و مسکونی با مزایای بسیاری همراه خواهد بود. به همین علت هم در سال‌های اخیر حجم تقاضا برای به نورپردازی مخفی افزایش پیدا کرده است. البته خرید بهترین مارک ریسه برای اجرای نور مخفی نیز حائز اهمیت است. مزایا به کارگیری نورمخفی در نورپردازی عبارتند از:

  • استفاده از نورپردازی مخفی برای زیبایی محیط نسبت به سایر روش‌های نورپردازی به‌صرفه‌تر خواهد بود.
  • نورهای مخفی انعطاف‌پذیری بسیار خوبی دارد. این بدان معناست که شما می‌توانید از چنین تکنیک‌هایی در فضاهای مختلف استفاده کنید.
  • یکی دیگر مزیت‌های سیستم‌های نور مخفی، قابلیت تنظیم شدت آن است. بدین صورت که با توجه به نیازمان در هر محیط، شدت نور آن‌ها را در حالت دلخواه قرار دهد.
  • گاهی اوقات در فضاهای مختلف نیاز داریم که روشنایی یکنواختی داشته باشیم. این در حالی است که بعضی از روش‌های نورپردازی با ایجاد سایه‌های ناخواسته همراه است. اما در نورهای مخفی، از پراکندگی نور به خوبی جلوگیری می‌شود.
  • به کارگیری نور مخفی در محیط مدنظر شما، کمک می‌کند تا کاربر بتواند بدون خستگی چشم به محل روشنایی نگاه کند. این موضوع در نمایشگاه‌های هنری و فروشگاه‌ها بسیار کارآمد است.
بیشتر بخوانید
ریسه نوری برای فضای باز

بهترین رنگ نور برای نور مخفی

یکی از نکاتی که هنگام به کارگیری نورهای مخفی باید مورد توجه قرار دهید، انتخاب رنگ نور مناسب فضا است. شما هر رنگ نوری که در سلیقه‌تان قرار بگیرد را می‌توانید برای ایده نصب نور مخفی مورد استفاده قرار دهید. با این حال، برخی از آن‌ها نسبت به بقیه بیشتر به کار گرفته می‌شود:

انتخاب طرح در نور مخفی

  • معمولا رنگ نور سفید برای هر مکانی مناسب است و می‌تواند با دکوراسیون‌های مختلف سازگار شود. همچنین، امکان تنظیم شدت آن نسبت به سایر رنگ‌ها بیشتر فراهم است.
  • رنگ نور زرد و طیف های مشابه آن مانند انبه ای به عنوان یک رنگ گرم و دلنشین، حس صمیمیت را القا می‌کند. این رنگ معمولاً برای نورپردازی نمای ساختمان مسکونی و سقف کناف بیشتر استفاده می‌شود.
  • در فضاهایی که نیاز است حس آرامش را القا کرد، می‌توان به منظور طراحی نور مخفی از رنگ سبز کمک گرفت.
  • در محیط‌های سرگرم‌کننده مثل کلوب بازی و شهربازی و… می‌توان برای نور مخفی از رنگ قرمز، صورتی و بنفش استفاده کرد و توجه مخاطبان را به محل مورد نظر جلب کرد.
  • اگر در محل مورد نظر خود از دکوارسیون‌های مدرن کمک گرفته‌اید، می‌توانید با بهره‌گیری از رنگ نور آبی در نور مخفی زیبایی آن را دوچندان کنید. این رنگ با دکوراسیون‌های مدرن سازگاری بیشتری دارد.

ایده های نصب نور مخفی با ریسه

ریسه‌های ال ای دی ویژگی‌هایی دارد که آن را یکی از گزینه‌های مناسب برای ایده‌های مختلف نور مخفی قرار می‌دهد. این محصولات روشنایی یکنواختی ایجاد می‌کند و این امکان را دارد تا به راحتی روی دیوار یا سقف قرار بگیرد. به‌علاوه، با توجه به انعطاف‌پذیری که این‌چنین ریسه‌هایی دارد، به خوبی می‌توان از آن‌ها در ایجاد شکل‌ها و طرح‌های مختلف بهره گرفت. ایده‌های مختلفی به منظور طراحی و نور مخفی وجود دارد که هر کدام در شرایط دلخواه شما کارآمد خواهد بود. در ادامه به بررسی هریک از آن‌ها می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید
علت سوختن ریسه های LED چیست ؟ مزیت نسوز بودن ریسه های لوپ لایت چیست ؟

ایده نصب نور مخفی با ریسه

نور مخفی سقف

یکی از ایده‌هایی که شاید در خیلی از مکان‌ها بتوان از آن استفاده کرد، طراحی نور مخفی در سقف های کناف و رابیتس است. در حقیقت در چنین تکنیکی، صرفا از ریسه شلنگی به منظور ایجاد نور مخفی کمک می‌گیرند. این ایده نصب نور مخفی معمولا در بین مردم از محبوبیت زیادی برخوردار است. قابلیت تنظیم شدت نور در نورهای مخفی این امکان را فراهم می‌کند که نور مطلوب برای هر لحظه را انتخاب کنید. برای مثال، هنگام آماده شدن برای خواب، می‌توانید شدت نور را کاهش دهید و اتاق را در محیطی تاریک‌تر و آرام‌تر برای استراحت بهتر تنظیم کنید.

نور مخفی سقف ساده

نور مخفی دیوار

برای داشتن دکوراسیون‌های خاص و شیک، می‌توان علاوه‌بر طراحی نور مخفی برای سقف، از آن در دیوار اتاق‌های مختلف کمک گرفت. به عنوان مثال با استفاده از ریسه می‌توان برای نور مخفی پشت تلویزیون، ایجاد لاین نوری در دیوار و سقف کمک گرفت. علاوه‌بر این موارد، خیلی از اوقات امکان طراحی نور مخفی برای دیوار حیاط منزل وجود دارد. با طراحی‌های خاص و منحصربه‌فرد می‌توان یک نمای بسیار جذاب و زیبا برای حیاط منزل خود ایجاد کنید.

نور مخفی در آشپزخانه و زیر کابینت

نور مخفی در آشپزخانه و زیر کابینت‌ها یکی از ایده‌های جذاب و کاربردی در طراحی داخلی است. این تکنیک با استفاده از ریسه نوری، به طراحان داخلی امکان می‌دهد نورها را به صورت مخفی در سقف، زیرکابینت و حتی داخل کابینت‌ها قرار دهند و به آشپزخانه جلوه‌ای مدرن و زیبا ببخشند.

یکی از مزایای اصلی استفاده از نور مخفی در آشپزخانه، افزایش کارایی در آشپزی است. نورهای مخفی زیر کابینت‌ها می‌توانند مستقیماً سطح کار را روشن کرده و نور کافی برای انجام فعالیت‌های آشپزی فراهم کنند. همچنین، نور مخفی در پشت کابینت‌ها می‌تواند به عنوان یک نور تزئینی عمل کرده و جلوه‌ای زیبا و مدرن به آشپزخانه ببخشد. این ویژگی به‌ویژه در شب‌ها یا محیط‌های تاریک بسیار موثر است و به آشپزخانه حس گرم و دلنشینی می‌بخشد.

بیشتر بخوانید
نحوه نصب نوارهای نور LED روی قایق

نور مخفی در سرویس بهداشتی و حمام

استفاده از نورمخفی پشت آینه سرویس بهداشتی و باکس حمام و سقف حمام و دستشویی یکی از ایده‌های مدرنی است که امروزه در حال اجراست. این نورپردازی سبب زیبایی و افزایش نور این مکان‌ها می‌شود.

نور مخفی راه پله

نور مخفی چیست؟

نورپردازی راه پله با استفاده از ریسه‌های LED یکی از روش‌های مدرن و جذاب برای افزایش زیبایی و ایمنی در فضاهای داخلی است. این نوع نورپردازی نه‌تنها جلوه‌ای زیبا و شیک به راه پله‌ها می‌بخشد، بلکه کمک می‌کند تا این فضاها در شب‌ها یا در محیط‌های کم‌نور به خوبی روشن شوند و ایمنی را افزایش دهند. ریسه‌ها را می‌توان در لبه‌های پله، زیر پله‌ها یا زیر نرده‌ها نصب کرد. انتخاب موقعیت مناسب به تأثیرگذاری بیشتر نورپردازی کمک می‌کند.

نورپردازی نمای ساختمان ها

استفاده از ریسه‌ها و نئون فلکس یکی از پرکاربردترین نورپردازی ها در نمای ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری است. با استفاده از ریسه‌ها و نئون فلکس می‌توان عناصر معماری خاص ساختمان مانند لبه‌ها، ستون‌ها و طاق‌ها را برجسته کرد و جلوه‌ای زیبا به آنها بخشید. طراحان می‌توانند با استفاده از این نورپردازی‌ها، الگوها و طرح‌های منحصر به فردی روی نمای ساختمان ایجاد کنند که در شب جلوه‌ای خاص و دیدنی داشته باشد.

ایده نصب نور مخفی به کمک وال واشر

از دیگر محصولاتی که می‌تواند در نورپردازی‌های مخفی در نظر گرفته شود، می‌توان به انواع وال واشر اشاره کرد. این محصولات قابلیت نورپردازی به صورت عمودی و افقی را دارد و به همین، برای سقف و دیوار گزینه مناسبی است. توجه داشته باشید در صورتی که منبع روشنایی وال واشر در جایی قرار گیرد که در دید مستقیم مخاطب نباشد می تواند نورمخفی برای ما ایجاد کند.

جدیدترین نور مخفی سقف

در این مقاله سعی کردیم ایده نصب نور مخفی را در جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. از مزایای به کارگیری چنین تکنیکی در نورپردازی گرفته تا نکات مهمی که برای این کار باید به آن‌ها توجه شود، همه و همه در قسمت‌های پیشین مقاله اشاره شد. تمامی ایده‌هایی که در قسمت‌های قبلی مورد بررسی قرار دادیم، جزء جدیدترین ایده‌هایی بودند که امروزه برای طراحی نور مخفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل، شما می‌توانید از هر کدام الگو بگیرید و طراحی‌های بسیار جذابی داشته باشید.

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید