لومن یا شار نوری چیست

لومن یا شار نوری چیست

هنگام انتخاب روشنایی یا محصولات مختلف نورپردازی، درک مفهوم لومن و در نظر گرفتن میزان نور مورد نیاز برای مناطق مختلف ضروری است. در این مقاله، به معنای شار نوری یا لومن چیست می‌پردازیم و تمایز بین لومن و وات و همچنین روش محاسبه روشنایی یک ناحیه را مورد بحث قرار می‌دهیم.

لومن یا شار نوری چیست؟

لومن یا شار نوری اساساً واحد اندازه گیری برای تعیین کمیت مقدار نور ساطع شده از منبع نور است. این نشان دهنده کل نور ساطع شده از یک منبع نور در ثانیه یا کل نور دریافت شده توسط یک جسم در آن مدت است. لامپ‌های مختلف سطوح مختلفی از شار نوری را ساطع می‌کنند و شما باید از فرمولی برای تعیین روشنایی یک منطقه بر اساس ابعاد فضای خود استفاده کنید.

یکی دیگر از پارامترهای مرتبط در این زمینه، lux است. Lux شدت نوری است که معادل یک لومن بر روی سطح یک متر مربع می‌تابد. در حالی که لومن یک مشخصات ثابت است که معمولاً روی بسته بندی یا بدنه یک لامپ نوشته می‌شود. لوکس به ناحیه‌ای که لامپ در آن نصب شده و جذب نور دیوارها، کف و لوازم اطراف آن بستگی دارد. در نتیجه، لوکس باید با استفاده از یک فرمول برای تعیین شدت روشنایی در نقاط خاص در محیط محاسبه شود. مقدار لوکس با استفاده از دستگاهی به نام لوکس متر اندازه گیری می‌شود.

چرا لومن در محصولات روشنایی بسیار مهم است؟

توجه به کمیت های نور و روشنایی نقش اساسی در سطح تمرکز، بهره وری و رفاه ما دارند. Lumen می‌تواند بینش ارزشمندی در مورد شدت نور مدل‌های مختلف محصولات نورپردازی ارائه دهد. درک لومن تولید شده توسط هر منبع نور، به شما کمک می‌کند تا انتخاب درستی در مورد تعداد لامپ‌های مورد نیاز در مناطق مختلف و سطوح روشنایی مناسب بگیرید. به عنوان مثال، نیاز نور در اتاق نشیمن با نور اتاق خواب متفاوت است. با این حال، تعیین لامپ مناسب برای هر موقعیت می‌تواند چالش برانگیز باشد.

بیشتر بخوانید  کدام یک از خصوصیات ریسه LED برای شما جذاب به نظر می رسد؟

تفاوت بین لومن و وات

اکنون که متوجه شدید لومن یا شار نوری چیست، بیایید تمایز بین لومن و وات را بررسی کنیم. به طور سنتی، مصرف کنندگان بر روی وات ذکر شده در منبع روشنایی تمرکز می‌کردند، با این فرض که وات، میزان نور را تعیین می‌کند. وات یک واحد قدرت در سیستم اندازه گیری SI است که به تولید یا مصرف انرژی در واحد زمان مربوط می‌شود. اساساً، وات انرژی الکتریکی مصرف شده توسط منبع نور را نشان می‌دهد و به عنوان وسیله‌ای برای محاسبه میزان روشنایی عمل نمی‌کند. در مقابل، لومن یک واحد استاندارد در سیستم بین المللی SI است که برای اندازه گیری میزان نور ساطع شده یا دریافتی استفاده می‌شود.

 

مقایسه روشنایی بر حسب لومن و توان مورد نیاز مربوط به آنها (وات) نشان می‌دهد که برای مثال لامپ‌های LED، برق بسیار کمتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای مصرف می‌کنند. در حالی که روشنایی معادل یا بالاتر از لامپ رشته ای ارائه می‌دهند. این کاهش قابل توجه در مصرف انرژی بر مزایای محصولات روشنایی LED از نظر هزینه و کارایی انرژی تأکید می‌کند.

تعداد لامپ مورد نیاز = مقدار لومن مورد نیاز ÷ لومن درج شده بر روی محصولات روشنایی 

نرم افزار محاسبه روشنایی چیست؟

برای محاسبه روشنایی بدون دردسر در محیط‌های مختلف، از نرم افزارهای تخصصی روشنایی استفاده کنید. چندین برنامه کاربردی کاربرپسند در دسترس است که به شما امکان می‌دهد نیازهای روشنایی را به طور دقیق تعیین کنید. استفاده از نرم افزارهای محاسبه روشنایی چندین ویژگی مثبت دارد که عبارتند از:

  • این نرم افزارها محاسبات روشنایی را ساده می‌کند.
  • بین واحدهای مختلف نور را تبدیل می‌کند.
  • شار نوری کل را محاسبه می‌کند.
  • محل قرارگیری نور را تعیین می‌کند.
  • اشکال و مدل های لامپ را انتخاب می‌کند و عملکردهای مختلف مرتبط با نور را ارائه می‌دهد.
بیشتر بخوانید  اتصالات ریسه ال ای دی چگونه کار می کنند؟

DiaLux یک نرم افزار شناخته شده است که در بیش از ۲۵ زبان موجود است و به بیش از ۷۰۰۰۰۰ کاربر در سراسر جهان خدمات ارائه می‌دهد. این به دلیل سازگاری با استانداردهای جهانی روشنایی در محیط های مختلف مشهور است. حتی اگر با لومن آشنایی ندارید، DiaLux این امکان را به شما می‌دهد تا بدون زحمت تعداد مورد نیاز لامپ را برای نیازهای خاص خود محاسبه کنید.

نتیجه گیری

درک نقش نور در محیط های مختلف و تاثیر آن بر دکور و راحتی بصری امری ضروری است. در این مقاله، مفهوم لومن را بررسی کرده‌ایم. تمایز بین لومن، وات و لوکس را توضیح دادیم و بینش‌هایی را در مورد نحوه محاسبه نیازهای روشنایی ساختمان برای فضاهای مختلف ارائه کرده‌ایم. با داشتن درک جامعی از لومن، می توانید هنگام انتخاب محصولات روشنایی تصمیمات آگاهانه بگیرید و به روشنایی مطلوب برای محیط های مختلف برسید.

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید