تفاوت لامپ های LED با SMD و COB

ال ای دی چیست؟

فهرست محتوا

تفاوت لامپ های LED با SMD و COB

حتما نام لامپ های رشته ای، LED ، SMD و COB به گوش شما هم خورده است. هر کدام از این لامپ ها مشخصات خاص خود را دارند و برای شرایطی مناسب هستند. بدیهی است که انتخاب مناسب نیازمند شناخت ویژگی ها، کاربرد ها و تفاوت های این لامپ ها است. در این مقاله در ابتدا هر یک از این لامپ ها به اختصار معرفی می شوند و سپس تفاوت لامپ های LED با SMD و COB بیان می شود.

لامپ LED که مخفف Light Emitting Diode می باشد، قطعه الکترونیکی است که با عبور جریان برق، نور تولید می کند. به همین دلیل به آن دیود نوری هم می گویند. شدت نور تولید شده توسط این لامپ ها به اندازه و برخی ویژگی های فنی آن بستگی دارد اما در حالت کلی میزان نور تولیدی آن محدودیت دارد. برای نور بیشتر باید چندین لامپ LED را کنار هم گذاشت. مهم ترین مزیت لامپ LED میزان مصرف کم آن می باشد. به گونه ای که یک لامپ LED 300 وات می تواند یک فضای ۱۰۰ متری را کاملا روشن کند. دلیل این مصرف کم، عدم تبدیل انرژی به گرماست. به طور کلی لامپ های LED حرارت کم تری نسبت به لامپ های رشته ای تولید می کنند. از دیگر ویژگی های آن می توان به مقاومت بالا، قابلیت کلیدزنی بالا، عدم تولید گازهای سمی و حجم کم اشاره کرد.

ال ای دی چیست؟
بیشتر بخوانید : ریسه های نئون فلکسی

لامپ های LED SMD

SMD که مخفف Surface Mounted Device می باشد، تکنولوژی جدیدی در حوزه لامپ های LED می باشد. عمده محبوبیت این لامپ ها به دلیل انعطاف پذیری بالای آن هاست که کاربرد آن در سیستم روشنایی داخلی و خارجی ساختمان را آسان می کند. از جمله مزیت های این لامپ ها نسبت به LED معمولی می توان به مصرف انرژی کم تر، رنگ بندی بیشتر، کیفیت نور و وضوح بیشتر، حجم کمتر، کارآیی بیشتر و زاویه دید گسترده تر اشاره کرد. مزیت های ذکر شده باعث گردیده اند که از لامپ های SMD به طور گسترده در تزیینات داخلی و خارجی و نور پردازی و طراحی دکوراسیون استفاده گردد.

بیشتر بخوانید
انواع ریسه های ال ای دی نوری کدام اند؟

لامپ های COB

مهم ترین تمایز لامپ های COB با SMD در نحوه ی قرارگرفتن LED های آن ها در تراشه می باشد. در حالی که دیودهای لامپ های SMD مدار و اند و کاتد به صورت جداگانه قرار دارند، در تراشه COB یک اند و کاتد برای تمام تراشه قرار می گیرد. همین تفاوت به ظاهر جزئی باعث تولید نور متمرکز و نقطه ای توسط لامپ های COB می شود که به آسانی از نور گسترده و یکنواخت SMD قابل تشخیص است. به همین دلیل از این لامپ ها بیشتر در فضاهای داخلی با وسعت کم، مانند حمام، دستشویی، آشپزخانه و اتاق خواب استفاده می شود. از دیگر تفاوت های این دو نوع لامپ می توان به راندمان بالاتر COB، توانایی کنترل رنگ بیشتر SMD، حرارت کمتر SMD و زاویه تابش متفاوت اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : مدیریت نور در فضای کار

همانطور که بیان شد، هر لامپی مزایا و نقاط ضعف مختص به خود را دارد. برای انتخاب لامپ مناسب مهم ترین نکته نیاز مشتری و ویژگی های فضایی است که لامپ در آن به کار می رود. شرکت نیک تاب نور یزد با نام تجاری لوپ لایت مفتخر است تنوع بالایی از ریسه های گوناگون با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب را در اختیار هم وطنان عزیز قرار دهد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر از نوع ریسه های ذکر شده می توانید به صفحه محصولات مراجعه کنید.

درصد استفاده لامپ ها در معماری نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست