مدیریت نور در فضای کار

مدیریت نور در فضای کار

فهرست محتوا

مدیریت نور در فضای کار

نور و روشنایی در معماری مدرن حرف اول را می زند. در هنگام مواجه شدن با دکوراسیون داخلی، به طور ناخودآگاه اولین مساله ای که بررسی می شود، میزان نور و روشنایی آن محل است. نورپردازی فضای کار قواعد مخصوص به خود را دارد و استانداردهای جدا از محیط های مسکونی می طلبد. همچنین این علم ارتباط تنگاتنگی با علم ارگونومی دارد. ارگونومی به دنبال یافتن بهترین ارتباط میان انسان و محیط کار است به گونه ای که بالاترین راندمان حاصل شود. بنابراین، تاثیر نورپردازی بر راندمان کاری قابل کتمان نیست. همچنین، بررسی ها نشان می دهد نورپردازی محل کار از عوامل بسیار موثر بر نظر مشتری بر یک سازمان است. در ادامه این مقاله، به بررسی اصول مدیریت نور در محل کار می پردازیم.

مهم ترین نکته در طراحی صحیح و اصولی نور محل کار، بررسی نور های موجود و انتخاب روش مناسب با توجه به ویژگی های آن محل است. از جمله این نور ها عبارتند از: نور طبیعی، نور مستقیم، نور غیرمستقیم، نور هالوژن و نقطه ای، نور تابشی و نور موضعی. هر کدام از نورهای ذکر شده دارای مزایای مختص به خود است و هنگام انتخاب باید مشخصات آن محل و سلیقه افراد در نظر گرفته شود.

نور فضای کار
بیشتر بخوانید : ریسه های نئون فلکسی 

معیارهایی که برای ارزیابی نورپردازی محل کار باید مورد بررسی قرار گیرد عبارتند از: شدت روشنایی، انواع نور به کار رفته، رنگ نور، سطح نور پردازی، هماهنگی نور با وسایل دکور، جهت نور، سایه داری نور و میزان درخشندگی نور. هرچند معیارهای ذکر شده اصول و قواعد خود را دارند، نقش سلیقه و سطح زیبایی شناختی تصمیم گیرندگان را هم باید در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید
نورپردازی اصولی اتاق خواب

نکات نورپردازی محل کار:

  • یکی از نکاتی که در نظر گرفتن آن ضروریست، استفاده بهینه از نور و صرفه جویی است. رعایت اصول صرفه جویی علاوه بر مزیت اقتصادی، تاثیرات فرهنگی و اجتماعی هم دارد.
  • ایجاد تعادل بین نور طبیعی و نور مصنوعی. همانطورکه عنوان شد نورپردازی در واقع یک هنر است و هنر هم چیزی نیست جز ایجاد تعادل. به علاوه، برقراری تعادل بین نورهای مستقیم و غیر مستقیم از دیگر عواملی است که حتما باید رعایت شود.
  • از دیگر عواملی که باید در نظر گرفته شود، میزان فعالیت های بصری در آن محل است. به طور کلی، هرچه فعالیت های بصری در یک فضا بیشتر باشد نیاز به نورپردازی بیشتری است. افزایش روشنایی تاثیر مثبتی بر روی سرعت و دقت انجام کارها دارد. به علاوه، هر چه فعالیت بصری صورت گرفته پیچیده تر باشد، مانند مسایل آموزشی، نیاز به سطح و شدت نور بیشتری است.
  • هرچه سقف و کف محل مورد نظر روشن تر باشد، نیاز به نورهای مصنوعی کاهش می یابد. بدیهی است که رنگ روشن نور را بهتر منعکس می کند. همچنین رنگ های روشن به یکنواخت منعکس شدن نور کمک شایانی می کند.

در نظر نگرفتن اصول نور پردازی در محل کار می تواند منجر به خستگی، بی حوصلگی، استرس، کاهش روحیه و راندمان پرسنل شود. همچنین، عدم رعایت اصول نورپردازی ضربه جدی به برند و اعتبار آن سازمان خواهد زد. بنابراین، رعایت اصول نورپردازی جدا از مسایل زیبایی شناختی، بر بازده و برند شرکت بسیار تاثیرگذار است. شرکت نیک تاب نور یزد با نام تجاری لوپ لایت مفتخر است جدیدترین طرح های روشنایی محل کار را با بهترین قیمت به شما هموطنان عزیز ارائه دهد.

بیشتر بخوانید
انواع چراغ رشد گیاه ال ای دی

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست