ویژگی ریسه LED چیست؟

ویژگی ریسه LED چیست؟ ویژگی ریسه LED عبارت است از:

فهرست محتوا

ویژگی ریسه LED عبارت است از:

  1. طراحی مدار

به طور معمول و بر اساس ویژگی ریسه LED موجود، از ولتاژهای ۱۲ و ۲۴ ولت استفاده می گردد. ریسه ۱۲ ولت شامل یک ساختار موازی چند کاناله ۳ سری (هر سه ال ای دی با یکدیگر سری شده اند) و ریسه ۲۴ ولت نیز شامل یک ساختار موازی چند کاناله ۶ سری است. از آنجا که ریسه های لامپ LED برای استفاده بهم متصل می شوند، مدت زمان اتصال هر ریسه بستگی به عرض مدار و ضخامت فویل مس در طراحی دارد. چرا که نیروی جریان در واحد سطح، تابعی از سطح مقطع مدار بوده، و در صورت عدم توجه به این مسئله در هنگام سیم کشی، ریسه لامپ به دلیل عبور جریان بیش از حد گرم می شود، وقتی که طول اتصال، بیش از جریان مجازی باشد که مدار می تواند تحمل کند، در آن صورت به برد مدار آسیب می رساند و طول عمر آن را کاهش می دهد.

  1. فرآیند تولید

با توجه به اینکه  ریسه LED از یک ساختار سری و موازی تشکیل شده است، از این رو، هنگامی که در گروهی از مدارها اتصال کوتاه رخ می دهد، ولتاژ سایر LED ها در همان گروه افزایش یافته و به دنبال آن روشنایی LED نیز زیاد می شود و در نتیجه این امر سبب بالا رفتن  گرما در خروجی مربوطه می گردد. نمونه بارز این ویژگی در کمربند لامپ ۵۰۵۰ قابل مشاهده است. اگر هر مدار چیپ کمربند لامپ ۵۰۵۰ دچار اتصال کوتاه شود، جریان مهره لامپ که سبب اتصال کوتاه می گردد دو برابر شده و به ۲۰mA تا  ۴۰mA می رسد و روشنایی مهره لامپ خیلی زیاد می شود و اما همزمان با این مسئله، گرما نیز به شدت افزایش یافته و در برخی موارد، سبب سوختن برد مدار در عرض چند دقیقه خواهد شد. ولی با توجه به اینکه مشکل نامحسوس و ظریف است، به طور کلی به آن توجهی نمی شود، چرا که اتصال کوتاه تأثیری بر نور طبیعی لامپ نمی گذارد. در صورتی که تمرکز فرد مسئول انجام آزمایش، تنها چراغ LED و یا یک بازرسی بصری باشد و نه مسئله بررسی روشنایی غیر طبیعی آن، تمایل دارد مشکل را نادیده بگیرد.

  1. راه حل ها

۳٫۱٫طراحی مدار:

با توجه به مشخصات ریسه ال ای دی، مدار بایستی تا جای ممکن گسترده باشد و فاصله ۰٫۵ میلی متر بین مدارها برقرار باشد. فضای باقیمانده بایستی کاملاً منظم باشد. ضخامت فویل مس باید تا جای ممکن و بدون اینکه نیاز مشتری را در رابطه با ضخامت کل برد مدار نقض نماید، زیاد باشد. ضخامت کلی ۱ تا ۱٫۵ اونس است.

بیشتر بخوانید
تفاوت بین انواع ال ای دی 3528، 5050 و 2835 چیست؟

۳٫۲٫فرآیند تولید

الف-سعی کنید هنگام چاپ خمیر لحیم، آن را بین پد لحیم کاری متصل نکنید تا از این طریق، مانع از اتصال کوتاه ناشی از چاپ ضعیف گردید.

ب-مراقب اتصال کوتاه شدن هنگام چسباندن باشید.

ج- به بررسی وضعیت قسمت تعمیر شده پیش از ریفلاکس بپردازید.

د-بعد از ریفلاکس، نخست اقدام به بازرسی ظاهری نمایید و پیش از انجام تست الکتریکی، از عدم وجود اتصال کوتاه در ریسه روشنایی مطمئن شوید. در طول بازدید، توجه داشته باشید که آیا نور یا تاریکی غیرطبیعی پس از روشن شدن LED به چشم می خورد یا خیر.

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست