نورپردازی اصولی اتاق خواب

نورپردازی اصولی اتاق خواب

با توجه به اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی، نورپردازی اصولی اتاق خواب مورد توجه طراحان قرار گرفته است. در گذشته شاید صرفا برای دکوراسیون داخلی به نورپردازی آشپزخانه و سایر فضاهای خانه اهمیت داده می‌شد؛ اما در سال‌های اخیر صرفا به داشتن روشنایی در اتاق خواب اکتفا نمی‌شود، بلکه نورپردازی اتاق خواب نیز مورد توجه قرار گرفته است. نورپردازی مناسب اتاق تاثیر بسیار زیادی در آرامش و حتی روابط زوجین دارد و می‌تواند روی کیفیت زندگی آن‌ها موثر باشد. با درنظرگرفتن این موضوع، شدت، محل قرارگیری و حتی زاویه‌ نوردهی منبع نور می‌تواند در روشنایی متفاوت اتاق خواب تاثیرگذار باشد. ازاین‌رو، رعایت یک‌سری اصول برای این کار ضروری است. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با این اصول نورپردازی آشنا شوید!

فهرست محتوا

نورپردازی مناسب اتاق خواب چه اهمیتی دارد؟

قبل از اینکه با اصول نورپردازی برای اتاق خواب آشنا شوید، بهتر است اهمیت رعایت نورپردازی در اتاق خواب را بدانید. اتاق خواب فضایی است که بساری از افراد علاوه‌بر استراحت، برای انجام سایر امور نظیر کار و مطالعه از آن استفاده می‌کنند. با درنظرگرفتن چنین موضوعی، فرد در طول روز باید زمان نسبتا زیادی را در این اتاق سپری کند. به همین علت، باید به رعایت اصول نورپردازی در طراحی آن دقت شود.

اهمیت نورپردازی اتاق خواب

استفاده از نورپردازی اصولی در طراحی داخلی اتاق خواب می‌تواند در افزایش انرژی فرد در طول روز تاثیر بسزایی داشته باشد. به‌علاوه، مطالعات نشان داده که استفاده از نور مناسب در این فضا قادر است در افزایش اشتها و حتی تمرکز سهیم باشد. عکس این موضوع نیز وجود دارد؛ در حقیقت اگر نورپردازی اتاق خواب به‌درستی اجرا نشود، افسردگی و سایر حالات منفی به‌سراغ فرد خواهد آمد.

بیشتر بخوانید
بهترین راه های استفاده از ریسه های LED در خانه

نورپردازی اصولی اتاق خواب چگونه انجام می‌شود؟

نورپردازی اتاق برای برخوردار از تمامی مزایایی که در بخش‌های قبلی به آن اشاره شد، نیازمند رعایت اصول و قوانینی دارد. در غیر این صورت، نمی‌توانید به هدف دلخواه خود دست پیدا کنید. به همین دلیل، در ادامه این بخش به بررسی برخی از مهم‌ترین اصولی که باید برای روشنایی اتاق خواب درنظر بگیرید پرداخته‌ایم:

نورپردازی اتاق خواب کوچک و بزرگ، آیا ابعاد اتاق مهم است؟

نورپردازی که برای فضاهای مختلف درنظر گرفته می‌شود، با توجه به ابعاد هر فضا متفاوت است. در حقیقت، برای اتاق‌هایی که بزرگ‌تر بوده، باید به تعداد چراغ‌هایی که برای روشنایی آن نیاز است دقت شود. همچنین، شاید نیاز باشد از منابع نوری استفاده شود که روشنایی بیشتری برای اتاق فراهم می‌کند. شدت نور و توجه به لوکس مورد نیاز بسیار اهمیت دارد.

درنظرگرفتن روشنایی طبیعی

بساری از اتاق‌ خواب‌ها به بیرون پنجره دارند و میزان قابل‌توجهی از نور طبیعی در روز دریافت می‌کند. با توجه به این موضوع، باید روشنایی طبیعی، تزئینی و حتی مصنوعی نور را درنظر بگیریم. درصورت عدم توجه به این نکته و تلفیق تمامی این نورپردازی‌ها، ممکن است روشنایی بیش از اندازه برای اتاق فراهم شود.

تاثیر رنگ دیوارها در اتاق خواب

یکی از موضوعات بسیار مهمی که باید هنگام طراحی و نورپردازی چنین مکانی درنظر گرفت، این است که باید روشنایی اتاق با رنگ دیوارها مکمل باشد. در غیر این صورت، ظاهر جذابی برای آن ایجاد نخواهد شد. هرچه رنگ اتاق خواب و رنگ نور روشن تر باشد فضای اتاق بزرگتر نشان داده می‌شود. در مقاله “انتخاب بهترین رنگ نور برای اتاق خواب” به صورت کامل رنگ نور مناسب اتاق خواب را توضیح دادیم. برای خواندن مقاله روی لینک بزنید.

بیشتر بخوانید
نحوه حل مشکل طراحی جریان ریسه LED و فرآیند تولید آن

استفاده از نورپردازی لایه‌ای برای اتاق خواب

در بسیاری از خانه‌ها ممکن است برای اتاق خواب تنها به یک چراغ آویز به‌منظور روشنایی بسنده کنند. این در حالی است که امروزه برای انجام اصولی روشنایی و نورپردازی از تکنیک لایه‌ای کمک گرفته می‌شود. با استفاده از این روش، می‌توان نورپردازی اتاق خواب را برای زمان‌های مختلف سفارشی‌‌سازی کرد. نورپردازی لایه ای یعنی بکارگیری انواع مختلف نور در سطوح مختلف در اتاق است. به عنوان مثال نورپردازی آینه با ریسه نواری در اتاق خواب، نورپردازی سقف، نورپردازی مخفی با ریسه، استفاده از چراغ رومیزی و …

نورپردازی لایه‌ای برای اتاق خواب

توجه به سبک دکوراسیون داخلی اتاق خواب

از دیگر نکاتی که برای نورپردازی اصولی اتاق خواب باید به خاطر داشته باشید، هماهنگی نوع دکوراسیون با نورپردازی است. درصورتی که دکوراسیون داخلی اتاق خواب کلاسیک باشد، باید برای نورپردازی آن از محصولاتی استفاده کنید که مناسب چنین سبکی باشد. این موضوع برای سبک مدرن و مینیمال نیز صدق می‌کند.

 

نورپردازی اتاق خواب با ریسه ال ای دی

یکی از نکاتی که حین طراحی و نورپردازی اتاق خواب باید به آن توجه شود، این است که استفاده از تعداد زیادی لامپ برای روشنایی آن می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد. به‌عنوان مثال، به‌کارگیری چراغ‌های متعدد سبب القای حس گرما برای افراد می‎شود و در روحیه آن‌ها تاثیرگذار است. این در حالی است که به‌کارگیری ریسه‌های نوری برای اتاق به عنوان نورمخفی چنین مشکلی ایجاد نخواهد کرد. به‌علاوه، زیبایی که می‌توان با استفاده از ریسه‌ها ایجاد کرد، بسیار شیک‌تر از لامپ‌های معمولی است. همچنین، امکان استفاده از چنین محصولاتی در کنار پرده، تابلو، آینه یا هر چیز دیگری وجود دارد و می‌توان زیبایی دلخواه را به‌ارمغان آورد.

بیشتر بخوانید
نمودارهای سیم‌کشی: روش‌های رایج تعویض و کم‌نور کردن ریسه های نور LED

این نکته را مدنظر قرار دهید که محصولات از برندهای گوناگون در بازار موجود است که می‌توانید برای نورپردازی اتاق خواب از آن‌ها کمک بگیرید. برند لوپ لایت سال‌های متمادی در حوزه روشنایی فعالیت کرده و توانسته محصولات فوق‌العاده‌ای به بازار عرضه کند. با توجه به آنکه برای نورپردازی اتاق خواب نیاز دارید از رنگ‌ نورهای مختلف استفاده کنید، امکان به‌کارگیری محصولات بسیار متنوع برند لوپ لایت وجود خواهد داشت. ریسه سان ست یکی از بهترین محصولاتی است که می‌تواند برای تزئیین و روشنایی اتاق خواب مفید واقع شود. این ریسه‌ها تمامی طیف‌های رنگی از سفید یخی تا آفتابی را شامل می‌شود و با استفاده از کنترلر می‌توانید متناسب با نیازتان رنگ نور موردنظر خود را اعمال کنید.

سخن پایانی

نورپردازی اصولی اتاق خواب نیاز به دانش و تخصص دارد و به همین راحتی انجام‌پذیر نیست. به همین دلیل، باید برای انجام این کار از افراد با تجربه و ماهر مشورت بگیرید. این افراد به‌خوبی می‌دانند برای طراحی و نورپردازی اتاق خواب خانه شما چه اصولی را درنظر بگیرند. دقت داشته باشید، علاوه‌بر اصولی که باید برای این کار رعایت شود، استفاده از محصولات باکیفیت و شیک ضروری است. با توجه به کیفیت عالی و زیبایی که محصولات لوپ لایت دارد، گزینه ایده‌آلی برای این کار خواهد بود. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که این محصولات از گارانتی و ضمانت کیفیت برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست