تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

گیاهان برای رشد علاوه بر آب و خاک به نور کافی هم نیاز دارند. حال به توجه به علاقه و افزایش نگهداری گیاهان در آپارتمان، روشنایی گل و گیاه را چگونه تامین کنیم؟ شاید تا به‌حال شنیده باشید که برای پرورش گیاهان در آپارتمان از لامپ‌های مخصوصی استفاده می‌کنند؛ تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی درهمین است که کدام روی رشد سریع‌تر گیاهان تاثیر می‌گذارد.

دقت داشته باشید، با توجه به نیاز گیاه به نور کافی برای رشد، لازم است در آپارتمان‌ها برای آن‌ها به‌صورت مصنوعی این عامل را تهیه کنید. اما مسئله مهم این است که لامپ‌های معمولی برای رشد گیاهان مناسب نخواهد بود. به همین علت، باید به‌دنبال محصولاتی باشید که بتواند نیاز کافی برای رشد گیاه را تامین کند. در ادامه مقاله به بررسی چنین لامپ‌هایی پرداخته‌ایم. همراه ما باشید!

فهرست محتوا

منظور از لامپ رشد گیاه چیست؟

در شرایط طبیعی، نور خورشید برای رویش و تکامل گیاهان کافی است. پرتو خورشید خود طیف گسترده‌ای از نورها را شامل می‌شود که هرکدام تاثیر متفاوتی روی رشد گیاهان می‌گذارد. با توجه به وجود میلیون‌ها طیف نور در امواج خورشید، بهترین گزینه برای این رشد گل و گیاه است.

لامپ رشد گیاه چیست

اما زمانی‌که قصد دارید گیاهان را در خانه یا آپارتمان پرورش دهید و نور خورشید کافی برای این کار به آن‌ها نمی‌رسد، مجبور خواهید بود از لامپ رشد گیاه کمک بگیرید. باید به این موضوع توجه کنید که لامپ‌های LED معمولی موجود در خانه برای چنین کاری موثر نخواهد بود. لامپ‌های مخصوص رشد گیاه با فراهم‌کردن تمام طیف‌های ضروری موجود در نور خورشید، گزینه ایده‌آلی برای پرورش آن‌ها خواهد بود.

طیف نور لامپ رشد گیاه

برای بررسی تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی، می‌توان رنگ نور منتشرشده از هریک را با یکدیگر مقایسه کرد. لامپ‌هایی که مخصوص این کار طراحی می‌شود، به‌طور معمول طیف نوری بنفش را برای رشد گیاهان منتشر می‌کند. برای تولید چنین طیفی، از ترکیب نورهای آبی و قرمز کمک می‌گیرند.

بیشتر بخوانید
کفپوش های ال ای دی یا استیج رقص؟

لامپ رشد گیاه چه رنگی است

اما شاید برای شما هم سوال باشد که چرا این محصولات باید نور بنفش را از خود منتشر کند؟ طبق مطالعات بسیاری که در حوزه پرورش گیاهان انجام شده، نور بنفش نسبت به سایر طیف موجود یکی از بهترین گزینه‌ها برای فتوسنتز و رشد گیاهان محسوب می‌شود.  

علاوه‌بر این، لامپ‌هایی که برای رشد گیاهان طراحی می‌شود، نسبت به انواع معمولی طیف نوری بیشتری را از خود ساطع می‌کند. محصولات این‌چنینی دارای طیف نوری ۳۸۰ تا ۷۳۰ نانومتر بوده و تمام طیف‌های نوری مورد نیاز خورشید را تأمین می‌کند که به آن فول اسپکتروم می‌گویند. لامپ رشد گیاه با طیف نوری فول اسپکتروم عملکردی مشابه با پرتو خورشید را برای رشد گیاهان تامین می‌کند.

مقایسه و بررسی تفاوت لامپ‌های رشد گیاه با لامپ معمولی

در بخش‌های قبلی برخی از تفاوت‌های این ۲ محصول را بررسی کردیم. اما باید درنظر داشته باشید که لامپ‌های رشد گیاه و نمونه‌های معمولی تفاوت‌های دیگری هم با یکدیگر دارد. در این بخش از مقاله به بررسی مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی در طیف نوری

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی در طیف نوری

طیف نوری که از لامپ‌های معمولی متساطع می‌شود بسیار محدود و تک رنگ است. این‌ در حالی است که برای لامپ‌های رشد گیاه، از طیف نوری گسترده‌تر شامل طیف طبیعی (مهتابی) و تخصصی (بنفش) درنظر گرفته می‌شود. به همین علت، چنین محصولاتی می‌تواند گزینه خوبی برای رشد سریع‌تر گیاهان باشد.

شاید اصلی‌ترین تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی در طیف نوری ساطع‌کننده باشد. در حقیقت، انواع معمولی موجود در بازار صرفا برای روشنایی محیط مناسب است. به همین دلیل، تاثیر چندانی در پرورش گیاهان خانگی نخواهد داشت.

 تشعشع اشعه فرابنفش در لامپ رشد گیاه

 تشعشع اشعه فرابنفش در لامپ رشد گیاه

از دیگر تفاوت‌هایی که بین نمونه‌های معمولی و لامپ‌های رشد گیاه می‌توان بیان کرد، انتشار اشعه فرابنفش است. با درنظرگرفتن نیاز گیاه به اشعه فرابنفش برای رشد و فتوسنتز بهتر، لامپ‌هایی که به‌ این‌منظور طراحی می‌شود، چنین پرتوی را از خود ساطع می‌کند. اما چراغ‌های ال ای دی معمولی پرتو UV تولید نخواهد شد.

بیشتر بخوانید
معرفی ریسه های ال ای دی مناسب نمای ساختمان و نور پردازی آن

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی در میزان مصرف انرژی

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی در میزان مصرف انرژی

اگر دقت کرده باشید، لامپ‌های معمولی که برای روشنایی اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرد، گرمای زیادی تولید نمی‌‎کند. همین موضوع نشان می‌دهد مصرف انرژی چنین محصولاتی بسیار پایین است. این در حالی است که لامپ‌های رشد گیاه برای تشعشع پرتور UV و طیف گسترده‌تر نور، به مصرف برق بیشتری نیاز دارد. لامپ های رشد گیاه برای خنک شدن به هیت سینک (انتقال دهنده حرارت) مناسب‌تری نیاز دارند. البته لامپ‌های رشد گیاه جدید مبتنی بر فناوری ال ای دی ساخته می‌شوند و برق بسیار کمی مصرف می‌کنند و طول عمر بالایی دارند.

طول موج لامپ رشد گیاه

طول موج لامپ های معمولی بسیار پایین‌تر از لامپ رشدگیاه است و برای فتوسنتز گیاه کافی نیست. چراغ‌های رشد گیاه از طیف نور و نانومتر مناسب در ناحیه فعال فتوسنتز استفاده شده و چیپ‌های آن تلرانس پایینی ارائه می دهند.

مدت زمان روشن ماندن لامپ رشد گیاه

مدت زمان استفاده از لامپ رشد گیاه

لامپ‌های معمولی را می‌توان به‌صورت ۲۴ ساعته مورد استفاده قرار داد و مشکلی ایجاد نمی‌شود. این در حالی است که مدت زمان استفاده از لامپ‌ رشد گیاه با توجه به دوره‌های مختلف رشد آن و به مقدار مورد نیاز گیاه بستگی دارد. به‌عنوان مثال، توصیه می‌شود برای دوره‌های رویشی گیاهان، از لامپ به‌مدت ۱۶ تا ۱۸ ساعت استفاده کنید. چراغ رشد گیاه نباید همیشه روشن بماند، زیرا گیاه علاوه بر نور به تاریکی هم برای رشد خود نیاز دارد.

تفاوت قیمت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کنید، نحوه ساخت لامپ‌های رشد گیاه است. تولیدکنندگانی که در زمینه تولید چراغ رشدگیاه کار می‌کنند، برای ساخت این محصول تکنولوژی متفاوت و دقت بیشتری نسبت به لامپ‌های معمولی درنظر می ‌گیرند. به همین سبب، قیمت آن‌ها در بازار نسبت به چراغ‌های ال ای دی معمولی بالاتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید
نحوه روشن کردن ریسه های نواری LED

فاصله لامپ رشد گیاه تا گیاه

چراغ‌های ال ای دی معمولی برای رشد گیاهان کاربردی ندارد و به همین دلیل، نیازی به درنظرگرفتن فاصله استانداردی برای آن‌ها نیست. اما برای لامپ‌های رشد گیاهان، باید به این نکته توجه کرد که شدت نور بالایی از خود متساطع می‌کند و اگر فاصله درستی برای آن درنظر نگیرید، به گیاه آسیب زیادی وارد خواهد شد.

فاصله لامپ رشد گیاه تا گیاه

البته باید این نکته را مدنظر قرار دهید که فاصله ثابتی برای تعبیه لامپ‌های رشد گیاه تعریف نشده است. زیرا هر گیاه به به شدت نور متفاوتی نیاز دارد. شما باید با توجه به دوره رشدی گیاه و نوع گرمسیری و سردسیری گیاه، این فاصله را تنظیم کنید. با‌ این‌حال، طبق دستورالعملی که برای این کار وجود دارد، توصیه می‌شود فاصله را در بازه ۳۰ تا ۷۰ سانتی‌متری درنظر بگیرید.

بهترین مارک لامپ رشد گیاه کدام است؟

در مقالات پیشین به انواع چراغ رشد گیاه پرداختیم. در این مقاله سعی کردیم مقایسه کاملی از تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی انجام دهیم. از طیف نوری گرفته تا قیمت و فاصله‌ای که باید برای لامپ‌های رشد گیاه درنظر گرفت، همه و همه ازجمله تفاوت‌هایی محسوب می‌شود که بین این ۲ محصول وجود دارد.

نکته مهمی که هنگام خرید لامپ برای رشد گیاه باید به آن توجه کنید، برند تولیدکننده آن است. با توجه به فعالیت شرکت‌های مختلف خارجی و داخلی در این زمینه، باید به‌دنبال محصولاتی باشید که استانداردهای لازم برای این کار را داشته باشد. لوپ لایت برند معتبری است که در این زمینه فعالیت می‌کند و محصول بسیار باکیفیت و بادوامی چون ریسه مخصوص رشد گیاه با نام تجاری GreenLine را به بازار عرضه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست