منبع تغذیه باکیفیت برای ریسه چه مشخصاتی دارد؟

منبع تغذیه باکیفیت برای ریسه چه مشخصاتی دارد؟

با توجه به کارکرد طولانی مدت و افزایش کارکرد منبع تغذیه، انتخاب یک منبع تغذیه باکیفیت از اهمیت بسیاری برخوردار است. شاید در نگاه اول خرید یک منبع تغذیه، آنچنان مهم به‌نظر نرسد؛ اما با درنظرگرفتن تنوع زیاد و تشابه منبع‌های تغذیه‌ به یکدیگر در بازار، باید با ویژگی‌های یک نمونه استاندارد و مناسب منبع تغذیه آشنا شوید.

خیلی از این‌گونه محصولات کیفیت پایینی دارد و بعد از مدتی دچار مشکل می‌شود. حتی گاهی اوقات با ایجاد اختلال در عملکرد، می‌تواند سبب آسیب به تجهیزات روشنایی و نورپردازی شود. به همین دلیل، در ادامه این مقاله قصد داریم علاوه‌بر بررسی استانداردهای منبع‌های تغذیه با کیفیت، سایر مشخصاتی که باید قبل از خرید به آن‌ها توجه کنید را معرفی کنیم.

فهرست محتوا

منبع تغذیه چیست؟

به طور کلی منبع تغذیه یا Power Supply، یک تجهیزات الکترونیکی است که مسئول تأمین انرژی الکتریکی برای دستگاه‌ها و مصرف‌کننده‌ها می‌باشد. منبع تغذیه جریان الکتریکی تولید شده به ولتاژ، جریان و فرکانس مورد نیاز یک مصرف‌کننده الکتریکی تبدیل می‌کند.. هر منبع تغذیه دارای یک ورودی است که جریان الکتریکی را از مولد دریافت می‌کند و یک یا چندین خروجی دارد که به مصرف‌کننده جریان می‌دهد. این تعریف به درستی وظایف و کاربردهای یک منبع تغذیه را توضیح می‌دهد. لوپ لایت یکی از تولیدکنندگان معتبر منبع تغذیه است.

نیاز به سیستم خنک کننده (دمای کارکرد مناسب)

اگر گرمای تولیدشده توسط منبع تغذیه به‌خوبی کنترل نشود، در طولانی‌مدت دچار مشکل خواهد شد. بهتر است منبع تغذیه دارای سیستم خنک کننده به وسیله انتفال هوای طبیعی باشند به طوری که استفاده از فن برای خنک کردن آن لازم نباشد. درصورتی که درجه حرارت محصول خیلی بالا برود، نیاز خواهد بود برای آن از سیستم خنک کننده کمک بگیرید.

درجه حفاظت IP منبع تغذیه

درجه حفاظت از دیگر ویژگی‌های مهمی است که در محصولات الکترونیکی مختلف و حتی منابع تغذیه باید به آن توجه شود. این استاندارد معمولا از ۲ رقم تشکیل می‌شود که هرکدام نشان‌دهنده میزان حفاظت از محصول در برابر ذرات گوناگون است. به‌‎طور معمول رقم دوم برای نفوذپذیری به مایعات و رقم اول به‌منظور بررسی جذب گرد‌وغبار استفاده می‌‌شود.

بیشتر بخوانید
خیرگی نور چیست

طبق دستور‌العمل‌هایی که در این زمینه تعریف کرده‌اند، هرچه رقم اول و دوم بالاتر باشد، آن محصول نسبت به مایعات و جامدات نفوذناپذیرتر خواهد بود. به همین دلیل، هنگام خرید یک منبع تغذیه باکیفیت، پیشنهاد می‌شود با درنظرگرفتن نیاز خود، یک گزینه با درجه حفاظت مناسب انتخاب کنید. به عنوان مثال منبع تغذیه مدل واترپروف لوپ لایت دارای Ip67 است؛ یعنی ترانس در فضای باز مقاوم به گردو غبار فراوان و ریزش آب است.

طراحی استاندارد و حجم کم

طراحی بهینه با حداقل حجم و ابعاد به منظور بهبود عملکرد و استفاده بهینه از فضا است. ساخت و تولید منبع تغذیه با موادی با وزن کم و ساختارهای مقاوم و سبک می‌تواند به کاهش وزن و حجم دستگاه کمک کند. بهبود اندازه و حجم دستگاه به منظور سازگاری با محیط‌های محدود و افزایش کارایی آن می‌باشد. به‌عنوان مثال، امکان استفاده از منبع تغذیه سوپر اسلیم لوپ لایت با توجه به ساختار و طراحی ظریف‌تری که دارد، در مناطق باریک‌تر وجود خواهد داشت.

مسائل حفاظتی مرتبط با منابع تغذیه

منابع تغذیه با کیفیت و استاندارد باید تمامی این ویژگی‌های حفاظتی را داشته باشند.

  1. حفاظت در برابر اتصال کوتاه خروجی: منابع تغذیه باید دارای سیستم حفاظت باشند که در صورت اتصال کوتاه در خروجی، جلوی خطرات و آسیب به دستگاه‌ها واحد مصرف‌کننده را بگیرد.
  2. حفاظت در برابر افزایش ولتاژ ورودی: سیستم حفاظتی برای جلوگیری از ورود ولتاژ بیش از حد به منبع تغذیه نصب شده باشد.
  3. حفاظت در برابر اتصال معکوس ولتاژ ورودی در منابع تغذیه با ورودی DC: در منابع تغذیه با ورودی DC، حفاظت در برابر اتصال معکوس ولتاژ ورودی حائز اهمیت است.
  4. حفاظت در برابر کشیدن توان اضافه تر از توان کلی اسمی دستگاه: سیستم حفاظت باید مانع از کشیدن توان بیش از حد از منبع تغذیه شود تا خطرات ناشی از این افزایش توان جلوگیری شود.
  5. حفاظت در برابر افزایش ولتاژ خروجی: سیستم حفاظتی برای کنترل و جلوگیری از افزایش ولتاژ خروجی منبع تغذیه در محدوده ایمن تعبیه شده است.
بیشتر بخوانید
خرید نوار نور LED رنگ بنفش

توجه به داشتن گارانتی منبع تغذیه

توجه به داشتن گارانتی منبع تغذیه باکیفیت

با درنظرگرفتن اینکه کیفیت محصولات موجود در بازار با یکدیگر متفاوت است، هنگام خرید باید به داشتن ضمانت و گارانتی توجه کرد. درصورتی‎که یک منبع تغذیه از گارانتی با مدت بیشتری برخوردار باشد، می‌توان به کیفیت آن بیشتر اطمینان کرد. منبع تغذیه‌های برند لوپ لایت علاوه‌بر آنکه از کیفیت بالایی برخوردار است، برای مدت ۳ سال گارانتی معتبر دارد.

انتخاب منبع تغذیه باکیفیت با استانداردهای جهانی:

 

شرکت‌ها برای طراحی منبع‌های تغذیه باید به یک‌سری استاندارد توجه کنند. در غیر این صورت، آن محصول از کیفیت و حتی ایمنی لازم برخوردار نخواهد بود. در ادامه این بخش به معرفی ۴ مورد از مهم‌ترین استانداردهای بین المللی محصولات الکتریکی خواهیم پرداخت:

ایزو ۹۰۰۱، استاندارد ضروری برای یک منبع تغذیه ایده‌آل

یکی از مهم‌ترین استانداردهای بین‌المللی که یک شرکت برای فعالیت خود در بازارهای خارجی و داخلی به آن نیاز دارد، ایزو ۹۰۰۱ است. ایزو ۹۰۰۱ نشان می‌دهد یک شرکت در زمینه تولید محصولات خود، چقدر می‌تواند کیفیت بالای ان‌ها را حفظ کند. درصورتی‌که منبع تغذیه از چنین استانداردی برخوردار نباشد، نمی‌توان به کیفیت آن اطمینان داشت. در حقیقت، برندهایی که این استاندارد روی محصولات‌شان ثبت می‌شود، متعهد به حفظ کیفیت تمامی تولیدات خود خواهند بود.

استانداردهای TUV، تضمین ایمنی منبع تغذیه باکیفیت

استانداردهای TUV در منبع تغذیه

از دیگر استانداردهایی که امروزه برای تایید ایمنی و حتی کیفیت خیلی از محصولات به‌کار می‌رود، TUV است. سازمان توف برای آنکه بتواند کار مشتری را در تشخیص کیفیت محصولات مختلف موجود در بازار ساده‌تر کند، یک‌سری معیارها و دستور‌العمل‌هایی برای تولیدکنندگان تعیین کرده‌ است.

درصورتی‌که استاندارد توف روی یک محصول نظیر منبع تغذیه درج شود، می‌تواند در جلب نظر مشتریان موثر باشد. با توجه به اینکه خیلی از مشتریان هنگام خرید محصولات برقی به استانداردهای آن توجه می‌کنند، درصورت مشاهده استاندارد توف روی بسته‌بندی منبع تغذیه، مطمئنا چنین نمونه‌ای را در اولویت خرید خود قرار خواهند داد.

بیشتر بخوانید
راهنمای انتخاب ریسه ال ای دی مناسب

رعایت استاندارد زیست محیطی Iso 14001

استاندارد دیگری که خیلی از شرکت‌های تولیدکننده منبع تغذیه برای محصولات خود درنظر نمی‌گیرند، ایزو ۱۴۰۰۱ است. این دستورالعمل‌ با اینکه نشان‌دهنده کیفیت آن محصول نیست، اما می‌تواند میزان آسیبی که تولیدکننده به محیط زیست وارد می‌کند را بیان کند.

استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ در منبع تغذیه مناسب

استاندارد ایزو 45001 در منبع تغذیه مناسب

علاوه‌بر تمامی استانداردهایی که بررسی شد، دستورالعمل‌ دیگری هم وجود دارد تا شرکت‌ها برای تولید محصولات خود به آن توجه کنند. اگر روی محصولی استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ درج شود، نشان‌ می‌دهد که شرکت در جهت کاهش آسیب‌های شغلی کارکنان خود تلاش زیادی کرده است.

توجه داشته باشید که داشتن همه استانداردهای گفته‌شده برای یک منبع تغذیه باکیفیت ضروری نیست. با‌ این حال، هرچه یک محصول تعداد بیشتری از آن‌ها را داشته باشد، گزینه مطمئن‌تر و مناسب‌تری برای شما خواهد بود. به همین علت، توصیه می‌شود همیشه هنگام خرید به علائم درج‌شده روی محصولات توجه ویژه‌ای داشته باشید.

کدام برند برای خرید یک منبع تغذیه مناسب است؟

در سال‌های اخیر، شرکت‌های زیادی به طراحی و عرضه منبع تغذیه باکیفیت به بازار روی آورده‌اند. مطمئنا کیفیت محصولات تولیدشده توسط هریک از این شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است. همین موضوع سبب می‌شود تا برخی از برندها نسبت به رقبای خود از اعتبار و شهرت بالاتری برخوردار باشند.

یکی از بهترین شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت گسترده‌ای انجام می‌دهد، برند لوپ لایت است. مبنع‌های تغذیه‌ لوپ‌ لایت نسبت به سایر نمونه‌های مشابه موجود در بازار از کیفیت بالاتری برخوردار است و می‌تواند تا مدت‌ها کارآمد باشد. همچنین، محصولات تولیدشده برند لوپ لایت معمولا از تکنولوژی بهتری بهره می‌برد.

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست