بهترین نور مصنوعی برای گیاهان

بهترین نور مصنوعی برای گیاهان

در این سال‌ها با تغییر سبک زندگی مردم و روی آوردن آن‌ها به زندگی در آپارتمان‌ها، اهمیت تامین نور مصنوعی برای گیاهان بیشتر به چشم می‌آید. با توجه به اینکه نور طبیعی کافی برای رشد گیاهان در آپارتمان‌ها و حتی بسیاری از خانه‌ها فراهم نیست، اگر به‌دنبال پرورش گل  و گیاه هستید باید بتوانید با کمک نور مصنوعی چنین کاری را انجام دهید.

بااین‎حال، نور مصنوعی که گیاه برای رشد بیشتر به آن نیاز دارد، باید یک‌سری ویژگی‌هایی داشته باشد. به‌عنوان مثال، لامپ ال ای دی معمولی نمی‌تواند نور مناسبی برای چنین کاری تامین کند. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا علاوه‌بر بررسی ویژگی‌های نور مصنوعی مورد نیاز برای رشد گیاهان، بهترین محصولات موجود در بازار را معرفی کنیم.

فهرست محتوا

چه ویژگی‌هایی به‌منظور ساخت نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی باید مدنظر داشته باشیم؟

لامپی که برای فراهم‌کردن نور مصنوعی استفاده می‌کنید، باید بتواند نیازهای گیاه را تامین کند. با توجه به آنکه گیاه نور طبیعی کمی در آپارتمان دریافت می‌کند، باید مواردی که از طریق نور خورشید به آن فراهم می‌شده، با روشنایی مصنوعی تامین شود. در ادامه به بررسی کامل ویژگی‌های یک چراغ رشدگیاه خوب می‎پردازیم:

ویژگی های نور مصنوعی برای گیاهان

بهینه در مصرف انرژی

اولین چیزی که قبل از ایجاد نور مصنوعی برای پرورش گیاهان باید مدنظر قرار بگیرد، میزان مصرف انرژی لامپ‌های مورد استفاده است. درصورتی‌که چنین محصولاتی بتوند بهترین گزینه برای تامین نیازهای گیاه باشد اما انرژی بالایی مصرف کند، انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود. انواع چراغ رشد گیاه ال ای دی که در این حوزه وجود دارد، با توجه مصرف انرژی بهینه آن گزینه مناسبی برای شما است.

نور مصنوعی برای گیاهان با مصرف بهینه

فراهم کردن طیف‌های مورد نیاز فتوسنتز با نور مصنوعی برای گیاهان

گیاه برای رشد خود معمولا از طیف مخصوصی از نور طبیعی استفاده می‌کند. به همین علت، باید هنگام فراهم‌کردن نور مصنوعی برای پرورش آن‌ها، چنین محدوده‌ای را ایجاد کنید. معمولا بهترین طیفی که گیاهان در آن بیشتری رشد را دارد، بین ۴۲۵ تا ۴۵۰ و ۶۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر است.

بیشتر بخوانید
ریسه های ال ای دی و بیان یک تجربه

در کلروپلاست سلول‌های گیاهی یک‌سری رنگدانه‌هایی وجود داشته که نقش جذب انرژی از برخی طیف‌های نوری را بر عهده دارد. با جذب انرژی توسط این رنگدانه‌ها، واکنش‌های مولکولی در گیاه ایجاد شده که سبب فتوسنتز خواهد شد. به همین دلیل، با تامین طیف نوری مذکور، می‌توان مقدار رشد گیاه را در مدت کم‌تر افزایش داد. منبع نوری را برای رشد گل وگیاه انتخاب کنید که دارای طیف فول اسپکتروم باشد یعنی بیشترین شبیه سازی به نور خورشید را برای گیاه ایجاد کند.

عدم افت شدت نور برای گیاهان

نور مصنوعی برای گیاهان با طول عمر بالا

از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، عدم افت شدت نور لامپ‌های مورد استفاده است. درصورتی‌که شدت نور آن در طول زمان کاهش پیدا کند، مطمئنا گزینه مناسبی برای رشد گیاهان نبوده و نمی‌تواند نتیجه مدنظر شما را به‌همراه داشته باشد.

داشتن طول عمر بالا

مطمئنا هزینه تهیه چنین محصولاتی نسبت به انواع معمولی موجود در بازار بالاتر است. به همین علت اگر خواهید در مدت کوتاهی برای تعویض آن‎ها اقدام کنید، باید بودجه نسبتا زیادی را کنار بگذارید. ازاین‌رو توصیه می‌شود به‌دنبال محصولاتی باشید که بتواند علاوه‌بر داشتن ویژگی‌‎های مذکور، دوام بالایی داشته باشد. با این کار صرفه‌جویی زیادی در وقت و هزینه شما صورت خواهد گرفت.

عدم تولید گرما در نور مصنوعی برای گیاهان

دقت داشته باشید که لامپ مورد استفاده برای پرورش گیاهان نباید علاوه‌بر نور، گرما تولید کند. خیلی از گیاهان ممکن است نسبت به گرمایی که برخی لامپ تولید می‌کنند حساس بوده و به همین دلیل نتیجه معکوس در رشد آن‌ها داشته باشد. لامپ‌های ال ای دی که برای رشد گیاهان طراحی شده، گرمای بسیار کمی تولید کرده و گزینه مناسبی برای این کار خواهد بود.

بیشتر بخوانید
7 ایده برای روشنایی کابینت ها در آشپزخانه

عدم تولید حرارت در نور مصنوعی برای گیاهان

بهترین رنگ نور مصنوعی برای گیاهان

همان‌طور که در بخش‌های پیشین بررسی کردیم، رشد گیاهان در طیف نوری خاصی بیشتر خواهد بود. محصولاتی که چنین طیف نوری را برای گیاهان تامین کند، رنگ مناسب این کار را نیز تولید خواهد کرد. بهترین رنگی مورد استفاده برای پرورش گیاه به‌صورت مصنوعی، بنفش است.

بنفش رنگی است که از ترکیب دو طیف نوری قرمز و آبی به‌دست می‌آید. طول موج این ۲ رنگ همان محدودهای است که بهترین رشد گیاه در آن قرار دارد. معمولا برای تولید چنین نوری، از ترکیب رنگ قرمز و آبی کمک می‌گیرند؛ به‌گونه‌ای که حدود ۲۰ درصد آن را آبی و مابقی را رنگ قرمز تشکیل می‌دهد.

رنگ نور مصنوعی بنفش برای گیاهان

اصول استفاده از نورمصنوعی برای گیاهان

برای رشد گیاهان علاوه‌بر آنکه باید ویژگی‌های مذکور را مدنظر قرار دهید، بهتر است با نحوه انجام پرورش گیاه و قراردهی لامپ‌ها آشنا باشید. برای این منظور باید توجه داشته باشید که محل قرارگیری لامپ تقریبا نزدیک به هر گیاه و به‌گونه‌ای باشد که هیچ مانعی سبب جلوگیری از رسیدن نور نشود.

همچنین، برای تعیین فاصله منبع نور تا گیاه باید به عوامل مختلفی نظیر نوع لامپ و حتی شدت نور آن توجه کنید. هرچه شدت نور لامپ بیشتر باشد، نیازی به قرارگیری آن در فاصله نزدیک‌تر به لامپ نخواهد بود. بهترین فاصله‌ای که برای رشد بیشتر گیاهان توصیه می‌شود، بین ۳۰ تا ۷۰ سانت است. با توجه به نوع گیاه و لامپ، باید این بازه را کمی تغییر دهید.

چند ساعت نور مصنوعی برای گیاه لازم است؟

زمان تابش نور مصنوعی برای گیاهان از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود. به‌طور معمول مدت تابش بسته به مراحل رشد و نوع گیاه متفاوت است. بطور مثال یک گیاه آفتاب دوست نباید در کنار گیاهی که تمایل به نور کمتری دارد قرار بگیرد. توجه کنید برای حفظ شادابی و سرسبزی گیاه کمترین جابه‌جایی در شرایط نگهداری آن بوجود آید؛ این تغییرات شامل تغییر دما، تعویض گلدان، تغییر مکان نگهداری گیاه، تغییر زمان نوردهی و … می شود. بطورکلی، بسیاری از پرورش‌دهندگان گل و گیاه توصیه کرده‌اند بین ۶ تا ۸ ساعت از نور مصنوعی برای پرورش آن‌ها استفاده شود.

بیشتر بخوانید
معرفی ریسه های SMD

اصول نگهداری از گیاه با نورمصنوعی

بهترین لامپ برای رشد گیاهان کدام است؟

برای انتخاب بهترین گزینه برای تامین نور مصنوعی برای گیاهان از بین محصولاتی که در بازار وجود دارد، باید به تمامی ویژگی‌هایی که در مقاله اشاره کردیم توجه کنید. برند لوپ لایت در سال‌‌های اخیر توانسته با تولید محصولات بسیار باکیفیت، در رقابت با سایر مارک‌های موجود در بازار از آن‌ها پیشی بگیرد.  ریسه Green Line ( ریسه مخصوص رشد گیاه) که این برند تولید و طراحی کرده، علاوه‌بر داشتن کیفیت بالا از تمامی ویژگی‌ها و مشخصاتی که پیش‌تر بررسی کردیم، برخوردار است. در واقع این محصولات می‌تواند رنگ و طیف نوری کامل مورد نیاز برای پرورش گیاهان را فراهم کند و فرایند فتوسنتز و رشد و عملکرد گیاه را بهبود یابد.

همچنین، محصولات لوپ لایت نسبت به سایر نمونه‌ها علی‌رغم داشتن کیفیت بالا و تمامی مشخصات لازم برای پرورش گیاهان، از قیمت مناسبی برخوردار است. به همین دلیل، می‌توانید به‌ آن به‌عنوان بهترین گزینه‎ای که می‌توان برای رشد گیاهان استفاده کرد، نگاه کنید.

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست