پاسخ به سوالات متداول با نورپردازی در ساختمان ها

پاسخ به سوالات متداول با نورپردازی در ساختمان ها

فهرست محتوا

نورپردازی نمای ساختمان  

سوالاتی در رابطه با نورپردازی نمای ساختمان

امروزه مفهوم نورپردازی نمای ساختمان دچار تغییر و تحولات زیادی گردیده است و تنها منحصر به ساختمان های تجاری یا تفریحی بزرگ نمی شود؛ این مفهوم به اندازه ای گسترش یافته که نورپردازی ساختمان های مسکونی و شخصی، تالار ها، بانک ها، رستوران ها و فضا های تفریحی را نیز در بر می گیرد؛ در نورپردازی نمای ساختمان لازم است استاندارد ها و اصول مرتبط با آن را به دقت در نظر گرفت تا از ایجاد بی نظمی در ظاهر بنا جلوگیری شود و در مقایسه با ساختمان ها یا مراکز مجاور ناهماهنگ به نظر رسد و اصل تعادل رعایت شود. از جمله اصولی که در نورپردازی نمای ساختمان باید به آن ها پرداخته شود می توان به تمرکز بر خطوط افقی یا عمودی سازه توسط نور، گزینش رنگ مناسب و متناسب نور با رنگ نمای سازه، عدم ایجاد مزاحمت نور های استفاده شده در فضای داخلی بنا، توجه داشتن به میزان طول برد نور و تقویت بیشتر آن در لوکیشن های مدنظر و خاص، مخفی ساختن منبع نور به صورتی که تنها خود نور قابل مشاهده باشد نه منبع آن، اشاره کرد؛ لازم است همه ی موارد ذکر شده در اصول طراحی نورپردازی نمای بیرونی ساختمان لحاظ شوند تا با همه ی استاندارد های لازم در این خصوص، مطابقت یابند؛ در ادامه ی این مقاله به پاسخ برخی از سوالات متداول که ممکن است مد نظر شما باشند پرداخته ایم تا با آگاهی و دانش بیشتری در انتخاب و خرید تجهیزات لازم به منظور لحاظ کردن نورپردازی در نمای بیرونی ساختمان تان اقدام کنید.

» منظور از نورپردازی نما چیست؟

در واقع مفهوم نورپردازی نما لحاظ المان های نورپردازی نظیر چراغ ها، مشعل ها و سایر عناصر روشنایی مخصوص و متنوعی است که در کنار آنکه روشنایی را تأمین می کنند، سبب زیبایی بصری و جذابیت مضاعف در نمای ساختمان می شوند؛ همچنین این تکنیک در زیبا سازی بافت شهر از لحاظ بصری تأثیر شگرفی را اعمال می کند؛ نورپردازی نمای ساختمان فقط به ساختمان ها و مراکز تجاری بزرگ یا فروشگاه ها محدود نمی شود؛ بلکه می توان از این تکنیک در ساختمان های مسکونی، ویلایی، آپارتمان ها و …. استفاده نمود.

بیشتر بخوانید
ایده هایی برای تزیین فضای باز با ریسه های نوری

» نورپردازی نمای ساختمان با استفاده از چه ابزار هایی قابل اجرا خواهد بود؟

بسته به ظاهر و موقعیت هر ساختمان و با توجه به سلیقه ی افراد در استفاده از مدل نور مدنظر شان، می توان المان های مختلفی را در نورپردازی به کار برد؛ به طور کلی در نورپردازی نمای بیرونی یک ساختمان یا یک مرکز تجاری می توان از انواع وال واشر، پروژکتور های مخصوص، ریسه های شلنگی یا نئون فلکسی، چراغ ال ای دی های خطی، روکار یا توکار که هر یک برای نوع خاصی از نورپردازی مناسب است، استفاده نمود.

» در نورپردازی نمای ساختمان، آیا به راهنمایی و مشاوره ی یک نیروی متخصص و حرفه ای نیاز است؟

بله، همانطور که ذکر کردیم در نورپردازی نمای ساختمان باید با  نهایت دقت اصول و استاندارد های خاصی در نظر گرفته شود تا مانع از ایجاد عدم هماهنگی نور ها و تعادل بصری شد؛ به منظور ایجاد یک نورپردازی حرفه ای لازم است تمامی عوامل فنی نظیر زاویه تابش نور های مختلف، قدرت پرتاب و برد نور، رنگ نور های مختلف و انتخاب یک المان مناسب برای نورپردازی، با دقت و تخصص لازم انجام پذیرد و این مسئله تنها با مشاوره و تخصص یک مشاور و طراح حرفه ای امکان پذیر است.

«  در ساختمان هایی که در طراحی نمایی بیرونی شان از شیشه استفاده شده است، نورپردازی چگونه انجام می شود؟

از آنجایی که متریال شیشه ای که در زیبا سازی نمای ساختمان به کار می روند، از ویژگی ها، کیفیت و خواص فیزیکی متفاوتی برخوردار هستند، نورپردازی ساختمان هایی که در نمای بیرونی آن ها از شیشه استفاده شده است به صورت متفاوت تری قابل انجام خواهد بود؛ صیقلی بودن سطح شیشه، قابلیت عبور و بازتاب نور و… از عوامل تأثیرگذار در انتخاب تجهیزات و تکنیک های نورپردازی به شمار می آیند که سبب ایجاد تفاوت در  فرآیند نورپردازی این سبک از ساختمان ها می شوند.

بیشتر بخوانید
نحوه حل مشکل طراحی جریان ریسه LED و فرآیند تولید آن

» آیا برای انجام نورپردازی نمای ساختمان به هزینه ی زیادی لازم است؟

مقدار هزینه ای که برای نورپردازی نمای بیرونی ساختمان تان باید بپردازد با توجه به پارامتر های مختلفی از جمله تعداد آن ها، برخورداری یا عدم برخورداری ساختمان از سیم کشی، کاربری بنا متفاوت خواهد بود؛ به همین دلیل تعیین دقیق مقدار هزینه ای که به این منظور باید اختصاص دهید، قابل پیش‌بینی نیست.

«

نورپردازی نمای بیرونینورپردازی نمای بیرونی

 نورپردازی به نمای بیرونی ساختمان باید از بالای ساختمان انجام شود یا پایین؟ چه تفاوت هایی از این نظر وجود دارد؟

نورپردازی به نمای بیرونی تحت تأثیر جهت یا موقعیت قرارگیری خاصی از ساختمان انجام نمی شود و این جهت به سبک طراحی نما، تکنیک مدنظر افراد یا طراح در نورپردازی نما، نوع المان و اصول زیبایی شناسی بستگی دارد؛ به عنوان مثال اگر طراح بخواهد در نورپردازی نما از نور جت لایت بهره بگیرد، معمولاً آن را در پایین بنا نصب می کند.

» نورپردازی لازم است در چه مرحله ای از مراحل ساخت ساختمان انجام شود؟ آیا امکان نورپردازی در مرحله ی ساخت، پس از اتمام ساخت و یا حتی در زمان ساکن شدن افراد نیز وجود دارد؟

مطمئناً انجام نورپردازی در مراحل ساخت بنا منطقی و اصولی تر است و از نظر کیفیت موجب روشنایی نما و از جنبه اقتصادی سبب بهینه سازی و صرفه جویی می شود؛ البته پس از ساخت نما و یا حتی سال های پس از به اتمام رسیدن فرآیند آن، لحاظ نورپردازی در هر زمانی امکان پذیر است اما باید به این مسئله توجه داشت که در آن زمان دامنه ی عمل طراح کاهش می یابد و ممکن است همه ی تکنیک های پیشنهادی قابل اجرا نباشند. 

» آیا انجام نورپردازی نمای بیرونی سازه ضروری است؟

الزامی برای نورپردازی به نمای بیرونی یک بنا یا سازه وجود ندارد اما به دلیل آنکه امروزه پرداختن به اصول زیبایی شناسی به میزان چشمگیری افزایش یافته است، این تکنیک با اهداف مختلفی از جمله برجسته و شاخص سازی بنا، جنبه ی زیبایی ظاهری و بصری و… انجام می پذیرد. در واقع با نورپردازی در ساختمان کارفرما از نظر کیفی و بصری به آنچه از نظر زیبایی شناسی مدنظر دارد، خواهد رسید.

بیشتر بخوانید
موارد مهم برای تعمیر و نگهداری ریسه های LED

» نورپردازی نمای بیرونی ساختمان با چه مشکلاتی همراه است؟

این فرآیند با مشکلات بسیاری از جمله عدم آگاهی و برخورداری از دانش و تخصص کافی طراحان و همین طور کارفرمایان، عدم شناخت صحیح از اصول زیبایی شناسی یا سایر تجهیزات و المان ها و… مواجه است؛ به عنوان مثال در صورتی که نورپردازی به درستی اجرا نشود، زیبایی بصری ساختمان کاهش می یابد و حتی در مواردی ممکن است نور غیر متعارف به فضای داخلی ساختمان و واحد های آن یا واحد های مجاور دیگر انتشار یابد.

» تجهیزاتی که در نورپردازی به نمای بیرونی سازه مورد استفاده قرار می گیرند، باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشند؟

این تجهیزات باید از خصوصیاتی مانند هماهنگی و تطابق با مشخصات ظاهری نما، ویژگی های فنی نظیر کیفیت رنگ مطلوب، بازتاب نور مناسب، درجه حفاظت و قیمت مناسب برخوردار باشند.

» آیا تجهیزاتی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد با خارج از کشور متفاوت است؟

تقریباً تمامی این تجهیزات و امکاناتی که در راستای نورپردازی به نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، در ایران موجود است اما هم چنان از نظر سبک طراحی و دامنه خلاقیت با تنوع کمتر، با مشکل مواجه ایم.

» چه عوامل و پارامتر هایی در نورپردازی به نمای بیرونی ساختمان تأثیر گذار اند؟

پارامتر هایی مانند سبک طراحی سازه، کاربری بنا، شناخت صحیح از تجهیزات موجود در بازار، سلیقه و نظر شخصی کارفرما و مقدار بودجه اختصاصی، اصول زیبایی شناسی و … در اجرای این تکنیک تأثیر گذار اند.

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست