آیا ریسه ال ای دی ۱۲ ولت، می‌تواند با ولتاژ کمتر از ۱۲ ولت کار کند؟

آیا ریسه ال ای دی ۱۲ ولت، می‌تواند با ولتاژ کمتر از 12 ولت کار کند؟

به طور حتم، هنگامی تمایل به خرید  ریسه‌های ال ای دی و سرچ و جستجوی انواع این محصول، با ریسه‌های ال ای دی ۱۲۳ و ۲۴ ولت مواجه خواهید شد.خوب است بدانید که منظور از این مقدار، ولتاژ ورودی مورد نیاز برای راه اندازی ریسه ال ای دی می‌باشد. خوب است بدانید که سوال مهمی که بسیاری از کاربران این ریسه‌ها مطرح می‌کنند، این است که آیا استفاده از ولتاژ بالاتر و یا ولتاژ کمتر از ۱۲ ولت برای ریسه ال ای دی ۱۲ ولت از نظر فنی امکان‌پذیر می‌باشد؟

به طور کاملا شهودی می‌توان اظهار داشت که در یک ریسه ال ای دی ۱۲ ولت، ایجاد ولتاژ و نیرویی بیش از ۱۲ ولت   DC کاملا اشتباه است، چرا که این امر ممکن است دیودها را سوزانده و موجب ایجاد گرمای بیش از حد و آسیب رسانی به مدار جریان شود. لازم به ذکر است که هرچند اعمال ولتاژ بالای ۱۲ ولت در ریسه های ال ای دی ۱۲ ولت، توصیه نمی‌شود، با این حال، در صورتی که ولتاژ کمتر از ۱۲ ولت برای ریسه ال ای دی (به عنوان مثال ۱۱ و یا حتی ۹ ولت) اعمال شود، هیچ خطری برای مدار جریان ریسه ال ای دی به همراه نخواهد داشت و به بیانی دیگر، استفاده  از سطح ولتاژ کمتر از ۱۲ ولت برای ریسه ال ای دی ، کاملا قابل قبول و ایمن می‌باشد. جهت اثبات صحت این مطلب، متخصصان مجموعه لوپلایت، آزمایش‌هایی را انجام داده اند تا بدین ترتیب داده‌هایی واقعی و آزمایش شده را در اختیار شما مشتریان قرار دهند.

فهرست محتوا

 چرا این مسئله مهم است؟

پیش از آنکه به تنظیمات و نتایج تست خود بپردازیم، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که در چه شرایطی در یک ریسه ال ای دی ،  LED می‌تواند به درستی کار کرده و یا مطابق با تنظیمات خاص شما اعمال شود.

به طور کلی، نوارهای LED طراحی شده در سطح مدار،  با یک ولتاژ خاص جفت می‌شوند. به عنوان مثال، در ریسه های ۱۲ و ۲۴ ولت ، به ترتیب منابع تغذیه ۱۲ ولت و ۲۴ ولت DC را جهت تغذیه ریسه‌ها به مشتریان ارائه می دهیم، و در بیشتر موارد، منبع تغذیه دقیقا مطابق با  مقدار ولتاژ ال ای دی نصب شده در ریسه می‌باشد.

بیشتر بخوانید
3 دلیل برتری لامپ های LED نسبت به لامپ های دیگر

همانطور که گفته شد، اعمال ولتاژ کمتر از ولتاژ اسمی درج شده در درایو نوار ال ای دی  ،کاملا ایمن و مجاز است. با این حال، اکثر محصولات ریسه‌های ال ای دی، هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه و تا چه حد ولتاژ پایین بر عملکرد ریسه ال ای دی،  تأثیر می‌گذارد منتشر نمی‌کنند و به همین دلیل مجموعه لوپلایت، تصمیم گرفت تا به انجام آزمایش هایی در این زمینه بپردازد.  نتایج آزمایش های این مجموعه، بیانگر مجموعه‌ای از تخمین‌های تقریبی می‌باشد که می‌توان از آنها استفاده نمود.

سه حالت اولیه وجود دارد که در آن ممکن است ولتاژ منبع تغذیه کمتر از ولتاژ ریسه ال ای دی باشد، که در ادامه به شرح آن پرداخته می‌شود:

  • مورد نخست، یک انتخاب عمدی جهت استفاده از ولتاژ کمتر به منظور دستیابی به خروجی نور کمتر از خروجی نور اسمی ال ای دی می‌باشد. به عنوان مثال، ممکن است  ۴۵۰ لومن نور خروجی با ۵٫۵٫ وات، برای کاربرد مدنظر شما بسیار زیاد بوده و در عوض ترجیح دهید، سطح نور خروجی را کمتر از این مقدار تنظیم نمایید. در این مثال، استفاده از منبع تغذیه ۲۰ ولت بر روی ریسه ۲۴ ولت، می تواند یک راه ساده و موثر برای رسیدن به این هدف بدون نیاز به خرید و نصب دیمر باشد.
  • وضعیت دوم ممکن است ناشی از محدودیت های موجود در سیستم باشد. به عنوان مثال، در صورتی که قصد دارید ریسه‌های ال ای دی خود را روی سیستم باتری نصب نمایید، ممکن است با تخلیه سیستم، ولتاژ کمتر از ۱۲ ولت برای ریسه ال ای دی حاصل شود
  • وضعیت سوم می تواند ناشی از گیج ناکافی سیم و در نتیجه افت ولتاژ باشد. هنگامی که جریان بیش از حد از سیم مسی بلندی عبور می کند که ضخامت کافی ندارد، سطح ولتاژ می تواند حتی قبل از اینکه برق ریسه ال ای دی، را تامین نماید، کاهش یابد.

تنظیمات آزمایش لوپلایت

ما، یک بخش ۱ فوتی (۳۰ سانتی‌متری) از ریسه‌های نواری تولیدی مجموعه لوپلایت را انتخاب و آن را به یک منبع تغذیه روی میز وصل کردیم. منبع تغذیه میز، دارای قابلیت ولتاژ ورودی متغیر است، و ما کشش جریان را به عنوان تابعی از ولتاژ ورودی، با افزایش ۰٫۱ ولت اندازه گیری کردیم.

بیشتر بخوانید
تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

ما این آزمایش را برای هر دو نسخه ۱۲ ولت و ۲۴ ولت تکرار کردیم.

ابتدا کشش جریان را در ولتاژ اسمی مربوطه اندازه گیری نموده  و سپس ولتاژ را با افزایش ۰٫۱ ولت کاهش دادیم و مقدار جریان را مورد سنجش قرار دادیم.

مهم: توجه داشته باشید که این نتایج فقط بر اساس آزمایش‌های انجام شده بر روی ریسه‌های نواری ال ای دی مجموعه لوپلایت می‌باشد و به طور حتم نتایج در بین محصولات و تولید کنندگان مختلف متفاوت خواهد بود.

نتایج آزمایش لوپلایت

در زیر نموداری وجود دارد که رابطه بین ولتاژ ورودی و مصرف برق (محاسبه شده توسط ولتاژ ورودی x جریان) را نشان می دهد. در این نمودار، می‌توانید  یک رابطه نسبتا خطی بین ۱٫۰ وات بر فوت و ۵٫۰ وات بر فوت را مشاهده نمایید.

نکات کلی از نتایج آزمایش ما

اولین چیزی که متوجه می شویم این است که ریسه‌های ال ای دی،  تا حداقل ولتاژ آستانه، روشن نمی شوند. حد آستانه برای این ریسه ها، تقریباً ۷٫۵ ولت برای ریسه‌های ۱۲ ولت و ۱۵٫۵ ولت برای ریسه‌های ال ای دی ۲۴ ولت است. بر اساس این نتایج، می‌توان اظهار داشت که شما نمی توانید این انتظار را داشته باشید که ورودی منبع تغذیه ۶ ولت در ریسه ال ای دی ۱۲ ولت، به سادگی نیمی از برق را تولید نماید.

پس از این حداقل ولتاژ آستانه، مصرف برق در نوارهای ال ای دی ۱۲ ولت و ۲۴ ولت، به ترتیب به ازای هر  ۰٫۷۵ ولت و ۱٫۵ ولت، به میزان ۱٫۰ وات بر فوت افزایش می‌یابد.

بر اساس نتایج به دست آمده در این آزمایش،  یک ورودی ۱۹٫۵ ولت DC سطح،  توان تقریبا ۲٫۰ وات بر پا را در نوارهای ال ای دی ۲۴ ولت DC ، فراهم می‌سازد. راهی سریع و آسان برای کاهش عمدی خروجی نور تا حدود ۶۰٪.

بیشتر بخوانید
روش محاسبه مصرف برق ریسه ال ای دی

معایب اعمال ولتاژ کمتر از ۱۲ ولت برای ریسه ال ای دی ۱۲ ولت

همانطور که در بالا به آن اشاره شد،  ریسه های ال ای دی تغذیه شده  با استفاده از ولتاژ کمتر از ۱۲ ولت برای ریسه ال ای دی ۱۲ ولت و ولتاژ کمتر از ۲۴ ولت برای ریسه ال ای دی ۲۴ ولت ، کاملا ایمن بوده و هیچ اثر مخربی بر LED یا مدار ندارد. حتی می‌توان این انتظار را داشت که با ارائه ولتاژی کمتر از ولتاژ اسمی این ال ای دی‌ها، طول عمر ریسه های ال ای دی بیشتر نیز خواهد شد.

هر چند از نقطه نظر فنی، واقعا هیچ نقطه ضعفی در استفاده از ولتاژ کمتر از ۱۲ ولت برای ریسه ال ای دی وجود ندارد، با این حال از منظر عملی چطور؟ تنها نقطه ضعف این فرایند،  این است که شما برای دسترسی به این مقدار از خروجی نور، هزینه بالایی را پرداخت می‌کنید!

در واقع، یک نوار ال ای دی  با کیفیت خوب، به گونه ای طراحی شده است که سطح مشخصی از روشنایی را به مشتریان  ارائه می‌دهد و به دلیل آنکه در طراحی آن از تعداد مناسب ال ای دی در هر فوت و همچنین ضخامت مس کافی برای کنترل برق استفاده شده است، از قیمت و هزینه بالاتری نیز برخوردار می‌باشد. این در حالیست که  علیرغم آنکه شما برای کیفیت و کمیت بالاتر قطعات و مواد،  هزینه بیشتری پرداخت می‌کنید، اما از روشنایی این ال ای دی‌ها، حداکثر استفاده و بهره لازم را نمی‌برید!  در واقع، این امر شبیه به این می‌باشد که شما برای خرید یک ماشین اسپورت  هزینه نمایید، اما با این حال، با سرعتی بیش از ۵۰ مایل در ساعت رانندگی نکنید!

بهترین مرکز تولید ریسه‌های ال ای دی

در نهایت لازم به ذکر است که لوپلایت به عنوان بهترین مرکز تولید ریسه‌های نواری ال ای دی، این اطمینان را به مشتریان خود داده است که تنها با یکبار خرید ریسه‌های تولیدی این مجموعه و تجربه خوشایند کیفیت محصولات آن! به یکی از مشتریان ثابت این مجموعه تبدیل خواهند شد.

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست