LED های COB: هر آنچه باید در مورد آنها بدانید

LED های COB: هر آنچه باید در مورد آنها بدانید

همه ما ضرب المثل « دو تافکر بهتر از یک فکراست» را شنیده ایم و این همان اصلی است که اکثر پکیج های  تراشه LED از آن استفاده می کنند. بر این اساس ، انواع پکیج های تراشه ای وجود دارد که می توانید انتخاب کنید. از جمله : دیودهای روی سطح ، LED های تراشه ای ، چند تراشه LED های داخلی و…. در این مقاله ، LED های COB را بررسی می کنیم. خواهید دید که آنها بسیار مفید هستند. به عنوان مثال ، می توانید از آنها در پروژه LED-DIY بعدی خود استفاده کنید. اما ابتدا باید بررسی کنیم که COB LED چیست و چگونه کار می کند.

فهرست محتوا

LED COB چیست و چگونه کار می کنند؟

همانطور که در مقدمه توضیح دادیم ، COB مخفف chip-on-board است. این فناوری در ده سال گذشته وارد بازار شده است. بنابراین ، در مقایسه با سایر استانداردها نسبتاً جدید است. LED های COB شامل چندین تراشه LED هستند که برای ایجاد یک ماژول به هم متصل میشوند. معمولاً ۹ چیپ (یا بیشتر) در یک ماژول وجود دارد. همانطور که انتظار می رود، این ساختمان می تواند نور بیشتری تولید کند به طوری که می تواند تا ۲۵۰ لومن (در ۲۰ میلی آمپر) بر روی یک تراشه بزرگ برسد. علاوه بر این ، آنها به عنوان یک چراغ واحد به جای چندین چراغ عمل میکنند.

مزایا و معایب LED های COB

اکنون به بررسی مزایا و معایب استفاده از LED های COB می پردازیم.

 مزایا:

  1. مقاومت حرارتی بیشتر (به ویژه هنگامی که با LED heatsink جفت می شود)
  2. فشرده و جمع و جور بودن
  3. راندمان نور بالا
  4. جلوه بهتر روشنایی
  5. منطقه خنک کننده بزرگتر
  6. برای تغذیه به یک مدار به دو اتصال نیاز دارند.
  7. میزان کمتر خرابی به دلیل تعداد کمتر نقاط اتصال
  8. قابلیت ضد لرزش قوی

معایب:

  1. محدود بودن رنگ ها
  2. با بزرگ شدن تراشه بازده نور کاهش می یابد.

کاربردها و موارد استفاده از LED های COB

شاید درباره نحوه استفاده از LED های COB کنجکاو باشید. در این بخش، ما چند مورد از کاربردهای LED های COB را بررسی می کنیم:

  1. چراغ خیابان
  2. چراغ روشنایی خانگی
  3. نورپردازی بلند (High-bay lighting)
  4. لامپ LED
  5. چراغ پایین (Downlights)
  6. نورپردازی ساده برای معابر و راهروها
  7. روشنایی زمین بازی
  8. جایگزینی برای روشنایی فلورسنت
  9. فلاش دوربین گوشی های هوشمند
  10. چراغ نواری( Light strip)

مقایسه LED های COB و SMD LED

SMD (دستگاه نصب شده روی سطح) LED ها در حال حاضر محبوب ترین نوع LED ها در بازار هستند. SMD LED ها را می توان جد LED های COB در نظر گرفت. SMD ها بسیار شبیه LED های COB هستند زیرا نیازی به تماس مستقیم با سیم ندارند. با این تفاوت که  آنها از اتصالات های فلزی کوچک برای عملکرد استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید
آموزش زبان ال ای دی

تراشه LED به یک بستر PCB متصل می شود. PCB ها معمولاً به شکل مربع یا مستطیل هستند. تراشه LED را با توجه به موقعیت آن بر روی SMD می توان شناسایی کرد که به شکل یک نقطه سیاه کوچک در وسط PCB است. SMD ها در اندازه های مختلف از جمله: ۲۸۳۵ (۲٫۸ * ۳٫۵ میلی متر) ، ۳۰۳۰ (۳٫۰ * ۳٫۰ میلی متر) و ۳۰۱۴ (۳٫۵ * ۲٫۸ میلی متر) وجود دارند. علاوه بر این ، در اندازه های ۵۰۵۰ (۵٫۰ *. ۵٫۰ میلی متر) و ۵۶۳۰ (۵٫۶ * ۳٫۰ میلی متر) نیز تولید می شوند. یکی از اصلی ترین ویژگی های LED SMD این است که شامل یک دیود RGB (قرمز ، سبز و آبی) است به طوری تقریباً می توان هر رنگی را به وسیله آن تولید کرد. به همین دلیل از LED های SMD در دستگاه های تلفن همراه استفاده می شود. علاوه بر این ، از LED های SMD در چراغ نواری(strip light) و لامپ های تخصصی نیز استفاده می شود.

تفاوت بین LED های SMD و LED های COB چیست؟

در مرحله اول ، ال ای دی های COB دارای ۹ دیود یا بیشتر هستند ، در حالی که تراشه های SMD LED شامل سه دیود است که به هر دیود یک مدار متصل می شود. هر مدار چراغ SMD LED دارای کاتد و آند است. در حالی که در ماژول های COB LED ، تمام دیودها به یک مدار متصل شده اند. به همین علت ، نور یک ماژول LED SMD به نظر می رسد که از منابع متعدد پخش می شود. برعکس ، نور یک LED COB یک منبع نور واحد به نظر می رسد.

با این حال ، مزیت ماژول LED SMD این است که دیودهای RGB دارد. که می توانیم از آنها در لامپ هایی که تغییر رنگ میدهند، استفاده کنیم. علاوه بر این ، ماژول های LED SMD نور بسیار زیادی را تولید می کنند. آنها می توانند تا ۱۰۰ لومن در هر وات تولید کنند. در حالی که LED های COB هنوز در کاربرد های تک رنگ بهتر جواب میدهند. علاوه بر این ، COB در مقایسه با LED های SMD نسبت لومن بر وات بهتری را فراهم می کند. در حالی که به انرژی کمتری برای این کار نیاز دارد.

مقایسه COB  و  CREE LED

صنعت،  CREE را یکی از بزرگترین تولید کنندگان و مبتکران در زمینه نوآوری چراغ های LED می داند. CREE نه تنها به یک شرکت ، بلکه به فناوری روشنایی ایجاد شده توسط آنها نیز اشاره می کند. یکی از ویژگی های بارز این فناوری عدم استفاده از جیوه است.

بیشتر بخوانید
نور پردازی چه تاثیری در محیط کار دارد ؟ ( قسمت اول )

 می توانید آنها را با تراشه های LED سبز و آبی پیدا کنید. CREE LED ها به اندازه کافی قدرتمند هستند به طوری که  می توانند تا ۸۱۵ لومن نور را منتقل کنند. به شرطی که در محفظه ای مقاوم در برابر خرد شدن قرار بگیرند. می توان از آنها در برنامه های فرکانس رادیویی ، نور پس زمینه ، روشنایی عمومی ، مبدل های خورشیدی و دستگاه های تامین کننده برق استفاده کرد. وقتی سیستم های نور CREE را با چراغ های LED COB مقایسه کنیم ، اولین تفاوت در ظاهر آن ها است. سیستم های روشنایی LED CREE بزرگتر و دارای منطقه PCB وسیع تری هستند. به لطف سطوح بزرگتر ، سیستم های CREE می توانند مقدار بیشتری گرما  ساطع کنند. این مسئله اهمیت زیادی دارد زیرا می تواند بر طول عمر تراشه تأثیر بگذارد. بار دیگر تکرار میکنیم که ال ای دی های COB به عنوان یک منبع نور واحد عمل می کنند. سیستم های LED CREE شباهت زیادی به LED های SMD دارند. آنها از اجزای مختلفی متصل به بستر PCB تشکیل شده اند. به لطف طراحی آنها ، LED های COB می توانند زوایای بصری زیادی را روشن کنند. علاوه بر این ، LED های COB نسبت به LED های CREE نسبت  لومن/وات بهتری دارند. همچنین از نظر گرما کارآمدتر هستند.

نوار LED انعطاف پذیر COB

پیشتر ، ما به طور مختصر LED های SMD را بررسی کرده و آنها را با LED های COB مقایسه کردیم. به طور کلی ، SMD شامل تراشه LED ، کپسول فسفر ، نقاط لحیم L-frame و یک بازتابنده پلاستیکی است. چراغ های نوار قابل انعطاف از نسخه های کوچک COB LED استفاده می کنند. به همین دلیل ممکن است طراحی آنها کمی ساده تر از SMD ها باشد. COB LED Strip ها از فیلم فسفر ، تراشه و نقاط لحیم در زیر تشکیل شده اند. به همین دلیل است که ما از آن در نوارهای LED استفاده می کنیم.

LED های تراشه ای را در وسط strip light فشرده می کنند. برای هر متر حداکثر ۵۱۲ LED می توانید پیدا کنید. بهترین چیزی که در مورد نوارهای انعطاف پذیر LED مبتنی بر COB وجود دارد ، عدم وجود LED hotspots است. هات اسپات به نواحی روشن در نوار انعطاف پذیر LED SMD اشاره دارد. نوارهای COB Flex باعث ایجاد نور نوار صاف و یکنواخت می شوند. نوارهای فلکس LED COB نیز روشن تر از چراغ های نواری مبتنی بر SMD هستند. به دلیل دیود کوچکتر ، انعطاف پذیری بیشتری دارند و گرمای کمتری تولید می کنند. همچنین می توانید آنها را ببرید و اصلاح کنید. علاوه بر این ، از نظر رنگ و اندازه تنوع کمی دارند.

بیشتر بخوانید
نحوه روشن کردن ریسه های نواری LED

نوار LED انعطاف پذیر COB

پیشتر ، ما به طور مختصر LED های SMD را بررسی کرده و آنها را با ال ای دی های سی او بی مقایسه کردیم. به طور کلی ، SMD شامل تراشه LED ، کپسول فسفر ، نقاط لحیم L-frame و یک بازتابنده پلاستیکی است. چراغ های نوار قابل انعطاف از نسخه های کوچک COB LED استفاده می کنند. به همین دلیل ممکن است طراحی آنها کمی ساده تر از SMD ها باشد. COB LED Strip ها از فیلم فسفر ، تراشه و نقاط لحیم در زیر تشکیل شده اند. به همین دلیل است که ما از آن در نوارهای LED استفاده می کنیم.

LED های تراشه ای را در وسط strip light فشرده می کنند. برای هر متر حداکثر ۵۱۲ LED می توانید پیدا کنید. بهترین چیزی که در مورد نوارهای انعطاف پذیر LED مبتنی بر COB وجود دارد ، عدم وجود LED hotspots است. هات اسپات به نواحی روشن در نوار انعطاف پذیر LED SMD اشاره دارد. نوارهای COB Flex باعث ایجاد نور نوار صاف و یکنواخت می شوند. نوارهای فلکس LED COB نیز روشن تر از چراغ های نواری مبتنی بر SMD هستند. به دلیل دیود کوچکتر ، انعطاف پذیری بیشتری دارند و گرمای کمتری تولید می کنند. همچنین می توانید آنها را ببرید و اصلاح کنید. علاوه بر این ، از نظر رنگ و اندازه تنوع کمی دارند.

سوالات متداول

 چرا ال ای دی های سی او بی بهتر است؟

 LED های COB کوچک ، انعطاف پذیر و کم مصرف هستند. هنگامی که با یک LED heatsink جفت شوند، گرما را نیز از بین می برند. علاوه بر این ، آنها نسبت لومن/وات خوبی را در هر ناحیه فراهم میکنند. در اصل چگالی نوری بیشتری را برای شما فراهم می کنند.

ال ای دی های سی او بی چقدر عمر می کنند؟

طول عمر LED COB به نحوه استفاده از آنها و میزان گرمای اطراف آنها بستگی دارد. متوسط طول عمر LED COB  ۵۰۰۰۰ ساعت است. به شرطی که به طور متوسط ۱۲ ساعت در روز از آنها استفاده شود.

آیا ال ای دی های سی او بی به Drivers نیاز دارند؟

LED های COB برای عملکرد لزوما نیاز به  Drivers ندارند. با این حال ، آنها به قدرت مداوم و ثابت نیاز دارند. بهترین راه برای حفظ جریان در یک LED COB ، Drivers است.

نتیجه

آمار قدرت دارند و LED های COB نمونه ای از آن هستند. علاوه بر این ، LED های COB دارای طراحی مدار بسیار ساده ای هستند. استفاده از آنها آسان است و چگالی نوری بالایی را برای شما فراهم می کند.

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست