آموزش ساده ترین راه نصب ریسه نواری

آموزش ساده ترین راه نصب ریسه نواری

اگر بخواهید آشپزخانه خود را حال و هوای مدرنی بدهید و یا اتاق خواب خود را روشن و مدرن کنید، ریسه های نواری پشت چسب دار کار شما را آسان می کند. در واقع، سخت ترین قسمت برای شما احتمالاً انتخاب ریسه مناسب برای شما از بین صدها گزینه موجود است! در این مقاله، همه چیزهایی را که در مورد نصب ریسه نواری ولتاژ پایین باید بدانید، به شما آموزش خواهیم داد.

فهرست محتوا

مرحله اول: اندازه گیری ریسه مورد نیاز

یک تخمین تقریبی از میزان روشنایی LED مورد نیاز خود داشته باشید. اگر می خواهید ریسه را در مکان های مختلف نصب کنید، هر نقطه را اندازه گیری کنید تا بتوانید بعداً نور را به اندازه دلخواه خود برش دهید. سپس، به اندازه کافی ریسه بخرید که تمام طول را به طور کامل پوشش دهد. اصولا ریسه های نواری ولتاژ پایین در حلقه های ۵ متری و ۱۰ متری تولید می شوند.

مرحله دوم: تهیه ریسه نواری باکیفیت

لوپ لایت یکی از محبوب‌ترین برندهای نورپردازی خطی است. ریسه های لوپ لایت با مدل های متفاوتی تولید می شود که نیاز و سلیقه افراد مختلف را پوشش می دهد. بطور مثال لوپ لایت ریسه ۱۲ ولت و ۲۴ ولت با چند تراکم مختلف تولید کرده است. هر کدام از این ریسه ها امکان برش متفاوت (از یک ال ای دی تا ۵ سانت) و میزان روشنایی مختلف (از ۵۰۰ لومن تا ۲۷۰۰ لومن در هر متر) دارند. 

مرحله سوم: تمیز کردن محل نصب ریسه

سطح نصب را تمیز و خشک کنید. یک پارچه تمیز بردارید و ناحیه ای را که می خواهید چراغ های نواری را نصب کنید، کاملا پاک کنید. در صورت نیاز از صابون، آب یا سرکه برای از بین بردن هر گونه کثیفی یا باقی مانده چربی استفاده کنید. اگر منطقه خیس است کاملا خشک کنید. این کار باعث می شود که نوار چسب به طور دائم و صاف بچسبد.

بیشتر بخوانید
روش های جالب استفاده از ریسه های نواری LED برای برجسته سازی تزئینات دکوری

تمیز کردن محل نصب ریسه نواری

نکته: می توانید ریسه نواری را روی چوب، پلاستیک، فلز یا وینیل نصب کنید. اساساً هر سطح صافی کار خواهد کرد. ریسه نواری را روی سطوح بافت مانند پوست پرتقال یا دیوارهای خشک رنگ شده نصب نکنید. چسب به مرور زمان کنده می شود.

مرحله چهارم: نصب ریسه نواری

قسمت پشتی نوار چسب را مانند یک برچسب جدا کنید. ریسه را در قرقره گرد نگه دارید. انتهای قرقره را باز کنید و قسمت پشتی، بسته به اینکه چقدر ریسه می خواهید آن را جدا کنید. دقت کنید چسباندن ریسه با متراژ کم آسان است اما چسباندن بخش های بزرگ به یکباره ممکن است سخت باشد. بازکردن و استفاده مجدد چسب باعث کاهش اثربخشی آن می شود، بنابراین عجله نکنید!

بخش اول نوار را به دقت خط بکشید و آن را روی دیوار، زیرکابینت یا سطحی که ریسه را روی آن نصب می کنید فشار دهید. نوار را با دست صاف کنید. در صورت نیاز می‌توانید از سیم کشی استفاده کنید، اما اگر نزدیک به پریز برقی که می‌خواهید استفاده کنید، باشد کار آسان‌تر خواهد بود.

برش ریسه نواری

قسمت اضافی ریسه را با قیچی جدا کنید. روی ریسه را به دقت نگاه کنید تا مشخص شود برای جلوگیری از آسیب رساندن به چراغ ها باید کجا را برش دهید. معمولاً در هر ۲/۵ سانت علامت قیچی وجود دارد که می توانید با خیال راحت چراغ ها را برش دهید.

اتصال ریسه های نواری به یکدیگر

نسل جدید کانکتور مختص به ریسه های نواری تولید شده است. بسیاری از افراد برای اتصال ریسه ها از لحیم کاری استفاده میکردند اما لوپ لایت کانکتور هایی تولید کرده است که نیازی به لحیم کاری ندارد. از کانکتورهای L مانند برای ایجاد زوایای کامل ۹۰ درجه استفاده کنید. اگر می‌خواهید به‌خوبی زیر چارچوب کابینت یا پشت تلویزیون یا سقف کار کنید، این نوع کانکتور ۹۰درجه به شما کمک می کند. کانکتورهای گیره ای روی نقاط مسی انتهای نوار LED قرار می گیرند. این نقاط با علامت مثبت یا منفی مشخص می شوند. نوار را در محل اتصال ببندید و کانکتور را به انتهای نوار بکشید. بخش دیگری از ریسه را گیره دهید و آن را به انتهای دیگر کانکتور بچسبانید تا ریسه به یکدیگر وصل شود.

 

بیشتر بخوانید
تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

این کانکتورها مختص هر نوع ریسه نواری نیست، بنابراین فقط کانکتورها را از شرکتی که ریسه شما را ساخته است خریداری کنید.

استفاده از پروفیل ریسه

اگر ریسه در محل نصب قابل رویت هستند، می توانید از پروفیل استفاده کنید. پوشش ریسه به طور مساوی نور را به جایی که نوار را نصب کرده اید پخش می کند و تک تک لامپ های LED را پنهان می کند. برای اکثر دیفیوزرهای LED، یک مسیر چسب نصب می‌کنید، سپس ریسه LED خود را داخل آن قرار می‌دهید و پوشش را در مسیر قرار می‌دهید.

مرحله پنجم: نصب منبع تغذیه

منبع تغذیه ای بخرید که مطابق با نیاز برق شما باشد. متداول ترین نوع منبع تغذیه، آداپتورهای آجری است، مشابه آنهایی که برای تغذیه لپ تاپ ها استفاده می شود. استفاده از آن بسیار آسان است، زیرا تنها کاری که انجام می دهید این است که پس از اتصال آن به نوار LED، آن را به دیوار وصل کنید. همچنین می توانید یک سوئیچ دیمر بین منبع تغذیه و ریسه ها قرار دهید.

اگر قصد دارید ریسه خود را جداگانه تغذیه کنید، آداپتورهای منبع تغذیه را برای هر یک تهیه کنید. به یاد داشته باشید که توان مورد نیاز هر یک را محاسبه کنید، زیرا ممکن است متفاوت باشند.

نوارهای LED خود را تست کنید. اگر فوراً روشن نشدند، بررسی کنید که همه سیم‌های مثبت و منفی در یک راستا باشند.

راهنمای انتخاب منبع تغذیه

ریسه را بررسی کنید تا ببینید به چه نوع ولتاژی نیاز دارند. اگر به صورت آنلاین آنها را خریداری می کنید، به برچسب محصول روی نوارهای LED یا در وب سایت نگاه کنید. LED ها ۱۲ ولت یا ۲۴ ولت هستند. اگر قصد دارید از چندین نوار استفاده کنید یا ریسه ها را به نوارهای کوچکتر برش دهید، می توانید به طور کلی آنها را به یک منبع برق متصل کنید.

بیشتر بخوانید
خیرگی نور چیست

حداکثر مصرف برق ریسه را تعیین کنید. هر ریسه مقدار مشخصی وات یا توان الکتریکی مصرف می کند. همه چیز به طول ریسه بستگی دارد. برچسب محصول را بررسی کنید تا ببینید در هر متر با چه توانی روشنایی تولید می کند. سپس، وات را در مجموع ریسه ای که قصد نصب آن را دارید ضرب کنید. برق مصرفی بدست آمده را بر ولتاژ تقسیم کنید تا حداقل آمپر را بدست آورید. آمپر سرعت جریان الکتریکی را اندازه می گیرد. اگر جریان به اندازه کافی سریع از نوارهای LED عبور نکند، چراغ ها کم یا خاموش می شوند.

برای مثال، اگر در حال نصب نورپردازی به طول ۳۰ متر هستید که ۸ وات در هر متر مصرف میکند: x 30 وات ۸ = مجموع ۲۴۰٫ اگر ریسه ۱۲ ولت باشد ۲۴۰ را تقسیم بر ۱۲ میکنیم عدد ۲۰ بدست می آید. پس ما باید منبع تغذیه ای با ۲۰ آمپر خرید کنیم. از آنجایی که LED ها ممکن است کمی بیشتر از آنچه شما پیش بینی می کنید مصرف کنند، ۲۰ درصد اضافی به کل اضافه کنید و آن را به عنوان حداقل خود در نظر بگیرید. به این ترتیب، برق موجود هرگز کمتر از آنچه LED ها نیاز دارند، پایین نمی آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست