چگونه می توان مشکل حرارتی ریسه ال ای دی را حل کرد؟

تست ریسه ال ای دی, برد ریسه ال ای دی ,ساخت ریسه ال ای دی سوزنی, عمر ریسه ال ای دی, برش ریسه ال ای دی, تعمیر برد ریسه ال ای دی, علت چشمک زدن ریسه ال ای دی, ریسه ال ای دی چسبی

چگونه می توان مشکل حرارتی ریسه ال ای دی را حل کرد؟

مشکل حرارتی ریسه ال ای دی معمولا به علت های زیر به وجود می آید:

مشکلات طراحی مدار الکتریکی:

در حال حاضر متداول ترین ریسه های LED، دارای دو رنج ولتاژ ۱۲ ولت و ۲۴ ولت هستند. ریسه های ۱۲ ولت شامل ۳ سری از ساختارهای چند کاناله موازی است . ریسه های ۲۴ ولت نیز دارای ۶ سری از این ساختارهای موازی می باشد. به دلیل این که در ریسه های LED، تعداد زیادی  ال ای دی به صورت ردیفی به هم متصل می گردند، ممکن است مشکلات حرارتی برای ریسه ال ای دی به وجود آید. عرض خط اتصال و ضخامت هادی مسی، ارتباط تنگاتنگی با تلفات حرارتی ریسه دارند. از آن جا که شدت جریان مدار ارتباط مستقیم با سطح مقطع مدار دارد، اگر این مورد، در سیم کشی در نظر گرفته نشود و طول اتصال بیشتر از حداکثر جریانی باشد که مدار می تواند تحمل کند، برد مدار آسیب دیده و عمر مفید LED کاهش پیدا خواهد کرد.

مشکلات موجود در فرآیند تولید:

مشکل حرارتی ریسه ال ای دی می تواند نشات گرفته از مشکل در فرآیند تولید باشد. از آنجا که ریسه های LED دارای ساختار سری و موازی می باشند، وقتی اتصال کوتاهی در گروهی از مدارها به وجود آید، ولتاژ مابقی LED ها نیز افزایش پیدا کرده و حرارت نیز بالا خواهد رفت. آشکارترین این مشکلات در چراغ های ۵۰۵۰ صورت می گیرد، هنگامی که اتصال کوتاهی در هر کدام از تراشه های مدار چراغ های ۵۰۵۰ به وجود آید، جریان مهره چراغ، افزایش یافته و دو برابر می شود؛ جریان، ناگهان از ۲۰ میلی آمپر تبدیل به ۴۰ میلی آمپر می شود. روشنایی مهره چراغ در این حالت بسیار بالا رفته و دما نیز به سرعت افزایش پیدا می کند و در عرض چند لحظه، برد مدار را می سوزاند. این مشکل، بسیار ظریف است و احتمالا در هنگام تولید ریسه ها به آن توجه نشود، زیرا اتصال کوتاه در مابقی چراغ ها ، اثر نمی گذارد. کارمندان در هنگام تست، فقط به نور داشتن LED توجه کرده و سایر عیب های روشنایی را متوجه نشده و یا نادیده می گیرند. از این رو بسیاری از ریسه های تولیدی برخی از شرکت ها با شکایات مختلف از سمت مشتریان مواجه می شوند، اما نمی توانند علت آن را بیابند.

بیشتر بخوانید
اصول اصلی نورپردازی در هتل ها

راه حل:

  1. طراحی مدار:

برای حل مشکل حرارتی ریسه ال ای دی سیم کشی ها باید دارای سطح مقطع و عرض مناسب باشند. ۰٫۵ میلی متر فاصله بین مدارها کافی است. ضخامت هادی مسی تا اندازه ای که طراحی اجازه می دهد، باید زیاد شود. ضخامت کلی بین ۱ تا ۱٫۵ اونس مناسب است.

  1. فرآیند تولید:
  • در هنگام چاپ لایه لحیم کاری روی برد، سعی شود که این لایه در بین پد های برد قرار نگیرد، زیرا باعث اتصال کوتاه خواهد شد.
  • در هنگام اتصال پچ های ال ای دی از ایجاد اتصال کوتاه خودداری کنید.
  • محل پچ را قبل از اتصال بررسی کنید.
  • قبل از تست الکتریکی، از نظر ظاهری ریسه را بررسی کنید که هیچ اتصال کوتاهی رخ نداده باشد. به روشنایی غیر عادی LED ها دقت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست