بررسی مزایا و معایب ریسه ال ای دی شاخه ای

بررسی مزایا و معایب ریسه های ال ای دی شاخه ای

فهرست محتوا

بررسی مزایا و معایب ریسه های ال ای دی شاخه ای

مزایا ریسه ال ای دی شاخه ای

ال ای دی های شاخه ای و بررسی نقاط قوت و ضعف آن

در این مقاله به بررسی مزایا ریسه ال ای دی شاخه ای و همچنین معایب آن و همچنین تعریفی از ال ای دی شاخه ای یا تیغه ای، اجزا و قطعات اصلی ال ای دی شاخه ای و انواع آن، معایب و مزایای ال ای دی های شاخه ای ۱۲ ولت و معایب و مزایای ال ای دی های ۲۲۰ ولت نیز پرداخته شده است.

ال ای دی های شاخه ای که با نام لاتین Rigid LED  نیز شناخته می شوند، نسل بعدی از ال ای دی های نواری به شمار می‌روند که چون بدنه ی آلومینیومی سختی دارند، دیگر از قابلیت انعطاف پذیری برخوردار نیستند.

به طور کلی LED  های شاخه ای متشکل از اجزای زیر اند:

۱-ال ای دی های با قابلیت نصب سطحی (SMD LED)

۲- PCB  یا برد مدار چاپی آلومینیومی (Aluminum PCB)

۳- درایور یا مدار تنظیم ولتاژ ال ای دی (Driver Circuit)

که در تمامی ال ای دی های شاخه ای اجزای نام برده شده در موارد اول و دوم وجود دارد ولی بسته به ولتاژ این ال ای دی ها، مورد سوم متغیر است. به عنوان مثال در LED  های شاخه ای ۱۲ ولت از یک عدد مقاومت به منظور تنظیم ولتاژ LED استفاده شده است که موجب می شود تغییرات ولتاژ ۱۲ ولتی تأثیر کمتری بر روی LED  اعمال نماید و آسیب کمتری به آن وارد سازد.

بیشتر بخوانید
کاربرد راحت ریسه های ال ای دی در روشنایی

مزایا ریسه ال ای دی شاخه ای:

با توجه به امکان تولید این محصول در تیراژ بالا و وجود قطعات ارزان قیمت امکان تزریق این محصول در حجم بالا به بازار وجود دارد و به همین دلیل این محصول از قیمت مقرون به صرفه و مناسبی برخوردار است؛ کیفیت، تراکم  LED های  PCB و سایز چیپ بر روی قیمت این محصول تأثیر گذار است.

این محصول از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و در رنگ، کیفیت، تراکم و مارک های مختلف ایرانی، چینی در بازار ایران به فروش می رسد. به دلیل آنکه هر سه LED  به صورت سری و موازی بسته شده اند می توان PCB را در محل اتصال برش داد و به صورت جداگانه از هر دو قسمت بهره گرفت.

معایب و نکات منفی ال ای دی شاخه ای ۱۲ ولت:

از آنجایی که هر سه LED سری و موازی اند، جریان عبوری از برد مدار چاپی افزایش می یابد و به دلیل پایین بودن ضخامت سطح رسانایی برد مدار چاپی که حدوداً بین ۲۰ تا ۳۰ میکرو متر است، افت جریان و در پی آن افت نور در طول مسیر را به همراه دارد؛ البته در متراژ های کمتر از دو متر این موضوع محسوس نمی باشد اما در ال ای دی هایی با جریان بالا مانند چیپ ۴۰۱۴، افت نور به حدی است که حتی در طول یک متر قابل مشاهده خواهد بود.

برخی از این LED  ها از جریان بسیار بالایی برخوردار می باشند که مازاد بر نور بیشتر حرارت بالایی نیز ایجاد می کنند که برای دفع آن به خنک کننده آلومینیومی (هیت سینک) نیاز است؛ در غیر این صورت در صورت تماس با آن ها امکان سوختگی، کاهش شدید نور، عمر و کارایی ال ای دی وجود دارد.

بیشتر بخوانید
با انواع ریسه های نواری بیشتر آشنا شویم

در ال ای دی های شاخه ای درایور کنترل جریان با برق مستقیم مدار تعبیه شده است؛ به گونه ای که به طور متناوب و مستقیم برق شهری را با ولتاژ بالا و جریان کنترل شده به نور تبدیل می نماید؛ این مدل از ال ای دی دارای مزایای زیر است:

» جریان ال ای دی به طور مستقیم کنترل می شود و این امر سبب افزایش عمر و کارایی آن می شود.

» حرارت بسیار کمی تولید می شود که در پی آن مصرف برق و انرژی کاهش می یابد و از خنک کننده ضعیف تری استفاده خواهد شد.

» در صورتی که به تعداد کمی از آن در محیط نیاز باشد، استفاده از آن مقرون به صرفه تر خواهد بود، به دلیل آنکه به پاور نیاز نیست.

» چنانچه به نصب متراژ بالا با آرایش خطی نیاز داشته باشید، نگرانی کمتری برای افت ولتاژ و افزایش هزینه های مربوط به سیم کشی مستقیم سیم های ال ای دی به یکدیگر خواهید داشت.

ضمن بیان مزایای ریسه ال ای دی شاخه ای به معایب آن نیز می پردازیم:

» از آنجایی که ال ای دی ها به صورت موازی و سری قرار گرفته اند، ضمن آنکه امکان برش در محلی از PCB  فراهم نباشد، در صورتی که یکی از آن ها بسوزد، دیگر ال ای دی ها نیز می سوزند و خاموش می شوند؛ هر چند که امروزه در بازار اندازه های متفاوتی از ۱۰_۱۲۰ سانتی متر در دسترس است.

» از آنجایی که به طور مستقیم مدار درایور به برق شهری متصل می شود، احتمال تماس سطح بدن افراد با آن و خطر برق گرفتگی وجود دارد؛ در ضمن در انتخاب خنک کننده و ایزوله سازی ال ای دی باید نهایت دقت را به کار بست.

بیشتر بخوانید
اقدامات ایمنی در استفاده از ریسه های LED

در پایان با توجه به نیاز پروژه و مواردی که ذکر شد می توانید ال ای دی مناسب و ایده آل را انتخاب نمائید و از آن استفاده کنید.

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست