چرا نورپردازی ممکن است بد به نظر رسد؟ ۵ دلیل بالقوه

چرا نورپردازی ممکن است بد به نظر رسد؟ 5 دلیل بالقوه

فهرست محتوا

چرا نورپردازی ممکن است بد به نظر رسد؟ ۵ دلیل بالقوه

اگر شما نیز به این فکر می‌باشید که چرا نورپردازی شما خوب به نظر نمی رسد، بدانید که در این مورد، تنها نمی‌باشید! با گسترش سیستم‌های روشنایی کم مصرف، بسیاری از مصرف کنندگان در انتخاب یک سیستم روشنایی مطلوب و احتمال انتخاب یک سیستم نورپردازی بد ، دچار تردید و نگرانی شده‌اند. امروزه، ریسه‌های ال ای دی نواری، از فناوری‌های غالبی می‌باشند که در  انتخاب آن‌ها نه تنها باید از سازگاری مکانیکی و الکتریکی نوار ال ای دی انتخابی، اطمینان حاصل نمود، بلکه باید تفاوت این ال ای دی‌ها را از نظر مشخصات فنی همچون سطح روشنایی، CCT، CRI  نیز مدنظر قرار داد.

در صورتی که با نورپردازی بد محیط خود دچار مشکل می‌باشید، به جای درستی آمده اید! چرا که لوپلایت، به عنوان مرکز تولیدی متخصص در تولید ال ای دی‌های برخوردار از کیفیت نور ،  با بسیاری از مشکلاتی که مشتریان ، هنگام بررسی و خرید ال ای دی‌های روشنایی، با آن مواجه می شوند، آشنا می‌باشد. در همین راستا، در ادامه، به بررسی  ۵ دلیل متداولی که مشتریان از نورپردازی بد سیستم روشنایی خود ناراضی می‌باشند، پرداخته می‌شود:

۱) انتخاب اشتباه دمای رنگ

دمای رنگ لامپ‌های رشته‌ای، حداکثر به ۳۰۰۰ کلوین محدود شده و بیشتر از این طیف در دسترس نمی‌باشد. در گذشته، شما حق اشتباه نداشتید، چرا که مصرف کنندگان فقط یک انتخاب داشتند. با این حال، در حال حاضر، با لامپ های فلورسنت و ریسه‌های ال ای دی نواری، امکان دسترسی به انواع رنگ ها و دمای رنگ های مختلف امکان پذیر می‌باشد.

با این حال، شما ممکن است یک ال ای دی با دمای رنگی مشخصی خریداری کرده باشید که مناسب با کاربرد و نیازهای شما نبوده و در نتیجه با یک نورپردازی بد مواجه شده باشید!

به عنوان مثال، برای یک کاربرد مسکونی معمولی، به احتمال زیاد در پی خرید یک سیستم روشنایی با دمای رنگK 2700 یا K3000 خواهید بود. در این دمای رنگ،  رنگ ساطع شده، شبیه به نورهای رشته ای یا هالوژن بوده و در نتیجه فضای آرام و دلپذیری را که اغلب ما در خانه های خود این دمای رنگ را ترجیح می‌دهیم، فراهم ساخته و از شکل‌گیری یک نورپردازی بد جلوگیری می‌کند.

در صورتی که تصور شما بر این است که روشنایی محیط شما  خشن، آبی، تیره یا استریل به نظر رسیده و نورپردازی بد است، نشان دهنده این است که سیستم روشنایی شما به احتمال زیاد دارای دمای رنگ بسیار بالا می‌باشد. به طور معمول، مشخصه دمای رنگ یک ریسه ال ای دی، با یک عدد ۴ رقمی و به دنبال آن حرف “K” که نشان دهنده مقدار دمای رنگ می‌باشد، مشخص می شود.

لازم به توضیح است که دمای رنگ بالاتر از K 3000  نسبت به لامپ های رشته ای یا هالوژنی معمولی، روشنایی  آبی تر و سفیدتری را به محیط می‌بخشد، بنابراین در صورتی که در پی این می‌باشید که گرما و دنج بودن فضای خود را حفظ کنید، حتما یک ال ای دی نوای با دمای رنگ ۳۰۰۰، ۲۷۰۰ کلوین یا حتی ۲۴۰۰ کلوین را مدنظر قرار دهید.

از سوی دیگر، اگر که به دنبال پیشگیری از یک نورپردازی بد در یک محیط صنعتی یا کار محور می‌باشید، ممکن است تصور نمایید که دمای رنگ پایین، کمک شایانی به شما کند! با این حال در نظر داشته باشید که استفاده از یک دمای رنگ بالا در این محیط‌ها مناسب تر به نظر می رسد، چرا که برخی از کارکنان به منظور انجام فعالیت خود،  به دقت بینایی بیشتری نیاز دارند. بر همین اساس، ما یک ال ای دی با دمای رنگ بالاتر که از ۴۰۰۰K یا ۵۰۰۰K و حتی تا ۶۵۰۰K متغیر است را پیشنهاد می‌کنیم. این مقادیر، دماهای رنگی می‌باشند که به نور طبیعی روز شبیه تر بوده و معمولا رنگ سفید متعادل‌تر، خنثی‌تر و شفاف‌تر را بدون رنگ زرد/نارنجی که لامپ‌های رشته‌ای و هالوژن از خود منتشر می‌کنند، فراهم می‌کنند.

۲) سیستم روشنایی  شما فاقد کنترل کیفیت است که منجر به رنگ سبز یا صورتی می شود

هنگامی که  در مورد دمای رنگ صحبت می کنیم، تنها منظور ما، یک منبع نور با توجه به رنگ آن در امتداد یک محور آبی-زرد می‌باشد. لازم به ذکر است که در علم رنگ شناسی، محور دیگری از رنگ سبز-صورتی وجود دارد که در تعیین رنگ منبع نور نیز نقش دارد.

بیشتر بخوانید
مزایای استفاده از ال ای دی 24 ولت در مقابل 12 ولت

باور کنید یا نه، دو سیستم روشنایی‌ای که از دمای رنگ یکسان K 3000 برخوردار می‌باشند، ممکن است رنگ نور متفاوتی داشته باشند. به این صورت که یکی از آن‌ها، رنگی مایل به سبز داشته باشد، در حالی که دیگری دارای رنگ صورتی است. این دو ال ای دی، با وجود دارا بودن  دمای رنگ یکسان، به دلیل این تفاوت در رنگ، بسیار متفاوت به نظر می رسند.

چرا این اتفاق می افتد؟ در پاسخ به این سوال، لازم به ذکر است که در داخل لامپ ال ای دی شما، ده ها فرستنده ال ای دی مجزا، یا “تراشه های” ریز وجود دارد که روی مدار الکتریکی نصب شده اند. نوری که از ال ای دی  ساطع می‌شود، حاصل روشن شدن تک تک ساطع‌کننده‌های ال ای دی بوده و در نتیجه کیفیت نور مبتنی بر کیفیت ساطع‌کننده‌های ال ای می‌باشد. به بیانی دیگر، کیفیت ساطع کننده‌های ال ای دی عامل مهمی در تعیین کیفیت نور می‌باشد.

در تولید ساطع کننده‌های ال ای دی، تنوع ذاتی در رنگ آنها وجود دارد، بنابراین در پایان فرآیند تولید، این ساطع‌کننده‌ها به طبقات مختلفی با طیف رنگی و درجه دمای رنگ های مختلف، گروه بندی می‌شوند.

 

لازم به ذکر است که تولیدکنندگان مشهور ریسه‌های روشنایی، محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را در زمینه  سطوح قابل قبول تنوع در رنگ‌های سبز و صورتی اعمال می‌کنند  و در نتیجه، تنها از ال ای دی‌های طبقات ممتازی که نور آن‌ها نه صورتی و نه سبز بوده، استفاده می‌کنند. در نظر داشته باشید که ریسه‌های ال ای دی‌ای که با قیمت پایین‌تری فروخته می‌شوند، معمولا از ال‌ای‌دی‌های باقی‌مانده‌ای که رنگ صورتی و یا سبز از خود ساطع می‌کنند، استفاده می‌کنند. این ال ای دی‌ها، با توجه به آنکه از مطلوبیت کمتری برخوردار بوده و از سوی مشتریان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، معمولا توسط کارخانه مونتاژ سیستم‌های روشنایی ال ای دی، با قیمت بسیار پایین‌تری خریداری می‌شوند.

لازم به توضیح است که اگر نور سیستم روشنایی شما نه خیلی آبی است و نه زرد، بلکه سبز یا صورتی می‌باشد، این اتفاق ممکن است تنها به عدم کیفیت و تخصص سازنده این سیستم‌های روشنایی  مرتبط باشد.

۳) رتبه CRI ال ای دی شما خیلی پایین است

درجه نمایش رنگ یک ال ای دی ، نشان دهنده توانایی آن در نمایش دقیق رنگ های یک جسم می‌باشد. شایان ذکر است که این مشخصه متفاوت با دمای رنگ بوده و می تواند عامل مهمی در شکل‌گیری یک نورپردازی بد به شمار آید.

ریسه‌های ال ای دی نواری، اغلب چشمان شما را فریب می‌دهند! در صورتی که شما هنرمند بوده و یک شب در  زیر یک روشنایی ال ای دی، روی یک نقاشی کار کرده باشید، صبح روز بعد که از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است دریابید که همه رنگ‌های نقاشی شما، در زیر نور طبیعی روز ، کاملا متفاوت با شب قبل می‌باشد و شما فریب یک نورپردازی بد را خورده‌اید. به نظر شما چه اتفاقی افتاده است؟

دلیل این اتفاق،  این است که ال ای دی های معمولی، منابع نوری با طیف کامل نمی‌باشند. به بیانی ساده‌تر، طیف این ال ای دی ها شامل آن دسته از طول موج‌هاص خاص نور که برای آشکار کردن رنگ واقعی اجسام مختلف، ضروری می‌باشد، نمی‌باشد. لازم به توضیح است که ال ای دی‌های معمولی ، به ویژه از نظر انرژی طول موج قرمز، دارای کمبود بوده و نتیجه این امر این است که شما هر جسمی که حاوی عنصر قرمز رنگ باشد را  نسبت به حالتی که در نور طبیعی قرار دارد، کدرتر یا حتی قهوه‌ای‌تر مشاهده نموده و یک نورپردازی بد را تجربه خواهید کرد.

یک راهکار مناسب جهت اطمینان از اینکه ریسه‌های ال ای دی نواری شما دارای کیفیت طیفی کافی می‌باشند، بررسی رتبه بندی شاخص نمایش رنگ (CRI) ال ای دی می‌باشد. این معیار، که حداکثر امتیاز آن برابر با ۱۰۰ امتیاز می‌باشد، یک منبع نور را با یک امتیاز عددی ارزیابی می کند. امتیاز ۹۵ یا بالاتر نشان می‌دهد که رنگ‌ اجسام زیر منبع نور، همانند حالتی که در  نور طبیعی قرار دارند، نمایش داده می‌شود.

اغلب ریسه‌های ال ای دی موجود در بازار، دارای مقادیر CRI 80 می‌باشند و در صورتی که در یک پیام تبلیغاتی به مقدار  CRI ال ای دی اشاره ای نگردد، احتمالا سازنده نمی‌خواهد توجه ها را به سمت این معیار جلب کرده و معمولا ال ای دی‌های تولیدی وی دارای مقدار ۸۰ بوده و یک ال ای دی معمولی می‌باشد.

بیشتر بخوانید
مشخصات CRI در ریسه های ال ای دی چیست؟

در واقع، اگر رنگ ظاهری اجسام محیط شما کاملا متفاوت با رنگ آن‌ها در زیر نور طبیعی روز می‌باشد، ممکن است به این دلیل باشد که سیستم روشنایی شما از امتیاز CRI کمتری برخوردار می‌باشد و بهتر است یک ال ای دی دارای  CRI بالاتر را جایگزین نمایید.

۴) ال ای دی  شما به اندازه کافی روشن نیست

در بالا، به میزان زیادی در رابطه با رنگ نور ساطع شده ال ای دی، صحبت کردیم. با این حال در نظر داشته باشید که یک ال ای دی که از روشنایی کافی برخوردار نمی‌باشد، حتی اگر از بهترین کیفیت رنگ نور نیز برخوردار باشد، مفید نخواهد بود! در واقع همانند هر چیز دیگری، کیفیت خوب است، اما شما به کمیت مناسب نیز نیاز دارید.

امروزه، با ظهور ال ای دی‌ها، دیگر استفاده سنتی از وات برای توصیف روشنایی یک سیستم روشنایی، امکان پذیر نمی‌باشد. چرا که ال ای دی ها ، کارآمدتر بوده و نسبت به لامپ های رشته ای، نور بیشتری در هر وات ساطع می کنند. در همین راستا، تولید کنندگان جهت کمک به مصرف کنندگان برای سنجش روشنایی، معمولا مقدار معادل وات را ارائه می دهند. به عنوان مثال، یک نوار ال ای دی ۱۰ وات می تواند معادل  ” ۶۰ وات” در نظر گرفته شده و نشان دهد که می توان یک لامپ رشته ای ۶۰ وات را با یک ال ای دی ۱۰ واتی جایگزین نموده و به همان میزان روشنایی دریافت نمود.

خوب است بدانید که خود شما به سادگی می‌توانید، یک لامپ رشته ای را با یک ال ای دی معادل جایگزین نموده و  تعویض یک به یک انجام دهید. با این حال، اگر به دنبال نصب یک نورپردازی جدید بوده و از بودجه لازم برای استخدام یک طراح نور برخوردار نمی‌باشید، در این حالت، ممکن است احساس کنید که در تاریکی مانده اید و یک نورپردازی بد را تجربه نمایید(!).

واقعیت این است که بدون مدل‌ها و نرم‌افزارهای پیچیده نورپردازی، دانستن میزان روشنایی مورد نیاز برای یک فضا، نیاز به کمی حدس و گمان یا آزمون و خطا دارد. بنابراین در صورتی که نور در یک فضا درست به نظر نمی رسد، احتمال کم نور بودن ال ای دی‌ها را رد نکنید.

بسته به هدف نورپردازی، نیازهای روشنایی می تواند تا ۱۰ برابر متغیر باشد. به عنوان مثال، به منظور تامین روشنایی یک اتاق خواب، ممکن است  بتوانید تنها با ۱۰۰۰ لومن در هر ۱۰۰ فوت مربع، روشنایی لازم را فراهم نمایید. اما اگر تامین روشنایی یک  محیط صنعتی و تجاری را مدنظر دارید، برای هر ۱۰۰ فوت مربع، ممکن است به ۱۰۰۰۰ لومن نیاز داشته باشید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که برای فضاهایی با دمای رنگ بالاتر، به منظور ایجاد فضایی راحت، باید لومن بیشتری را در نظر بگیرید. این پدیده به عنوان منحنی کرویتوف شناخته می شود و بیانگر این است که  در صورت استفاده از دمای رنگ بالاتر، نیاز به سطوح روشنایی بالاتری می‌باشد. به عنوان مثال،  در مقایسه با دمای رنگ K 3000، یک محیط  K2700 تنها به ۰٫۷ برابر روشنایی،  K4000 به روشنایی ۲ برابر، K 5000  به روشنایی ۳ برابر و  K6000 به روشنایی ۴ برابر نیاز دارد.

۵) توزیع نور خیلی خشن است

در صورتی که مطمئن می‌باشید که هم کیفیت و هم کمیت ال ای دی‌های شما مشکلی ندارد، اما با این حال، همچنان احساس می‌کنید فضای مورد نظر شما از روشنایی کافی برخوردار نمی‌باشد، در این صورت یکی از جنبه‌های نهایی که بهتر است مورد ارزیابی قرار دهید، موقعیت و توزیع نور می‌باشد. توزیع نور، حوزه ای است که یک معمار ماهر یا طراح نور باید به دقت آن را بررسی نماید. با این حال، همان طور که می‌دانید هر پروژه‌ای از بودجه و منابع لازم برای این کار برخوردار نمی‌باشد. به همین دلیل، مجموعه لوپلایت، برخی از بهترین شیوه های کلی را که می‌توانید برای نصب ال ای دی‌های خود در نظر گیرید، فهرست نموده است.

بیشتر بخوانید
چراغ های دکوراتیو با ریسه های نوری

فرض کنید ۲۰۰۰ لومن برای فضای خود در نظر گرفته اید و از طرفی دمای رنگ و CRI ال ای دی‌های انتخابی نیز مورد تایید می‌باشند. آیا باید از دو ال ای دی ۱۰۰۰ لومن استفاده کرد؟ یا چهار ال ای دی  ۵۰۰ لومن؟ ال ای دی ها باید کجا نصب شوند؟ این سوالات، از جمله  سوالات اساسی می‌باشند که بر توزیع نور و پتانسیل ایجاد تابش خیره کننده یا ناراحتی ساکنان یک فضا و محوطه، تاثیر می‌گذارند.

اصل راهنمای کلی این است که نورپردازی خود را به گونه‌ای طراحی نمایید که بیشترین شباهت را به نحوه توزیع نور طبیعی روز  داشته باشد. به عنوان مثال، ما انسان‌ها به دریافت نور طبیعی از آسمان عادت داریم، که در واقع یک گنبد نوری عظیم می‌باشد که از همه جهات به ما می تابد.

لازم به توضیح است که ال ای دی‌ها، منابع نوری تک نقطه ای می‌باشند که نور متمرکز زیادی را از یک مکان کوچک به بیرون ساطع می کنند. از این نظر، ال ای دی‌ها نسبت به سایر سیستم های روشنایی، در نحوه توزیع نور خود از خورشید تقلید بیشتری می کنند.

 

اگر به احساس ناخوشایند تابش مستقیم خورشید به چشمان خود فکر کنید، متوجه خواهید شد که چرا یک منبع نور روشن و تک نقطه ای می تواند برای شما مشکل‌ساز باشد. بیشتر ما از بودن در زیر نور طبیعی لذت می بریم، اما تابش مستقیم نور به چشمانمان را خوشایند نمی دانیم.

وقتی به توزیع نور فکر می‌کنیم، به عنوان یک قاعده کلی، بهترین راه برای تکرار توزیع نور طبیعی تر، استفاده از تعداد بیشتری از ال ای دی‌های روشنایی با نور کمتر می‌باشد. چرا که به این ترتیب، می‌توان شدت نور ناشی از هر نقطه از فضای خود را کاهش داد.

علاوه بر این، می توانید از سطح دیوارها و سقف ها جهت یک نورپردازی مناسب و جلوگیری ازشکل‌گیری یک نورپردازی بد استفاده نمایید. با تنظیم ال ای دی‌ها و وسایل خود به گونه ای که به دیوار یا سقف بتابند و اجازه دهید نور به سمت فضا بازگردد، می توانید به طور موثر سطحی را که نور از آن می تابد را  افزایش دهید. این اقدام، یک روش متداول است که در کاربردهای وال واشر و نورپردازی هوا استفاده شده و به ایجاد فضایی بسیار زیبا و راحت منجر می‌شود. در صورتی که  دقت رنگ برای شما مهم می‌باشد، مطمئن شوید که رنگ دیوارها نسبتا خنثی می‌باشند، در غیر این صورت ممکن است فضای خود مملو از  نورهای غیر رنگی کنید!

همچنین، ریسه‌های ال ای دی نواری، با توجه به آنکه می‌توانند نور زیادی تولید نمایند، جایگزین بسیار خوبی برای لامپ‌ها می‌باشند. هنگام نصب این ریسه‌های نواری، بایستی اطمینان حاصل نمایید که ال ای دی‌ها به طور مستقیم به افراد  نمی تابند، چرا که ال ای دی‌های لخت در صورتی که موجب تابش خیره کننده شوند، می‌توانند احساس بسیار ناخوشایندتری را ایجاد کنند.  یک راه آسان برای جلوگیری از این امر، استفاده از روش پرش دیوار یا سقف، یا استفاده از کانال های آلومینیومی و پخش کننده هایی می‌باشد که می‌تواند به پراکندگی نور و کاهش تاثیر مستقیم تابش خیره کننده کمک شایانی نماید.

آیا به فلیکر حساس می‌باشید؟

لازم به توضیح است که اگر احساس می کنید که سیستم روشنایی محیط موجب ایجاد میگرن یا سردرد برای شما می‌شود، این اتفاق ممکن است به دلیل سوسو زدن‌های نامرئی سیستم روشنایی باشد. لامپ های فلورسنت و برخی نوار‌های ال ای دی، مستعد انتشار نور در چرخه های روشن/خاموش سریع می‌باشند که با فرکانس شبکه برق (۵۰ یا ۶۰ بار در ثانیه) مطابقت دارد. هر چند این سوسو زدن‌ها به طور مستقیم قابل مشاهده نمی‌باشند، با این حال،  مطالعات نشان داده‌اند که می‌توانند اثرات مضری بر سلامتی، به ویژه در افراد حساس ایجاد نمایند.

رفع نورپردازی بد با ریسه‌های ال ای دی نواری لوپلایت

در پایان خاطر نشان می‌سازیم که در صورت تمایل به خرید انواع ریسه‌های ال ای دی ، حتما ارزیابی محصولات لوپلایت را مدنظر داشته باشید. ریسه‌های ال ای دی نواری این مجموعه به دلیل برخورداری از دمای رنگ، سطح روشنایی و نمایش رنگ بسیار مطلوب، به مقابله با نورپردازی بد محوطه و فضای شما پرداخته و  همواره از سوی مشتریان مورد توجه و استقبال واقع می‌باشد.

 

دسته بندی > > > مقالات لوپ لایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست